Jak Wittgenstein udělal na Cambridge doktorát z filozofie
28. 11. 2025 / Boris Cvek
čas čtení
4 minuty
Stalo
se tak mnoho let po vydání jeho Traktátu (Tractatus
logico-philosophicus). Samotný vznik této knihy by zasloužil
dlouhé pojednání plné paradoxů. Wittgenstein kdysi jako asi
dvacetiletý mladík přišel za slovutným filozofem Russellem a
brzy se Russell stal jeho žákem (ne, nepřepsal jsem se: Russell
Wittgensteinovým). Russell si byl jist, že Wittgenstein je génius
a že objeví něco zásadního.
Wittgenstein
nejprve, ačkoli mu to Russell otcovsky rozmlouval, křečovitě
odmítal napsat cokoli, co by nebylo dokonalé. Během první světové
války ale přesto něco napsal. A byl to spis, který považoval za
konečné vyřešení všech filozofických problémů. Už není co
říci. Russell po podrobném studiu Traktátu o tom měl vážné
pochybnosti, ale zajistil jeho vydání. Wittgenstein nyní po vydání
svého díla totiž toužil a velmi jej ponižovalo, že byl odmítán,
nicméně argumenty typu, že to nejdůležitější na Traktátu je
to, co tam není napsané, asi moc nepomáhaly. Po jednom rakouském
vydavateli chtěl vydání Traktátu s tím, že tu knihu
v Rakousku nikdo nepochopí. Ostatně vzájemně se přestali
chápat dokonce i Wittgenstein s Russellem, který ztratil zájem
o logiku a neměl už trpělivost s Wittgensteinovým, nota bene
za války ještě zesíleným, mysticismem.
Když
se pak znovu po spletitém a bizarním období, kdy se pokoušel stát
venkovským učitelem v Rakousku, dostal do Cambridge, přicházel
jako slavný autor známého a znovu a znovu diskutovaného Traktátu.
Ve Vídni se mezitím Tractatus stal jakousi biblí Vídeňského
kroužku, společnosti matematiků a filozofů, která vstoupila do
dějin. Jeho přední členové Schlick a Carnap při osobním
setkáním s Wittgensteinem, přes svůj ateismus a osvícenský
elán, se znepokojením zjišťovali, že Wittgenstein je mystik a
pohrdá jejich racionalitou. A aniž si toho zřejmě byli vědomi,
vzdávali mu nábožnou úctu jako prorokovi.
Wittgenstein
na svůj druhý pobyt na Cambridgi potřeboval peníze. Od své
rodiny (sourozenců), jedné z nejbohatší v Evropě, nic
nechtěl. Hned po válce se vzdal všeho jmění. Aby mu Cambridge
dala nějaký grant (Wittgenstein by oficiálně doktorand o 17 let
mladšího Franka Ramsaye, který ho považoval za génia), rozhodl
se tehdy slavný a vážený filozof Moore, jehož Wittgenstein před
válkou k smrti urazil, ale teď se zase sblížili, udělit mu
formálně doktorát. Přesvědčili Russella, aby seděl také ve
zkušební komisi. Za zmínku jistě stojí to, že Wittgenstein
do Cambridge přišel proto, že si začal uvědomovat, že Tractatus
nejen není poslední slovo o všech filozofických problémech, ale
je to naprostý nesmysl. To mu prý dal pocítit jeden italský
marxistický ekonom tím, že se pohladil po bradě, ale o tom někdy
jindy.
A
takto to zkoušení a udělení doktorátu dopadlo (cituji z knihy,
na jejímž základě jsem napsal celý tento článek, Raye Monka,
překlad je mnou upravený DeepL):
Když
Russell vešel s Moorem do zkušební místnosti, usmál se a řekl:
„V životě jsem nezažil nic tak absurdního.“ Zkoušení začalo
rozhovorem mezi starými přáteli. Poté Russell, který si
vychutnával absurditu situace, řekl Moorovi: „No tak, musíte mu
položit nějaké otázky – vy jste profesor.“ Následovala
krátká diskuse, během níž Russell přednesl svůj názor, že
Wittgenstein je nekonzistentní, když tvrdí, že vyjádřil
nezpochybnitelné pravdy pomocí smysl postrádajících tvrzení
(BC: logika byla podle Wittgensteina založena na tautologiích).
Samozřejmě nebyl schopen Wittgensteina přesvědčit, který
ukončil řízení tím, že poklepal každému ze svých
zkoušejících na rameno a utěšujícím tónem poznamenal:
„Nebojte se, vím, že to nikdy nepochopíte.“ Ve své zprávě o
zkoušce Moore uvedl: „Osobně se domnívám, že práce pana
Wittgensteina je geniálním dílem, ale ať už je to jakkoli,
rozhodně splňuje standardy požadované pro udělení titulu
doktora filozofie na univerzitě v Cambridge.“
Ray
Monk: Ludwig Wittgenstein, Vintage 1991, str. 271-272.
178
Diskuse