
Trumpova FBI bude označovat transsexuály za „násilné extremisty“
19. 9. 2025 / Fabiano Golgo
Lidé spoléhají na kategorie, aby
porozuměli světu. Jen málo kategorií působí tak přirozeně – nebo je tak
přísně hlídáno – jako rozlišení mezi „mužem“ a „ženou“. Od rodných
listů po dveře na toaletách je moderní život uspořádán kolem genderového
binarismu, který se vydává za prostý biologický fakt. Když se někdo
odmítne tomuto binarismu podřídit, může to vyvolat hluboký psychologický
neklid. Sociální psychologové tomu říkají symbolická hrozba: strach, že
je ohrožen morální nebo kulturní světový názor.
Výzkumy důsledně
ukazují, že lidé s autoritářskými nebo silně tradičními postoji vnímají
transgender identitu častěji jako ohrožující. Ti, kteří mají vysokou
„citlivost na odpor“ – tedy sklon reagovat znechucením na to, co
považují za porušení čistoty či přirozeného řádu – jsou také náchylnější
k transfobním postojům. Náboženské doktríny mohou tyto reakce zesílit,
pokud jsou genderové role prezentovány jako Bohem dané. Nepohodlí není
jen intelektuální; je tělesné – a politici se naučili ho zneužívat.
Rétorika
vycházející z okruhu prezidenta Donalda Trumpa – označující genderovou
rozmanitost za „šílenství“, omezující zdravotní péči, rušící uznávání
dokumentů a nyní operující s pojmem „nihilistických násilných
extremistů“ – tento scénář naplňuje přesně. Tím, že transgender
existenci rámují jako nebezpečí pro děti, ženský sport či národní
bezpečnost, proměňují lídři osobní odpor v politiku.
Takové
politiky a rétorika nejsou abstraktní. Překládají se do měřitelné újmy.
Podle vlastních údajů FBI vzrostly zločiny z nenávisti namířené proti
transgender a genderově nekonformním lidem během jediného roku téměř o
třetinu, s několika stovkami nahlášených útoků. Organizace Human Rights
Campaign zdokumentovala v roce 2024 alespoň 50 vražd trans osob ve
Spojených státech – nejvíce od začátku sledování – přičemž nejčastějšími
oběťmi byly černošské a latinskoamerické trans ženy. Mnoho případů
zůstává nezapočítáno, protože oběti jsou policií či médii nesprávně
genderově označeny.
I když násilí není smrtelné, každodenní
diskriminace zanechává hluboké stopy. Americký Trans Survey z roku 2022,
který shromáždil odpovědi více než 90 000 transgender dospělých,
zjistil, že každý pátý byl nezaměstnaný a více než třetina žila v
chudobě – trojnásobek národního průměru. Téměř všichni respondenti
uvedli slovní obtěžování či špatné zacházení; mnoha z nich byla odepřena
lékařská péče či bydlení kvůli jejich genderové identitě. Statistika
duševního zdraví je stejně znepokojivá. Řada studií ukazuje dramaticky
vyšší míru deprese, úzkostí a pokusů o sebevraždu mezi trans lidmi,
zvláště pokud čelí odmítnutí rodiny nebo překážkám v přístupu k
genderově potvrzující péči. Přesto tentýž výzkum ukazuje, že když mají
trans osoby podporu a možnost tranzice, jejich životní spokojenost
prudce stoupá. V průzkumu z roku 2022 uvedlo 94 % těch, kdo tranzici
podstoupili, že jim zlepšila život.
Snaha vykreslit transgender
identitu jako moderní „ideologii“ se hroutí pod tíhou dějin. Genderová
rozmanitost není žádným novým vynálezem, existuje napříč kulturami a
epochami.
V jižní Asii jsou komunity hidžer – často tvořené lidmi
přiřazenými při narození jako muži, kteří přijímají ženské role –
uznávány po staletí a hrají důležitou roli v rituálech a požehnáních.
Bugisové v Indonésii tradičně uznávají pět genderů, včetně calalai a
calabai, kteří zaujímají pozice mezi konvenčními mužskými a ženskými
rolemi. Původní národy Severní Ameriky po dlouhou dobu ctily osoby dnes
souhrnně označované jako Two-Spirit, jejichž genderová odlišnost byla
často spojena s duchovní odpovědností, dokud se koloniální úřady
nepokusily tyto role vymazat. V Samoi stále existují vážené role fa’afafine. Dokonce i ve starověké Mezopotámii a Římě působili genderově variabilní kněží v mocných náboženských funkcích.
Tyto
dějiny připomínají, že rigidní binarismus není ani univerzální, ani
nevyhnutelný. Co se liší, není existence trans a genderově rozmanitých
lidí, ale míra úcty či represe, které zažívají. Tam, kde se šířil
evropský kolonialismus, právní řády často kriminalizovaly genderovou
rozmanitost a nahrazovaly složité místní systémy úzkým dichotomickým
modelem muž/žena. Dnešní politické útoky jen ozvěnou opakují dřívější
snahy vynutit si konformitu.
Cena této nepřátelství není jen
vnější. Život pod neustálou hrozbou vytváří to, co psychologové nazývají
stres menšiny: chronický stav ostražitosti a sebeobrany, který ničí
duševní i tělesné zdraví. Mnoho trans lidí si internalizuje
stigmatizaci, které čelí, což vede k pocitům studu, pochybností a
izolace. Překážky v přístupu ke zdravotní péči – ať už kvůli nepřátelské
legislativě nebo nevyškoleným poskytovatelům – tyto účinky dále
zhoršují. U mladých lidí může rozdíl mezi podporou a odmítnutím znamenat
doslova rozdíl mezi životem a smrtí.
Příběh oběti však není
úplný. Trans komunity si vždy pěstovaly odolnost a tvořivost tváří v
tvář útlaku. Od ballroomové kultury ve Spojených státech po sítě
vzájemné péče mezi hidžerami v jižní Asii budují genderově rozmanití
lidé prostory vzájemné podpory, umění a odporu. Tyto sítě jsou
záchrannou sítí tam, kde instituce selhávají.
V tomto širším
kontextu je současný tlak na označování transgender osob za extremisty
méně otázkou biologie než otázkou moci. Označení skupiny za nebezpečnou
umožňuje vládám omezovat její práva, mobilizovat politickou základnu a
odvádět pozornost od jiných krizí. Tvrzení, že trans lidé ohrožují
veřejnou bezpečnost, obrací realitu vzhůru nohama: skutečné nebezpečí
násilí hrozí trans lidem, nikoli od nich.
Historie varuje.
Společnosti, které pronásledují své genderově rozmanité členy, nebrání
civilizaci – zrazují ji. Od koloniálních zákazů původních rolí
Two-Spirit po lékařskou patologizaci trans identit ve 20. století byla
každá vlna represe nakonec uznána za nespravedlivou. Otázkou je, kolik
utrpení musí proběhnout, než k tomuto uznání znovu dojde.
Lidský
příběh je mnohem bohatší než jakýkoli binarismus. Napříč tisíciletími a
kontinenty lidé žili, milovali a prospívali mimo hranice mužského a
ženského. Popírat tuto rozmanitost znamená popírat vlastní historii
našeho druhu. Skutečný „extremismus“ neleží v těch, kdo chtějí žít
autenticky, ale v těch, kdo by je chtěli vymazat.
Diskuse