Evoluce a člověk: Egoismus, nebo altruismus?
8. 12. 2025 / Josef Poláček
čas čtení
15 minut
Tyto alternativy především trpí jednou
společnou vadou: totiž nezměrným optimismem co se týče reálných
motivací člověka, lidské bytosti. Tyto alternativní modely
prakticky bezvýhradně operují s premisou, že člověk je ve svém
jádru pospolitý, altruistický tvor, a že tedy jakmile bude tak či
onak osvobozen z chapadel kapitalismu, že vzápětí spontánně
uvolní a plně rozvine tuto svou altruistickou podstatu. Ovšem –
poté co jsem jmenovitě L. Prokešovi učinil výtku ohledně
takovéhoto nadměrného optimismu týkajícího se motivačního
nastavení lidské bytosti a poukázal jsem na to že člověk je už
evolučně nastaven k egoistickému jednání, on sám kontroval
předhůzkou že prý jsem to naopak já kdo falšuje skutečný
charakter člověka. Jeho argument byl, že i kdyby nějaké evolučně
podmíněné, geneticky fixované nastavení člověka k osobnímu
egoismu existovalo, že je prý toto nastavení možno přebít
vlivem prostředí, působením na mechanismy epigenetiky. Vzhledem k
tomu že otázka principiálně egoistického anebo naopak
altruistického nastavení člověka je zcela klíčová pro hledání
jakýchkoli humánnějších a sociálnějších alternativ k
současnému kapitalistickému zřízení, je zřejmě zapotřebí si
tuto záležitost rozebrat podrobněji a systematičtěji.
Tak tedy, položme znovu
otázku: je člověk od přírody tvorem spíše egoisticky, anebo
spíše altruisticky nastaveným? A za druhé: ať platí jedno či
druhé, je možno toto evolučně podmíněné přednastavení cíleně
měnit vlivem prostředí? To jest: je možno vytvořit takový
společenský řád, který by pozitivním způsobem ovlivňoval
člověka, měnil jeho osobní motivace, který by ho tedy v plném
slova smyslu umravňoval? Jedno je možno s jistotou říci už
předem: jsou to velice obtížné otázky, a bude stejně tak
obtížné na ně hledat odpovědi. V každém případě je stejně
tak jisté, že jakákoli zjednodušená odpověď (ať v tom či
onom směru) se nevyhnutelně bude míjet s krajně složitou
komplexitou lidské skutečnosti.
Napřed je ale ještě
zapotřebí vyjasnit onu konkrétní výtku, kterou mi učinil pan
Prokeš. Tedy to, že prý jednostranně zdůrazňuji
evolučně-egoistickou stránku člověka, a že přehlížím
všechny faktory které by tento lidský egoismus mohly tlumit,
respektive proměnit v opak. K tomu je nutno říci: tuto tézi o
evolučně podmíněném lidském egoismu jsem učinil v rámci
polemiky, když jsem kritizoval panem Prokešem prosazovaný model
nekapitalistické ekonomiky. Proti jeho optimismu ohledně lidského
altruismu jsem tedy postavil reálný fakt lidského egoismu; nicméně
každá polemika má už ze své podstaty tu vlastnost, že veškerou
složitost dané věci redukuje jenom na takto lineární a
dichotomické „buďto – anebo“. Právě z tohoto důvodu jsem
danou polemiku ukončil, neboť v jejím rámci už nebylo možno se
dobrat racionálního výsledku, a odkázal jsem na tento text, kde
je možno systematicky rozebrat všechny aspekty dané záležitosti.
Krátce řečeno: nijakým způsobem netvrdím, že člověk je jenom
a pouze egoistický tvor; pouze tvrdím že v člověku bude vždy
přítomen moment egoistického zájmu, egoistického jednání; a
tvrdím že tento moment lidské individuálně-egoistické motivace
je skutečně podmíněn evolučně.
