Pár zcela zbytečných a nevyžádaných poznámek k Afghánistánu
19. 8. 2021
/
Jiří Hlavenka
čas čtení
4 minuty
1. Způsob reagování vlády (tj. Babiše) byl nepřekvapivý a opakoval posté
stejný vzorec. V situaci, kdy Babiš není jistý co má dle kritérií politického
marketingu udělat (jiná kritéria pochopitelně nemá) otálí s jasnou odpovědí a
strká před sebe další lidi, ať to vezmou na sebe. Tak to bylo s poskytnutím
útočiště spolupracovníkům našich vojáků - nevěděl, jestli to jeho voličstvo
vezme jako import džihádistů nebo jako hanebnou zradu na těch, kteří nám
pomáhali, a nereagoval. Až přišla silná reakce veřejnosti, nechal si zmapovat
hlas na sociálních sítí včetně toho, že "principiální" Okamurův
postoj nebyl tentokrát oceněn dokonce ani jeho příznivci (!), okamžitě otočil
korouhvičku a začal tam posílat jedno letadlo za druhým.
A znovu musím opakovat, že je děsivé a ostudné, že nám může vládnout
takovýto naprosto bezpáteřný, bezhodnotový, zbabělý, amorální člověk. To je pro
mě ještě horší než jeho odborná nekvalita a manažerské diletanství, a všichni
co jsou s ním v této partě, by si měli uvědomit, že to padá úplně stejně i na
ně. Na "taková byla doba" a "jenom jsem plnil příkazy šéfa"
jim nikdo nenaletí. Vědí, do čeho šli a jsou tam dobrovolně.
2. Jen na okraj si dovoluji poznamenat, že všechny soudy hlásající, jak
se vše v zemi vrátí ke starému (tj. k vládě Tálibánu 1996-2001) mně přijdou
jako zatím nevyargumentované a spíš emotivní. Nikdy se nevstupuje do stejné
řeky. 20 let je dlouhá doba a změnila se země (přece jen zde byla vystavěna
docela silná infrastruktura - zdroje citují 14 000 infrastrukturních projektů,
zhruba polovina z peněz "kolik nás stál Afghánistán" šlo právě do
výstavby, nikoli "na armádu"). Země - především velká města - se
přece jen za těch dvacet let posunula, i ekonomika země rapidně vzrostla (dle
World Bank o 500% za posledních dvacet let), trojnásobně vzrostla gramotnost
žen atd. Je to jiná země než za předchozí vlády Tálibánu a tiše doufám, že i
když si o tálibech opravdu iluze nedělám, tak že se k předchozímu středověku
fakt nevrátí.
3. Afghánská lekce je pro vyspělý svět dost krutá a měla by vést k
znovu-definování postojů v těchto situacích. Tedy, například:
- máme se i nadále pokoušet o "vývoz demokracie", tedy
usilovat o demokratizaci dosud nedemokratických států, a pokud ano, jak přesně?
- jaké jsou nepřekročitelné hranice nepřijatelnosti jiných režimů a co z
toho vyplývá například v možné ekonomické spolupráci s nimi?
V tomto soudím, že na první otázku je odpověď ano: jistě se nemusíme
stydět sdělovat okolnímu světu sdělovat a ukazovat na příkladech, v čem je
demokratické zřízení dobré. Jistě k tomu můžeme přidat měkké nástroje, jako je
například kulturní a ekonomická spolupráce: to, že země s vysokou úrovní
demokracie mají vzájemně prospěšné vztahy bez dalších bariér, zatímco pro další
země to (odstupňovaně) neplatí, považuju za správné. Nepřekročitelnou hranicí
pak vnímám takový rys jiného režimu, který je v zásadním rozporu se základními
lidskými právy a svobodami. "Listina" v tomto dává dobrou odpověď a
je pro mě vlastně vyšším imperativem než "demokratičnost" režimu.
Červená linie odděluje země, se kterými demokratický svět spolupracuje, od
těch, se kterými tak vědomě nečiní. A měl by to takto stavět bez výjimek,
protože pokud to pro někoho platí a jiného ne, ztrácí morální autoritu (a pak
mu zbydou už jenom ty bombardéry, což je docela smutný stav). Mám na mysli například
vztah k Saúdské Arábii, která například (ale nejen) pošlapáváním práv žen
neměla být nikdy mezi těmi, "se kterými se bavíme", a Čína se
přinejmenším za svoje chování k Ujgurům, za likvidaci demokratického Hongkongu
(přičemž se smluvně zavázala k opaku), právě tak jako Rusko za veškeré
hanebnosti Putinova režimu měly na tomto seznamu ocitnout také. Obávám se
nicméně, že "it's the economy, stupid" opět získá navrch.
8924
Diskuse