Rozhovor Britských listů 697. "Nebojte se. Zvěstuju vám velkou radost"
24. 12. 2024
čas čtení
12 minut
Jan Čulík hovoří o významu Vánoc s historikem a teologem Richardem Vlasákem. Dnes se tento rozhovor také vysílá na Regionální televizi.cz
Kompletní transkript tohoto rozhovoru:
Jan Čulík: Přejeme vám moc hezké Vánoce, milí čtenáři
Britských listů a diváci Regionální televize. Hezký den, hezký
Štědrý den. Máme dneska v Rozhovoru Britských listů pana faráře
Richarda Vlasáka a já bych se ho chtěl zeptat vlastně, co si máme
počít s těmi Vánocemi, vzhledem k tomu, a já do toho nechci ve
sváteční den strkat politiku, ale trošku musím, protože si
myslím, že - a nechci to tady vyjmenovávat - to všeobecně
politicky v České republice není zrovna jako nejlepší, ale pane
Vlasáku, já o tom nebudu mluvit, povídejte vy.
Richard Vlasák: Hezký dobrý den vám i divákům. Já
bych na začátek toho dnešního setkání přečetl přece jenom
něco z bible, protože ono se to do těch časů, které prožíváme,
ať už je prožíváme v nejrůznějších koutech světa, tak ono
se to do těch dnešních svátečních dnů velmi hodí. Hesla
Jednoty bratrské na dnešní den totiž jsou vepsána v Lukášovi
ve druhé kapitole, to znamená v tom vánočním evangeliu, ve
vánočním příběhu a zde slyšíme, Nebojte se, hle, zvěstuji
vám velikou radost, která bude pro všechen lid. Dnes se vám
narodil Spasitel, Kristus Pán ve městě Davidově. Takže na to
narození Krista Pána se ještě pár minut, hodin musíme počkat.
Někteří čekají s očekáváním i zlatého prasátka, protože
drží tradiční vánoční půst. Ale když si přečteme tenhle
verš z bible, tak platí právě a hlavně nám. Lukáš totiž na
rozdíl od jiných evangelistů je poměrně sociálně progresivní.
Je to autor, který popisuje důležitost žen. Je to autor, který
se zastává chudých. Je to autor, který Marii vkládá do úst
Chanin chvalozpěv, ve kterém se píše, že vládcové budou
svrženi z trůnu a bohatí budou posláni pryč s prázdnou, protože
nastává nový věk.
A právě tento
Lukáš, kterého bychom si měli připomínat jako evangelistu ve
vánočním čase, asi nejčastěji nám říká, Nebojte se.
Zvěstuji vám velkou radost. Těmi adresáty těch slov o tom nebání
sem o tom malém strachování můžeme být my, ale v původním
textu to byli pastýři, o kterých jsme si už tolikrát povídali,
že to nebyli žádní, žádní roztomilí strejcové s hůlemi a
který kteří chodili jako bačové po té krajině, ale že to byli
pěkní pořízci, že to museli být pěkní chachaři, jak se u nás
doma říkávalo, zkrátka a dobře, museli mít pro strach uděláno
a často to byli vyvrhelové.
A těmhletěm
vyvrhelům je zvěstována velká radost. A oni mají strach. Lidé,
kteří se nebojí jinak lvů, medvědů, divé zvěře, mají
strach. Protože za prvé uvidí veliké světlo, takové světlo
ještě v životě neviděli, a za druhé, a to se mi zdá podstatné,
někdo je oslovuje jménem, někdo se na ně obrací. A když
vždycky, když se na tyhle lidi někdo obracel, tak to bylo s
nějakou pohrůžkou, s nějakým trestem, s nějakou jasně
vymezenou rolí a najednou někdo jim říká, Nebojte se vám, právě
vám se stane ta veliká radost a vy, právě vy jako první uvidíte
člověka, jenž je bohem. Uvidíte člověka, který je křehký,
který je malý, ale zároveň nesmírně silný svým poselstvím,
poselstvím o rovnosti, radosti. Poselstvím o tom, že tenhleten
čas, tenhleten svět a tenhle ten čas má vždycky šanci.