Ale začněme naše hledání
odpovědí z poněkud jiné strany. Karel Marx celý svůj projekt
nekapitalistické, komunistické společnosti založil na tvrzení,
že člověk je ve své nejhlubší podstatě bytost pospolitá; to
znamená že kapitalismus se svým privátním, individuálním
vlastnictvím výrobních prostředků koliduje s touto lidskou
pospolitostí, zatímco komunismus naopak z tohoto pospolitého
nastavení člověka vyplývá a je v ním v plném souladu. Proto
byl Marx přesvědčen, že je to komunistické společenské
uspořádání s jeho kolektivním vlastnictvím, které je pro
člověka to nejpřirozenější ze všech. (K tomu je nutno
poznamenat: prakticky všechny modely pocházející od současné –
postkomunistické – levice které se snaží vybudovat nějakou
alternativu ke kapitalismu vycházejí z té samé premisy: totiž z
víry v pospolitou, solidární, altruistickou přirozenost člověka.)
Bylo by samozřejmě možno celou záležitost odbýt prostě
poukazem na to, že Marxův předpoklad přirozeného vývoje lidstva
od kapitalismu k pospolitému komunismu dramaticky ztroskotal vždy a
všude kde byl učiněn pokus o jeho realizaci; nicméně nebylo by
záhodno si naše analýzy tímto způsobem zjednodušovat. Marx
totiž pro podporu této své téze užil argument, který má i
nadále svou velkou závažnost, a je nutno mu atestovat nemalou
přesvědčivost. Pro mou osobu pak musím přiznat, že mi trvalo
dlouhou řadu let, nežli jsem ve struktuře tohoto argumentu odhalil
jeho zásadní slabinu.
O co se jedná? Je zapotřebí
podotknout, že Marx nikdy neargumentoval nějakou „neměnnou
přirozeností“ člověka. V jeho době byla genetika ještě věcí
neznámou, a evoluční teorie teprve v plenkách. Marx operoval ale
s jiným argumentem, který je skutečně krajně obtížné
vyvrátit. Tento argument zněl: produkční činnost člověka je
principiálně činností založenou na vzájemné kooperaci. A čím
vyspělejší je produkční činnost lidstva, tím vyšší je
stupeň této kooperace. To tedy znamená: není třeba spekulovat o
nějaké „věčné podstatě“ člověka; je to samotná jeho
produkční činnost, která ho nevyhnutelně vede ke vzájemné
kooperaci, tedy ke vzájemné pospolitosti. Při tomto pohledu na věc
je pak skutečně už zcela logickým závěrem, že kapitalismus se
svým soukromovlastnickým charakterem dostává do stále většího
rozporu s profilujícím charakterem moderní produkce; a že tedy
tomuto vlastnímu charakteru moderní, vysoce kooperativní produkce
odpovídají pospolité formy vlastnictví výrobních prostředků.
Takto tedy zněl klíčový
Marxův argument podporující jeho tézi o nevyhnutelném přechodu
lidské společnosti od kapitalismu ke komunismu. A jak už bylo
řečeno, když se necháme vést logikou tohoto argumentačního
řetězce, pak je krajně obtížné, až skoro nemožné jeho závěry
vyvrátit. Bez jakýchkoli pochyb jsou jeho úvahy velice dobře
podložené, jsou zakotveny v samotné materiální realitě lidské
respektive společenské produkce. Kde je tedy v těchto Marxových
výkladech skryta rozhodující chyba?
Ta se nachází přesně tam,
kde spočívá vlastně největší síla tohoto Marxova argumentu.
Ano, Marx má pravdu, jmenovitě moderní produkce je vysoce
kooperativní; ovšem samotný fakt vzájemné produkční, víceméně
technické kooperace ještě v žádném případě neznamená
automaticky také vznik pocitu, reálného vztahu vzájemné
mezilidské pospolitosti.
Je možno dát zcela
jednoduchý, názorný příklad: i vlčí smečka při lovu vykazuje
vysokou míru vzájemné kooperace; ale proto asi sotva budeme právě
vlčí smečku prohlašovat za vrcholný symbol humanismu. Zkrátka,
co Marx ve svém fixování se na pospolitou stránku člověka zcela
přehlédl: že člověk nakonec je a vždy zůstane individuem.
