Derek Sayer dostal cenu za své Pohlednice z Absurdistánu
22. 9. 2023
čas čtení
2 minuty
Jsem překvapen, ale zároveň velmi poctěn a potěšen, když se dozvídám, že moje kniha Pohlednice z Absurdistánu získala Kanadskou židovskou literární cenu za vědeckou práci na rok 2023, píše historik Derek Sayer.
Porota knihu popisuje jako "kaleidoskopické putování napříč pěti desetiletími intelektuálního, uměleckého, kulturního a politického rozkvětu a tvořivosti v Praze" a v citaci oceňuje Pohlednice jako "velkolepou a rozsáhlou sbírku pozorného čtení, pronikavých vyprávění, obskurních skvostů a někdy vtipných, jindy rozervaných úvah o pražských kulturních elitách, i když je samotné geografické hranice města nedokážou pojmout. Židovství těchto proudů je v knize soustavně protkáváno a jemně zkoumáno. Pohlednice z Absurdistánu představují vrcholný počin zázračného vědeckého díla profesora Sayera o české moderně."
Derek Sayer je emeritní profesor na univerzitě v Albertě.
Postcards from Absurdistan, Princeton University Press, vyšlo 1. listopadu 2022.
Popis knihy (724 stran):
Rozsáhlé dějiny Prahy dvacátého století zmítané mezi fašismem, komunismem a demokracií - s poučením pro svět, který je opět ohrožen diktaturou.
Pohlednice z Absurdistánu jsou kulturní a politické dějiny Prahy od roku 1938, kdy nacisté zničili umělecky živou liberální demokracii v Československu, do roku 1989, kdy se po více než čtyřiceti letech komunistické diktatury zhroutil socialistický režim v zemi. Derek Sayer ukazuje, že pražské dvacáté století zdaleka nebylo příběhem neúprosného pokroku směrem k nějakému "konci dějin", ať už fašistickému, komunistickému nebo demokratickému, ale tragikomedií opakujících se nočních můr odehrávajících se v zemi, kterou čeští disidenti nazvali Absurdistán. Praha, která se nachází v centru bouří, jež formovaly moderní svět, nastavuje znepokojivé zrcadlo absurditám a nebezpečím naší doby.
Sayer v brilantním vyprávění splétá živou montáž životů jednotlivých Pražanů - básníků a politiků, architektů a sportovců, novinářů a filmařů, výtvarníků, hudebníků a komiků -, kteří se ocitli v proudech bouřlivého půlstoletí po nacistické invazi. Je to území ideologa, kolaboranta, udavače, aparátčíka, disidenta, outsidera, mučitele a uprchlíka - nemluvě o nevinném přihlížejícím, který se vždy dívá jinam, a zelináři Václava Havla, jehož vědomá spoluúčast umožňuje, aby představení pokračovalo. Praha znovu a znovu odhaluje vysněné světy pokroku moderny jako konfekční kýč.
V době, kdy je demokracie opět globálně napadána, jsou Pohlednice z Absurdistánu nezapomenutelným portrétem města, který osvětluje potíže moderního světa.
Pohlednice z Absurdistánu jsou kulturní a politické dějiny Prahy od roku 1938, kdy nacisté zničili umělecky živou liberální demokracii v Československu, do roku 1989, kdy se po více než čtyřiceti letech komunistické diktatury zhroutil socialistický režim v zemi. Derek Sayer ukazuje, že pražské dvacáté století zdaleka nebylo příběhem neúprosného pokroku směrem k nějakému "konci dějin", ať už fašistickému, komunistickému nebo demokratickému, ale tragikomedií opakujících se nočních můr odehrávajících se v zemi, kterou čeští disidenti nazvali Absurdistán. Praha, která se nachází v centru bouří, jež formovaly moderní svět, nastavuje znepokojivé zrcadlo absurditám a nebezpečím naší doby.
Sayer v brilantním vyprávění splétá živou montáž životů jednotlivých Pražanů - básníků a politiků, architektů a sportovců, novinářů a filmařů, výtvarníků, hudebníků a komiků -, kteří se ocitli v proudech bouřlivého půlstoletí po nacistické invazi. Je to území ideologa, kolaboranta, udavače, aparátčíka, disidenta, outsidera, mučitele a uprchlíka - nemluvě o nevinném přihlížejícím, který se vždy dívá jinam, a zelináři Václava Havla, jehož vědomá spoluúčast umožňuje, aby představení pokračovalo. Praha znovu a znovu odhaluje vysněné světy pokroku moderny jako konfekční kýč.
V době, kdy je demokracie opět globálně napadána, jsou Pohlednice z Absurdistánu nezapomenutelným portrétem města, který osvětluje potíže moderního světa.
4683
Diskuse