Jan Čulík: Pane
Vlasáku, vy velmi záslužně hovoříte jako farář o tom, o čem
ty Vánoce tedy jsou, o jakémsi narození Krista, ale nepřijde vám,
že tohleto je v podstatě v tom tak hluboce ateistickém národě
českém víceméně zapomenuto a že všichni jsme posedlí
konzumerismem a já tedy to nebudu omezovat jenom na ten v ateistický
národ český. Kdykoliv zapnu v Británii teď televizi, teď jsem
zapnul v těch posledních dnech, nebo dokonce týdnech před
Vánocemi, tak oni jsou absolutně posedlí těmi Vánocemi, ale
nejsou posedlí narozením Krista, jsou posedlí takovými, prostě
já nevím, jak bych to popsal. Prostě tou atmosférou kolem Vánoc
tím stromkem a já nevím tím cukrovím a tím, že se kupujou
dárky a že lidi budou sedět u té televize a čučet na ty vánoční
pořady, ale ta hlavní zvěst z toho nějak vymizela. Nepřijde vám
to? Dá se proti tomu něco dělat? No, povídejte.
Richard
Vlasák: Já se do toho musím usmívat. Já jsem musím u toho
smát, a protože přesně,jak mluvíte vy mluvil kdysi dávno Jan z
Dražova, což je středověký kazatel, který popisuje Vánoce
starých Čechů jako Vánoce, kdy se porušuje adventní příkaz
půstu, jako svátky konzumu jako svátky a velikého sebeobdarování
a na Krista Pána zapomínání. A vždycky to tak bylo.
Jan Čulík: No tak, oni, ta doba toho slunovratu, člověk
v podstatě taky s velkou úlevou čekal na toho jednadvacátého
prosince, kdy už do háje, přestane být stále větší tma a taky
ti lidi prostě potřebujou asi po tom všem těch pár dní, kdy si
sednou a nic nedělají, takže možná, že je to přijatelné nebo
logické, ale kolik jde na půlnoční víte, já půlnoční moc
neřeším, protože v té evangelické tradici půlnoční?
Richard Vlasák: Víte, já půlnoční moc neřeším,
protože v té evangelické tradici půlnoční nemáme. Ale,
podívejte se o to tady přece nejde. Ten příběh se vypráví 2000
let. A já se můžu s vámi klidně vsadit o jednu skotskou penny,
že za 2000 let před nějakou jinou virtuální obrazovkou bude
sedět nějaký jiný pan Čulík a na druhé straně někde bude
sedět jiný pan Vlasák a budou si povídat stejným způsobem.
Víte, v tomhletom jsem naprosto klidný. Vánoční čas potřebuje
hlavně jednu důležitou věc, abychom se z toho samého vánočnění,
abychom se z toho vloupání se do té vánoční atmosféry, abychom
se z toho nezbláznili. Promiňte mi tu upřímnost. Zkrátka a
dobře, když si někdo v tom všem blázinci, v té v té hrůze,
kterou popisujete a kterou já taky prožívám, nevyčleňujme se
prostě z toho. Podívejte se, já jsem teď teprve nedávno jsem
dokoupil další dárky a je to strašlivé. A víte, jako farář
bych měl tady jako zářit k lidem a říkat lidem, že prostě mě
se to netýká, že prostě Vánoce jsou opravdu ty svátky klidu.
Ne. Nikdo z nás nejsme lepší než ti druzí. Berme ty Vánoce
skutečně takové, jaké jsou, prostě radujme se z toho, že se
Kristus narodil do našeho chlíva.
Jan Čulík:
Měli bychom to asi zdůrazňovat, že to byla ta původní zvěst,
no.
Richard Vlasák: A děkuju za to, že to říkáte, je to
přesně tak. Narodil se do našeho chlíva, narodil se do naší
životní situace a narodil se nám. Když se podíváte na nejstarší
českou koledu, narodil se Kristus Pán, tak tam jsou dvě slovíčka.