Které – to se nedá nic dělat – bude vždy v prvé řadě
hledět především na svůj vlastní, individuální zájem; a
teprve v řadě druhé na zájmy těch druhých, na zájem celku.
Vraťme se k Marxovu
centrálnímu argumentu, že pracovní činnost má kooperativní,
tedy pospolitý charakter. Jenže – i při vší této produkční
kooperaci je tomu stále ještě tak, že danou práci musí nakonec
vykonat ten či onen zcela konkrétní jedinec. Musí vykonat danou
práci – to ale znamená, že on musí vynaložit svou vlastní
námahu, svůj vlastní osobní čas, případně i své vlastní
zdraví. Je zcela symptomatické, že Marx – tento vrcholný
teoretik lidské pracovní činnosti – sám nikdy na vlastní kůži
nepocítil skutečnou tíhu (fyzické) práce. A zjevně jenom proto
mohl rozvíjet své velkolepé teorie o tom, jak pospolitá práce
osvobodí člověka.
Touto odbočkou k Marxovi a
jeho teoriím jsme se poněkud vzdálili našemu vlastnímu tématu,
totiž evoluční podmíněnosti člověka, v souvislosti s otázkou
co je člověku evolučně bližší: zda jeho altruistické, anebo
ale jeho egoistické nastavení. Nicméně tato odbočka naprosto
nebyla zbytečná; neboť nyní je už možno si daleko lépe
odůvodnit následující odpovědi. Jako první odpověď se nám
tedy ukazuje: ano, člověk je evolučně podmíněný, nastavený
jak ke kooperativnímu, tedy potenciálně pospolitému způsobu
chování, tak ale i k jednání individuálně-egoistickému. Obě
komponenty jsou tedy uloženy hluboko v jeho bytostném, rodovém
nastavení. Bez schopnosti vzájemné kooperace by se zřejmě nikdy
vůbec evolučně nevyvinul lidský druh jako takový; ale na straně
druhé člověk, jako víceméně každý živý tvor, musí v prvé
řadě hledět na svůj vlastní, individuální zájem – prostě
proto že ten kdo by tak nečinil by v drsném přírodním prostředí
vůbec nebyl schopen fyzicky přežít.
Evolučně tedy v člověku
máme přítomny obě tyto komponenty, obě tyto – o sobě
protikladné – motivace lidského jednání. Nyní je rozhodující
otázkou, která z těchto motivačních komponent v člověku
převažuje. Za prvé, která z nich (pokud vůbec) převažuje
obecně; a za druhé, zda je jejich vzájemný poměr konstantní,
anebo zda se mění podle právě aktuálních rámcových
(společenských) podmínek. A tedy zároveň, zda je možno tento
poměr nastolením příslušných pozitivních („biofilních“)
společenských poměrů cíleně měnit směrem k vyššímu podílu
altruistického jednání.
Je nutno otevřeně přiznat,
že zde se dostáváme do nemálo spekulativní oblasti. V tak
extrémně složitém systému jaký představuje společenský život
člověka, s až nekonečným množstvím nezřídka zcela
protichůdně působících faktorů je krajně ošidné chtít
nastolovat (a jako údajně nepochybná prosazovat) nějaká
jednoznačná tvrzení. Jisté je, že vyznavači individualistického
způsobu života (tedy ve sféře politiky: příslušníci pravice)
budou vždy prosazovat prioritu osobního zájmu, tedy přinejmenším
latentního egoismu; zatímco vyznavači pospolitého, solidárního
způsobu života budou oproti tomu vždy vyzdvihovat blahodárnost
vzájemné podpory, altruismu. Nicméně, přes všechnu obtížnost
dané materie, zdá se že je možno jistým právem vytyčit alespoň
určité základní momenty, a tedy i odpovědi na naše otázky.
