
Na shledanou, Františku!
21. 4. 2025 / Boris Cvek
čas čtení
2 minuty
Když
papež Benedikt XVI. v roce 2013 rezignoval, což byla revoluční
událost sama o sobě, jíž veřejně uznával, že papež je jen
člověk a má své biologické meze (pro lidi jako Dante, jenž
dokonce posílal některé papeže do pekla, by to až tak překvapivé
nebylo, ale pro katolickou kulturu posledních několika století
ano), netušil jsem, že existuje nějaký kardinál Bergoglio.
Jaké
bylo mé překvapení, když si nový papež Bergoglio zvolil jméno
František – jako úplně první v dějinách církve! – po
vzoru Františka z Assisi a když bezprostředně po svém
zvolení předstoupil před lidi a pozdravil je: dobrý večer.
Civilní, pro všechny lidi společný pozdrav, pozdrav spojující
lidi napříč konfesemi, sociálními vrstvami, národy. Dobrý
večer.
František
z Assisi prosazoval na začátku 13. století (Dante píše svou
Božskou komedii o sto let později) chudobu církve, mystickou lásku
k přírodě, pokoru a prostotu (obrovský protiklad k tehdejší
církvi jako mocné feudální instituci s pompou, mučidly a
učením o trojím lidu). Jeho příklad měl tak obrovský vliv, že
byl kanonizován záhy po své smrti. Samozřejmě na povaze církve
to nic nezměnilo a Dante i Boccaccio (v Dekameronu) ukazovali hrůzy
církevního života, které by nebyly možné, kdyby František se
svým pojetím víry uspěl.
Proměna
západoevropských společností ale feudalismu a vrchnosti nepřála.
Katolická církev se pokusila o poslední, zoufalou obranu
tradičního pojetí hierarchie, proti Františkově prostotě, v 19.
století v reakci na růst svobody a demokracie. Radikální
obrat pak přišel v 60. letech 20. století s Druhým
vatikánským koncilem, k němuž se hlásili Pavel VI., Jan
Pavel II. i Benedikt XVI. Svoboda a demokracie jsou najednou dobro. A
Bergoglio chtěl jít zjevně dále stejným směrem. Ještě dříve
než moderní svoboda a demokracie tu byl svatý František přece,
který ztělesňuje církev bez politické moci, bez majetku, bez
pompy, prostě radikální opak toho, co chránila křečovitá
reakce Vatikánu v 19. století.
Proto
první papež, který si vzal jméno František, v dějinách
církve. Celý jeho pontifikát byl hledání cest, jak v realitě
byrokratického molochu církve a jejích různých mocenských i
názorových frakcí, dědictví svatého Františka naplnit. Možná
se to spíše nepodařilo. Ale podle mě tento pokus, toto jméno
vstoupí do dějin církve i civilizace (katolická církev
představuje téměř půl druhé miliardy věřících napříč
planetou) jako takové. Je a bude inspirací a vodítkem. Snad jej na
jeho odchodu do náruče Boží můžeme pozdravit: na shledanou,
Františku! Civilně, prostě, a přitom s velikou nadějí ve
spásu a život věčný.
2097
Diskuse