„Již.“ „Nám.“ To slovo již v tom původním textu bohužel
už dneska i v těch evangelických zpěvnících vymizelo. Toslovo
již znamená, že to dlouhodobé očekávání, to dlouhodobé
očekávání, že i ten člověk, jak říká můj milý profesor
majordomus basilejské univerzity, že je ten člověk z té dělnické
třídy, on v Praze by ho asi za to vypískali, ale Basilej si to
může dovolit, zkrátka a dobře, i ten člověk z dělnické třídy.
Je ten, kdo bude mít ten rozhodující hlas. Že ten člověk, který
se narodí dívce, která není provdaná, chlapovi, kterému je 30,
jí je 14 zkrátka a dobře putují přes celou Svatou zemi 140
kilometrů. No já bych se z toho musel zbláznit. Zkrátka a dobře,
že tohleto všechno se děje, když to řeknu sobecky, kvůli nám.
Děje se to kvůli naší slabosti. Děje se to kvůli naší
uspěchanosti, díky naší neukotvenosti, díky našemu hledání,
které nechce najít cíl. Nám nám narodil, se říkáme. V dnešní
době zapomínáme na to Již.
Jan Čulík: No tak dobře a vy tam zdůrazňujete ten
sociální aspekt. je možná povzbuzující. Nevím, jestli dnešní
česká vláda, která podporuje oligarchy, se tím tolik zabývá.
Pan Haraším měl nedávno, náš velmi dobrý komentátor, slepec,
měl děsivý příspěvek v Britských listech, jak je to obtížné
v Čechách s invalidy, protože jim ministerstvo práce a sociálních
věcí odmítá poskytovat potřebné sociální dávky a nikdo se
jich nezastane, takže jenom poukazuju, já bych to neměl na Štědrý
den dělat, na tu docela problematickou realitu. A jestli nám pomůže
to, když jenom říkáme, že vlastně ten příběh toho narození
Kristazdůrazňuje ten význam, nebo tu pozornost na ty právě chudé
a bezmocné.
Richard Vlasák: Špatně by evangelium vykládal ten,
který by se soustředil na všechny ty dárky, na všechny ty věci
kolem dokol,a jo. Špatně by vyložil evangelium někdo, kdo by
chtěl vyprávět prostě jenom nějakou story o hrdinovi, který se
narodil podle nějakých marvelovských nebo jakýkoliv disneyovských
klišé. Ne. My si vyprávíme příběh dítěte, které se narodilo
do, ano, dělnické třídy. Narodilo se proto, aby nás naučilo,
jak máme žít. Narodilo se proto, abychom odpouštěli. Narodilo se
proto, abychom všechny ty okovy, které máme od sociálních sítí
počínaje až po další konče prostě rozlomili a nadechli se jako
svobodní napřímení lidé, protože k tomu jsme byli zrozeni,
abychom byli svobodnými. Já to řeknu ještě jinak a ještě
důrazněji. Že je sice možné, že pan Jurečka hraje na Panovu
flétnu v kostele. Je sice možné, že pan předseda vlády se hlásí
ke katolicismu. Já jim to chlapcům neberu, ale oni by si to měli
taky občas přečíst, jenom pro ně, aby to věděli. A pro diváky
Britských listů: příběh narození Ježíše Krista se nachází
v knížce, které se říká bibleas v té bibli, jsou dvě části
a v té druhé části, té se říká Nový zákon, je Lukášovo
evangelium a v Lukášově evangeliu je druhá kapitola a tam se to
píše, takže, milí politikové nebo pánové nahoře, jak zpíval
Miloš Rejchrt, pánové nahoře, tentokrát to není o vás, je to o
malém bezdomovci, uprchlíkovi a o matce, která nebyla z tradiční
křesťanské rodiny.
Jan Čulík:
Pane Vlasáku, vynikající, Vážení televizní diváci a
čtenáři Britských listů, děkujeme vám za pozornost. Přejeme
co nejspokojenější a nejpříjemnější Vánoce. Na shledanou.
Nikdy nevíte, jestli právě nezakládáte světu na příštího Tin - Pchinga, Vladimira, Donalda, Elona, Andreje, Róberta, Viktora nebo jiného sociopata. Pokud právě trávíte Vánoce s dětmi, zkuste se zamyslet, zda ji...
Diskuse