Především: toto soupeření
mezi individualismem (egoismem) a mezi pospolitostí (altruismem)
zjevně doprovází lidský rod po celou dobu jeho existence, napříč
všemi dobami a společenskými formacemi. Tyto dva základní
principy lidského chování a jednání nacházely svůj vnější
výraz v těch či oněch vlastnických formách; a ukazuje se že v
reálných dějinách se individualistické a kolektivní formy
vlastnictví doprovázely (a zároveň spolu soupeřily) prakticky od
samotného počátku až po dnešní dny. Velice fundovaný přehled
na toto téma byl svého času podán v Deníku Referendum:
https://denikreferendum.cz/clanek/18101-instituce-obecne-sdilenych-statku-historie-soucasnost-a-budoucnost-dil-i
Pro nás z toho pak vyplývá:
na jedné straně přítomnost jak egoistického, tak i
altruistického jednání je v lidské společnosti víceméně
konstantní (jejich přítomnost; nikoli aktuální poměr!); a je
tedy předem odsouzen ke ztroskotání každý pokus natrvalo misku
vah překlopit jenom jedním jediným směrem. A především snahy
zavést totální pospolitost pak jak známo nakonec vždy skončily
v totalitarismu politickém. Tedy v útlaku, v potlačení
individuální stránky životního horizontu lidské bytosti.
Na straně druhé se ovšem
ukazuje i ta skutečnost, že v průběhu dějin se vzájemný poměr
obou komponent průběžně měnil. To znamená: opravdu nelze
vyloučit tu možnost, že se cíleným nastavením společenského
uspořádání podaří v člověku poněkud potlačit jeho přirozený
egoismus, a poněkud posílít jeho pospolité, altruistické vnímání
a jednání.
Zde je však ovšem vzápětí
nutno se vším důrazem vyjasnit: z výše provedených analýz
naprosto jednoznačně vyplývá, že nikdy není, nebude možno
vytvořit nějakou čistě altruistickou společnost.
Individualistická stránka života člověka je principiálně
nezrušitelná; a je člověku z jeho přirozenosti dokonce mnohem
bližší, nežli stránka pospolitá, altruistická. I přesvědčený
altruista se napřed musí dokázat v reálném životě prosadit
jako individuum; a teprve poté si může dovolit „luxus“
altruismu. Jestliže tedy klíčová otázka stojí tak, zda je
principiálně možné zavést nějaký nekapitalistický způsob
společenské produkce (tedy podporující mezilidskou vzájemnost a
solidaritu), pak je naprosto nepochybné, že reálně funkční by
mohl být pouze takový model, kde by se společenský zájem
bezprostředně kryl se zájmem individuálním. Opačně
řečeno: je naprosto iluzorní chtít vytvořit nějaký model, kde
by člověk (jakožto individuum) pracoval primárně pro blaho
celku, a teprve sekundárně by měl nějakou vyhlídku na to
že se jím vynaložená námaha – snad – nakonec nějakým
způsobem vyplatí i pro něj. Veškerá zkušenost s ekonomikou
reálného socialismu hovoří v tomto směru naprosto jednoznačně:
nebude nikdy fungovat žádný model ekonomiky, který by nevycházel
z bezprostředního zájmu lidského individua. Marxův bytostně
pospolitý člověk nikdy nebyl ničím více nežli pouhou chimérou,
produktem ryze teoretických spekulací.
Tím tedy pro tuto chvíli
končíme naše úvahy na dané téma. Z této nesmírně složité
problematiky zde mnohé bylo možno pouze letmo zmínit; mnohé by
vyžadovalo dále jdoucí analýzy. Nicméně v zásadě jsme –
zřejmě s dobrým odůvodněním – dospěli k závěru, že naši
úvodní otázku zda je člověk evolučně nastaven egoisticky nebo
altruisticky je možno zodpovědět v uvedeném smyslu: platí obojí,
a pokud chceme tento vzájemný poměr alespoň poněkud posunout
směrem k altruismu, pak musíme postupovat krajně obezřetně a
promyšleně. Tuto ambivalentní přirozenost člověka nelze lámat
přes koleno, nějakým dalším voluntaristickým experimentem.
154
Diskuse