Proč nám chybí řemeslníci?

14. 4. 2022 / Jiří Hlavenka

čas čtení 3 minuty
Výborný článek od Eduinu (odkaz dole), čtěte. Klíčová zjištění ve shrnutí Jiřího Hlavenky:

1) Na učňovské obory jde v NADPRŮMĚR dětí v kontextu EU. Takže na "supply side" problém nebude: do mlýnku na maso jménem učňáky jde zjevně dětí více než dost...

2) Školy ale mají nízkou - přesněji, tu nejnižší - prestiž ve vějíři středoškolského vzdělání. Tuto nízkou prestiž navíc utvrzuje, potvrzuje, upevňuje celý ekosystém: rodiče dětí ("nemá na víc, tak skončí na učňáku"), učitelé (dávající dětem i okolí najevo, že učňáky jsou tu pro "odpad"), širší společnost.

3) (Pokud vy, milí čtenáři, kteří voláte po tom aby bylo více řemeslníků, položte si prosím sami otázku, zda byste řekli svému dítěti - jsi nadprůměrně chytrý, šikovný a schopný, půjdeš tedy na učební obor Manipulátor s kovovým odpadem, protože řemeslo má zlaté dno, je to vysoce prestižní obor, tvoje okolí tě bude obdivovat!)

4) "Loserské" napozicování učňáků prostupuje dál. Učitelé dětem nedodávají sebevědomí, spíš ho utloukají. Pokud učitelé SAMI nevěří, že jejich žáci mohou být úspěšnými a dávají jim to (i třeba nezamýšleně, nezáměrně) najevo, způsobí to, že si děti samy nevěří a tím pádem vůbec nezískají tolik potřebnou sebedůvěru, aby si troufly na to postavit se na vlastní nohy. (Toto je hodně důležité: i pro lidi s docela vysokou sebedůvěrou a vírou ve vlastní schopnosti není vůbec jednoduché se "odrazit a skočit do prázdna", nastartovat si vlastní podnikání! Největší překážkou pro začínající podnikatele není to že by to neuměli, nevěděli co dělat, ale že neseženou odvahu jít do risku - což je úplně základní, prvotní předpoklad "profese" podnikatele).

5) Školy jim v tomto směru nedodají žádné kompetence, namísto toho jim dodávají znalosti a vědomosti, které skutečně v životě nevyužijí.

6) Ve výsledku pak obrovské množství absolventů opouští svůj obor (viz některé zkušenosti v článku), tedy nikdy nedělají to, co se vyučili. Na jedné raději nejmenované odborné škole v našem kraji mně ředitelka říkala, že když to následně sledují, tak v oboru dále v praxi pokračuje 15 % dětí - jeden z osmi (!!!).

7) Celé je to poněkud začarovaný kruh. Učňáky jako škola poslední volby nepřitahují kvalitní učitele - protože je to škola poslední volby i pro učitele. Pokud na učňácích nejsou kvalitní učitelé, nepřiláká to ani kvalitní uchazeče (nemusí být všichni a ani nikdy nebudou, ale už by nesmírně pomohl "mix", tedy i lepší i horší, lepší vytáhnou horší nahoru, příklady táhnou, hned vše chytne lepší atmosféru...), a tím pádem to zase nepřitáhne lepší učitele a tak pořád dokola.
Závěr: problém obrovský, ale velmi náročný (nechci snad říct "neřešitelný", ale fakt velmi těžký - viz začarovaný kruh), nicméně existují i výborné a vyhledávané odborné školy, protože se ze začarovaného kruhu už vymanily. V čem fakt nespočívá řešení, je nacpat do učňáků nějak na sílu větší množství dětí, úvahou "víc jich tam narve / víc jich vyleze ven / bude víc řemeslníků". Ne, fakt nebude.

1
Vytisknout
7784

Diskuse

Obsah vydání | 19. 4. 2022