Metody Kremlu: Sedmero přikázání výrobce falešných zpráv

23. 11. 2018

Trojdílný multimediální projekt New York Times odhaluje, jak nynější kremelská dezinformační kampaň vyrůstá z dlouhé tradice použití informací jako zbraně. Vypráví o "politickém viru" vynalezeném před desítkami let KGB, aby "pomalu a metodicky ničil nepřátele zevnitř", který Kreml záměrně šíří až do dnešních dnů.

Gang pašující děti působící ze sklepa pizzerie, řízený americkou prezidentskou kandidátkou a jejím týmem - kdo by tomuhle věřil? Uprostřed prezidentské kampaně v roce 2016 to někteří lidé udělali. A někteří dokonce věřili natolik, že si přinesli zbraně a začali střílet do zmíněné pizzerie, v pochybném pokusu zachránit údajně zde držené dětské otroky.

I nejskandálnější lež se může stát úspěšnou falešnou zprávou. Vše co musíte udělat je řídit se Sedmero přikázáními výrobce falešných zpráv.

Za prvé: Hledejte trhliny v cílové společnosti.

Za druhé: Vytvořte velkou lež - něco natolik pobuřujícího, že by nikdo neuvěřil, že to je vymyšlené.

Za třetí: Omotejte touto lží zrnko pravdy - dezinformace je nejúspěšnější, když obsahuje malé množství pravdy.

Za čtvrté: Skrývejte své působení - vyvolejte dojem, že příběh vyšel od někoho jiného.

Za páté: Najděte si "užitečného idiota" - někoho, kdo bude bez podezření podsouvat vaši zprávu širšímu publiku.

Za šesté: Pokud dojde k odhalení pravdy - vše popřete.

Za sedmé: Hrajte dlouhodobou hru - po léta vaše úsilí nemusí přinášet plody, ale během delšího období se akumuluje a nakonec bude mít politický dopad.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
4458

Diskuse

Obsah vydání | 29. 11. 2018