Vyjádření CSG k článku Síť bankrotů a držav

9. 7. 2020

čas čtení 6 minut

 

Ve výše zmíněném článku autor zmiňuje i naši průmyslovou skupinu Czechoslovak Group. Kompozice článku je složitá a dotýká se mnoha témat. Domníváme se, že pro čtenáře může být zajímavé vysvětlení, kdo Czechoslovak Group vlastně je a čím se zabývá. Děkujeme šéfredaktorovi Britských listů, že zveřejnění tohoto vyjádření umožnil, píše Andrej Čírtek, tiskový mluvčí skupiny CSG

Czechoslovak Group (krátce CSG) je průmyslově-technologická skupina, která působí zejména v Česku a na Slovensku a zaměstnává přes 8 tisíc lidí. Jejím zakladatelem je český podnikatel Jaroslav Strnad, který začínal v 90. letech od píky. Jeho prvním byznysem bylo obchodování se železným šrotem, jehož zdrojem byly i nepotřebný materiál a nadbytečná technika Armády ČR. Časem zjistil, že větší hodnotu než šrot mají náhradní díly, které lze z nepotřebné techniky vytěžit a dále s nimi obchodovat.

 

Protože zásoba nepotřebné techniky nebyla nekonečná, časem musel získat schopnost vlastní výroby a oprav vojenské techniky. Na to už byla potřeba továrny se zaměstnanci. Koupil tedy od konkurzního správce zkrachovalý vojenský opravárenský podnik v Přelouči a začal v něm plnit výrobní zakázky. Postupně se důležitým byznysem vznikající Strnadovy skupiny staly generální opravy a modernizace starší pozemní vojenské techniky ruského původu. Jedná se o strategickou průmyslovou schopnost, protože tato pozemní technika je dodnes ve výzbroji celé řady armád NATO a díky domácímu obrannému průmyslu nejsou alianční armády závislé na původním východním výrobci.

Milníkem v jeho podnikání bylo v roce 2013 získání zkrachovalé automobilky Tatra v exekuční dražbě spolu s menšinovým společníkem, úspěšným severomoravským podnikatelem Reném Materou. Tatra představuje bez nadsázky klenot českého průmyslu s nepřetržitou tradicí výroby dopravních prostředků v Kopřivnici trvající 170 let. Jedná se doma i v zahraničí o jednu z nejvýznamnějších českých značek. Tím, že se podařilo Tatru postavit na nohy a naplnit ji zakázkami, se Jaroslav Strnad posunul do první ligy českého průmyslu.

Strnadova rodící se firemní skupina se postupně rozšířila o společnosti železničního průmyslu (zejména se jedná o výrobce brzd pro kolejová vozidla DAKO CZ), výrobce radarů (pardubické firmy Retia a ELDIS) či o jediného českého výrobce hodinek s vlastním strojkem ELTON hodinářská, nositelem značky PRIM. Část těchto společností byla podobně jako Tatra v krizové situaci a Jaroslavu Strnadovi a jeho manažerům se je podařilo postavit na nohy.

Mimo tuto kategorii je firma TDV, nejmladší zbrojovka v Česku, která byla otevřena v Kopřivnici v roce 2016. Jejím výrobním programem jsou mimo jiné kolové obrněné transportéry Pandur, na jejichž výrobu získala Strnadova skupina licenci od evropského koncernu General Dynamics European Land Systems, který je vlastněn mateřskou společností v USA. Díky tomuto tahu se podařilo do České republiky přenést vývoj a výrobu techniky, která je páteří pozemních sil Armády ČR a zároveň představuje exportní potenciál, o čemž svědčí zakázka na dodávku Pandurů z Česka pro Indonéskou armádu.

Dalším důležitým projektem CSG v oblasti vojenské techniky je šestikolový obrněnec TITUS, produkt společného vývoje kopřivnické Tatrovky a francouzského státního podniku Nexter Systems. Jeho prvním uživatelem je na základě kontraktu z roku 2019 Armáda ČR a probíhají jednání o jeho exportu pro zahraniční zákazníky.

V roce 2016 Jaroslav Strnad odešel z čela Czechoslovak Group a začal budovat novou průmyslovou skupinu CE Industries, která se obrannému průmyslu nevěnuje a jejími pilíři jsou železniční průmysl, energetický průmysl a recyklace. Žezlo v CSG jako vlastník i vedoucí manažer převzal syn Michal. Pod jeho vedením se CSG dál vyvíjí v průmyslově-technologickou skupinu, která se kromě pozemní techniky významně rozšiřuje v oboru aerospace. Důležitým byznysem v této oblasti je i unikátní výcvikové centrum Slovak Training Academy, které na letišti v Košicích cvičí piloty a pozemní personál pro vrtulníkové letectvo. Tato firma má významné partnery v USA a v Evropě je jediným soukromým provozovatelem vrtulníků UH-60 Black Hawk. Jak z tohoto přehledu vyplývá, CSG je v obranném průmyslu orientovaná na partnerství se západními firmami z členských států NATO.

CSG neignoruje existenci trhů v Rusku a Číně, ale nehrají významnou úlohu a jsou otevřené pouze pro civilní produkci. Z geopolitických důvodů je vyloučená spolupráce v obranném průmyslu. Do Ruska se ročně dodává v průměru několik desítek těžkých užitkových Tater, což svědčí o unikátnosti tohoto vozidla. Jinak by je Rusové vzhledem k jejich ceně i domácí výrobci (KAMAZ) nekupovali. V Číně běží projekt licenční výroby civilních tatrovek a radarový výrobce ELDIS dodal radary pro tamní civilní řízení letového provozu.

V kontextu byznysu v Číně je třeba vnímat i tamní průmyslovou politiku, kdy se čínští výrobci snaží získat u každého výrobku dodávaného ze zahraničí know-how, začít s vlastním vývojem a výrobou a své dřívější dodavatele nahradit i na jejich domácích trzích. To se naplno projevilo během koronavirové krize na banálním případu ochranných obličejových roušek.

Společnosti skupiny CSG jsou významnou součástí evropského průmyslu a podnikají v prostředí, ve kterém je kladen obrovský důraz na plnění náročných regulací od ochrany zaměstnanců až po ekologická opatření. V kontextu obchodních vztahů s Čínou je proto důležité, aby Evropa ochránila svůj vlastní průmysl plnící všechny náročné regulatorní požadavky, aby nedošlo k jeho zániku a vytvořením závislosti na zahraničních dodavatelích, pro které ochrana práv zaměstnanců či životního prostředí nejsou prioritou.

Andrej Čírtek, tiskový mluvčí skupiny CSG

0
Vytisknout
6480

Diskuse

Obsah vydání | 14. 7. 2020