Jak dochází ke změně politických názorů?

23. 11. 2018

čas čtení 5 minut
Sofistikovaný experiment ukazuje, jak překvapivě snadno lidé mění politické názory, píšou Philip Pärnamets a Jay Van Bavel.

Naše politické názory jsou významnou částí toho, kým jsme a jak konstruujeme své identity. Takže pokud se zeptám na váš názor na zdravotní péči, nejen že se o něj podělíte, ale budete zřejmě klást odpor pokusům přesvědčit vás k přijetí jiného pohledu. Zřejmě by bylo ode mě divné ptát se, zda jste si jisti, že to o čem hovoříte je skutečně váš názor. Pokud se nám něco zdá být jisté, jsou to naše postoje. Ale co když to tak nutně nemusí být?


V nedávném experimentu jsme ukázali, že je možné přimět lidi ke změně politických názorů. Ve skutečnosti můžeme dosáhnout toho, aby někteří lidé přijali názory přímo protichůdné jejich původním názorům. Z našich zjištění vyplývá, že bychom měli znovu promyslet způsob, jak uvažujeme o svých postojích a jak se tyto postoje vztahují k současnému polarizovanému politickému klimatu. Když jde o skutečné politické postoje, které zastáváme, jsme výrazně pružnější, než si myslíme.

Mocným ovlivňujícím faktorem sociálního a politického světa je skutečnost, jak je tento svět strukturován naší příslušností ke skupině a identitami. Například výzkumníci zjistili, že morální a emocionální zprávy o sporných politických tématech, jako je regulace držení zbraní a změna klimatu, se šíří rychleji uvnitř ideologicky profilovaných sítí než mezi nimi. Tento problém ozvěny je zřejmě zhoršován algoritmy sociálních médií, která nám zasílají stále extrémnější obsah, aby vyhovoval našim politickým preferencím.

Jsme také mnohem více motivováni vést spor a chránit naše názory, nebo názory naší skupiny. Někteří výzkumníci dokonce tvrdí, že naše schopnost zdůvodňovat se vyvíjí tak, aby sloužila právě takovéto funkci. Nedávná studie to výborně ilustruje: Účastníkům bylo určeno, aby sledovali twitterové účty přeposílající informace s obsahem opačných politických názorů s nadějí, že tak budou vystaveni novým politickým názorům. Ovšem nevyplatilo se to: Zvýšila se polarizace názorů. Tím, že necháte Republikány sledovat MSNBC nebo Demokraty Fox News, možná jen amplifikujete konflikt. Co můžeme udělat, aby lidé otevřeli svou mysl?

Jakkoliv to zní podivně, trik spočívá v tom nejprve přesvědčit lidi, že opačný názor je ve skutečnosti jejich vlastní.

Experiment spoléhá na fenomén známý jako slepota k volbě (choice blindness). Ten byl objeven v roce 2005 týmem švédských výzkumníků. Předložili účastníkům průzkumu dvě fotografie tváří a požádali je o výběr, kterou považují za atraktivnější. Poté jim fotografii předali. S použitím triků inspirovaných pódiovou magií ovšem ve skutečnosti předali fotografii označenou za méně atraktivní. Je pozoruhodné, že většina účastníků průzkumu přijala výsledek jako svou volbu a poté předkládala argumenty ohledně toho, proč tuto fotografii zvolila. To odhalilo překvapující nesoulad mezi našimi volbami a schopností racionalizovat výsledek. Stejné zjištění bylo mezitím zopakováno v různých sférách, včetně ochutnávání džemu, finančních rozhodnutí a svědectví očitého svědka.

I když je pozoruhodné, že lidi lze podvodem přimět, aby přijali méně atraktivní fotografii nebo méně sladký džem, byli jsme zvědavi, zda bude možné použít tuto falešnou zpětnou vazbu ke změně politických názorů způsobem, který by obstál ve zkoušce času.

V našem experimentu jsme nejprve poskytli falešnou zpětnou vazbu ohledně výběru, ale tentokrát šlo o skutečné politické otázky (tj. klimatické daně nebo spotřební zboží).

Účastníci byli poté požádáni, aby ještě týž den předložili své názory znova, a opět za týden. Výsledky byly šokující. Odpovědi se významně posunuly ve směru manipulace. Například ti, kdo byli původně příznivci vysokých daní, byli častěji nerozhodnutí nebo dokonce proti.

Účinek trval až do dalšího týdne. Změny v názorech byly také větší, pokud byl předložen požadavek na argument - nebo racionalizaci - nového názoru. Zdá se, že dát lidem příležitost argumentovat posílenou falešnou zpětnou vazbou vedlo to tomu, že se ještě více vzdálili svým původním názorům.

Proč v našem experimentu došlo ke změně postojů? Pokud čelíte falešné zpětné vazbě, zbavuje vás to motivů, které vás normálně vedou k obraně sebe nebo svých idejí před vnější kritikou. Místo toho zvažujete výhody alternativní pozice.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
8503

Diskuse

Obsah vydání | 29. 11. 2018