
KVIFF2025: Teherán jako absolutní západní město
11. 7. 2025 / Jan Čulík
čas čtení
4 minuty
Když se tolik hovoří o nedávném
izraelském a americkém bombardování Íránu, přišlo mi, že by
bylo asi docela zajímavé podívat se na současný íránský film.
Jak se vyhýbá cenzuře? Snímek Aliho Behrada (nar. 1987, zdá se,
že Karlovy Vary nyní úplně převzala mladá generace filmových
režisérů, lidí kolem pětatřiceti až čtyřiceti) Stíny
Teheránu (Tehran Another View) se zcela nepoliticky soustřeďuje na
vztahy mezi mladými lidmi, především dvou „starých známých",
dívky Lejli a váhavého mladého muže Paši. Setkají se náhodně
na svatbě kamarádů, kam Lejla, podle nevěsty nečekaně, přijela
až z Ameriky.
Po náhodném setkání Paši a Lejli na té svatbě
se většina filmu věnuje vzniku a rozvíjení jejich vztahu v
minulosti, předchozí vzpomínky jsou prezentovány ve filmu jako
vzpomínky, tedy nechronologicky. Je zjevné, že Lejla a Paša spolu
chodili a byl to vážný vztah, jenže Lejla posléze najednou
Pašovi oznámí, že dostala vízum a že se do měsíce plánuje
odstěhovat to Ameriky, „protože tady nemůže žít“. To je
snad jediný náznak, že je v Íránu politicky něco špatně.
Očekává, že Paša si také zažádá o pas a přijede za ní, ten
je však zdá se v té době příliš vázán na své domácí
prostředí, a tak za ní neodejde. (Zajímavé je, že na rozdíl od východoevropského komunismu, který vám odstěhovat se jen tak na Západ nedovolil, pokud jste s někým ze Západu neuzavřeli sňate, cestovací předpisy v autoritářském Íránu jsou zřejmě volnější...?)
Když po letech Lejla přijede na
tu svatbu, tak spolu oba bývalí milenci stráví dohromady většinu
času, avšak Lejla pak zase odjíždí, takže film končí
neuspokojením.
Při jeho sledování mi přišlo, podezřívavě, zda výroba
filmu byla povolena, protože tento snímek ukazuje Teherán jako
absolutně moderní, technologické, komerční, západní město. Na
četných mejdanech, jichž se oba protagonisté účastní, všichni
zpívají populární rockové písně západního stylu, i když je
zpívají v perštině. Chtěl režim ukázat, jak překvapivě
moderní, pozápadněné město, se supermarkety, současnou
architekturou a technologíií, je Teherán?
Anebo naopak je to
režisérův podprahový protest, neboť náboženští vládci Íránu
nemohou být obrazem pozápadněného Teheránu šířícího se do
světa příliš nadšeni? Copak to asi způsobilo, když v minulých
týdnech Izrael a Trump toho hypermoderní pozápadněné město
bombardoval a vyvraždil tam stovky nevinných lidí?
Zajímavé je, že
oba mladí protagonisté se během filmu chovají v mnoha ohledech
velmi drze, především ta dívka Lejla. Ano, je to samozřejmě
naprosto nepolitické, oba nicméně drsně nedodržují konvenční
zásady a dělají si všude, co chtějí, proniknou například na
party na oslavu Halloweenu (velmi poameričtěné!), kde vůbec nikoho
neznají, oni však drze předstírají, že znají hostitelku, a
když se s ní setkají, obviní ji, že to není ona a že se vlastně
spletli a přišli na jinou party.
Dalším drobným nevysvětleným
politickým dopadem je skutečnost, že hlučnou halloweenovou party
přijede rozbít policie v policejním autě, Lejla však účastníky
varuje a všichni vyběhnou z místa mejdanu z budovy zadním
vchodem, nejsou příjezdem policie nijak vystrašeni, útěk z party se promění v radostnou slavnost.
Film je, jak
píše katalog, „živoucí portrét Teheránu a jeho obyvatel,
kteří neztrácejí hravost ani tváří v tvář neradostné
politické situaci“. O ní se však ve filmu nedovíme samozřejmě
skoro vůbec nic.
589
Diskuse