Bankovnictví a byznys mimo řád liberálního kapitalismu
23. 5. 2019
/
Albín Sybera
čas čtení
5 minut
Ve zpolitizovaném bankovnictví je samotné obchodování asi tou nejméně důležitou činností. Nicméně právě to zdání, že se stále jedná o bankovnictví založené na jednom ze základních pilířů kapitalismu, tedy že podstatou banky je obchod s penězi, a že si je v ní možné vyjednat půjčku na podnikatelský záměr, je pro krytí skutečných zpolitizovaných cílů důležité uchovat. Očividným příkladem je snaha Kremlu a Viktora Orbána vyobrazit přesun Mezinárodní investiční banky (MIB) z Moskvy do Budapešti vlastně jenom jako záležitost na poli mezinárodního obchodu.
Světová média,
stejně tak i Britské listy, v únoru informovala o těžko uvěřitelných
výsadách, které přesídlení MIB do Budapešti obnáší, včetně nemožnosti
maďarských úřadů banku jakkoliv regulovat (více ZDE). Samotná možnost vykonávat bankovní transakce
bez jakékoliv regulace a s diplomatickým krytím (avšak bez přítomnosti
diplomatů) přímo vybízí k úvahám, jak moc se Kreml tímto krokem snaží
pomáhat svým chráněncům obcházet americké sankce, či jak moc se snaží
obohacovat sféru svého finančního vlivu nezávisle na sankcích.
V nedávné minulosti
probíhaly snahy sloučit MIB s Mezinárodní bankou hospodářské spolupráce (MBHS)
založenou vládami RVHP v r. 1963 (viz. například web MF ČR ZDE). V samotné MHBS je ČR dodnes druhým
největším podílníkem (13,34 %) po Ruské federaci (51,59 %) a před Bulharskem
(12,01 %). V MIB pak je ČR čtvrtým největším podílníkem (9,64 %), největším je Ruská federace (47,63 %).
Jak v těchto
dnech informuje Respekt, téma sloučení obou bank se Ruská federace snaží znovu
otevřít (více ZDE). Americká diplomacie v této souvislosti vyzývá
českou vládu, aby z obou institucí vystoupila. Ačkoliv takové vládní
usnesení existuje již od r. 2017, ČR tak doposud neučinila. Z privilegií,
kterými pracovníci MIB v Budapešti disponují, je přitom zřejmé, že
náměstkyně a další vysocí úředníci MF ČR budou přicházet do pracovního styku
s lidmi, jejichž totožnost bude prakticky nemožné dokumentovat a
ověřovat.
Snaha americké
diplomacie tak vyznívá jako dobře míněná spojenecká rada. ‚Za těch pár milionů
EUR v základním kapitálu a prakticky nelikvidních pohledávkách z doby
RVHP vám, milá ČR, to bezpečnostní riziko asi fakt nestojí‘.
Škoda jenom, že
v této souvislosti není možné přátelsky poukázat také na propracovaný
mechanismus, který drží Andreje Babiše u moci. Kromě jeho klíčového politického
spojence Zemana jsou to především korelace a načasování mezi Babišovými
populistickými gesty a podporou, jaké se jí dostává od české dezinformační scény
– viz. například poslední přehledy Českých elfů za měsíc duben (ZDE).
To, že je
populistická politika velkou měrou závislá na hlasech ekonomicky nejslabších, a
v případě ČR drakonickými exekucemi zasaženými částech populace, se snad
pomalu v česky mluvícím veřejném prostoru začíná diskutovat. Občas se
objeví i smělá reportáž otevřeně hovořící o výsledcích výzkumu exekucí
zpracovaných agenturou Median a o tom, že „skoro polovina respondentů se
zkušeností s exekucí měla půjčky od velkých nebankovních institucí, jako je
Home Credit“ skupiny PPF (více ZDE).
V politicko-podnikatelském
mechanismu zvaném Česká republika zřejmě po celou dobu jeho existence nenastal
okamžik, kdy by se dalo hovořit o funkčním oddělení moci na politickou a
obchodní sféru. Nedávné televizní vyjádření ředitele PPF pro komunikaci
s veřejností Mlynáře o tom, že se PPF někteří senátoři ČR snaží zatáhnout
do politiky (ZDE), musí být chápáno především v celém kontextu
vývoje České republiky. Politika a velký
byznys v něm nikdy nebyly odděleny ve smyslu, který se na obchodní
aktivity společnosti PPF snaží aplikovat senátor Pavel Fischer.
Obdobně, když na
konferenci o dezinformacích v PS PČR hovořila paní poslankyně Langšádlová
o tom, že spolupráce s čínskou Huawei „není byznys jako každý jiný“ (ZDE), tak jakkoliv správně měla na mysli bezpečnostní
zájmy této země, zapomněla, že o bezpečnostních zájmech se již rozhodlo,
a na půdě PS PČR to podle všeho nebylo („síť CETINU je asi z 20 % tvořena prvky Huawei“, uvádí Mlynář ve zmiňované televizní debatě).
Proto Vladimír
Mlynář s věcnou artikulací zkušeného novináře vcelku legitimně požaduje,
aby do politických představ senátora Fischera (neslučitelných s realitou
České republiky) a jeho obdobně smýšlejících zákonodárců nebyla zatahována
společnost PPF. A mimochodem, jinak zajímavý výše citovaný článek Ondřeje
Kundry z Respektu tuto skutečnost o provázanosti české politiky a byznysu
bezděky také akcentuje – viz. reklama na Home Credit v ilustraci k článku.
9459
Diskuse