Hamás a Izrael se vzájemně přiživují na své krutosti
7. 12. 2023 / Fabiano Golgo
čas čtení
18 minut
Útoky
Hamásu na Izrael byly vypočítavou chybou, která zároveň snížila podporu
pro palestinskou kauzu kvůli "personalizaci" hrůz, které jeho členové
spáchali během říjnové invaze. Přestože Izrael zabíjí děti, ženy, staré
lidi - tedy nebojovníky - mnohonásobně více než Palestinci, činy Hamásu
jsou vnímány v takových podrobnostech, které rozhodně pošramotil mysl a
emoce
těch, kdo je viděli, zatímco zabíjení, které provádějí jednotky
Benjamina Netanjahua k
nám přichází do České republiky jen jako čísla (kromě mnohem menšího
publika, kteráékonzumuje média jako Britské listy, kde drastické záběry
z poražené
strany ukazují v osobnější rovině skutečnou hrůzu odehrávající se v
Gaze).
Sémiotika útoků Hamásu v ČR pracuje proti
němu. Pouze ti, kteří si již vybudovali pevný názor na to, kdo jsou
skutečné oběti v tragické historii palestinsko-izraelského konfliktu, se
od neospravedlnitelných hrůz páchaných Hamásem na izraelských i
neizraelských civilistech, dětech, starých lidech, přesunuli k
pochopení, že ať už jsou tyto vraždy a znásilnění jakkoli nespravedlivé,
nepřišly z ničeho nic, byly důsledkem desetiletí izraelského útlaku a
obtěžování. Nic z toho nemůže omluvit činy Hamásu. A Hamás je ten
problém.
Stejně jako si mnozí lidé v ČR pletou židy s Izraelci a Izraelce s politikou Izraele - obojí považují za rovnocenné
-, většina průměrné veřejnosti na celém světě sledující tuto nejnovější
kapitolu blízkovýchodního konfliktu si plete Hamás s Palestinci. Pak
není divu, že se veřejné mínění v ČR přiklonilo na stranu Izraele, což vede k
tomu, že česká mainstreamová média a veřejnost obecně ignorují genocidní
bombardování Gazy nebo mu nepřikládají patřičný význam.
Většina médií na celém světě, včetně médií amerických a brazilských, v tomto konfliktu nyní podporuje věc Palestinců.
Veřejnost v ČR také byla šokována při pohledu na zrůdné záběry
ukazující, jak jsou mladí lidé, kteří nihilisticky tančili na rave
party, zabíjeni a odnášeni jako kořisti, zvířata, jak jsou odnášeny
starší dámy, jak jsou zabíjeny celé rodiny v jejich domácích bunkrech,
jak jsou bez milosti vyvražďovány celé komunity kibuců.
Zprávy
ukazují, že zpravodajské služby již dříve varovaly izraelskou vládu
před možností takovéhoto útoku, což vyvolává otázku, zda si Netanjahu
skutečně nepřál, aby k němu došlo, protože věděl, že zvěrstva plánovaná
druhou stranou vyděsí svět i Izraelce, a umožní mu tak semknout
společnost kolem svého vůdce, aby porazil zrůdného nepřítele. Protože je
těžko uvěřitelné, že by tradičně aktivní a na obranu připravený Izrael,
kde se i zcela neefektivní házení kamení palestinských dětí řeší jako velké
nebezpečí pro zemi, nejednal rychle, aby k invazi Hamásu nedošlo. Člověk nemusí
být Machiaveli, aby v tom viděl příležitost, jak zmanipulovat pohled lidí na
Palestince.
Skutečnost, že lidé jsou od přírody
líní a mozek šetří energii na to, co identifikuje jako potřebné nebo
příjemné, ztěžuje vstřebávání složitých otázek. Lidé si dělají úsudky
během několika vteřin a na základě těch nejpovrchnějších významů dané
problematiky. Jak mi jednou vysvětlil Václav Havel poté, co jsem se ho
zeptal, proč má na sobě make-up (na setkání se světovými lídry, během oslav 10.
výročí konce komunistického režimu), veřejnost vnímá jakýkoli jeho čin
během dvou vteřin a na základě obrazů, nikoli slov. Aby tedy snímky
jeho a hostujících vůdců vypadaly dobře, musel se tvářit jako herec.
Dokonce žertoval, že je dramatik, který se stal hercem.
Všude
se pouze malá menšina obyvatelstva hlouběji zabývá detaily aktuálních
problémů. Drtivá většina jakékoli populace na světě jen konzumuje drby o
celebritách a pár titulků, které jim při brouzdání internetem vyskočí
před očima.
Palestinská kauza měla vždy dobrý
sémiotický potenciál, protože jsou chudší (je běžnější, že lidé jsou na
straně těch, kteří jsou méně zvýhodněni), i když zároveň byli v nevýhodě
kvůli vzhledu, oblékání a náboženství, které je odlišovalo od západního
světa. Židé vypadají více jako "my" na Západě, a mají (i když nyní ohroženou) demokracii.
Svým
způsobem mohu vysledovat srovnání se situací brazilských favel, zejména
v Riu de Janeiru. I když většina jejich obyvatel bydlí daleko od středních
vrstev, nacházejí se favely i na kopcích nad nejznámějšími částmi města,
Copacabanou a Ipanemou. S mnoha jejich obyvateli jsem se spřátelil a měl jsem
vzácnou příležitost, pro "bílého" člověka, který nepochází z nižších
vrstev, vidět z bezprostřední blízkosti jejich každodenní život, jejich
životní perspektivy. Mnohokrát jsem byl svědkem situace, kdy byli
obtěžováni policií jen proto, že se snažili vstoupit na pláže Copacabana
nebo Ipanema. Zde je paralela mezi nimi a Palestinci, kteří se snaží
dostat do izraelských oblastí své země.
Jednou
jsem šel s jedním černochem z favely směrem k pláži, když nás zastavila
skupina sedmi vojenských policistů a začala ho prohledávat, chtěla po
něm občanský průkaz, kontrolovala jeho jméno v systému, agresivně se ho
ptala, proč chce jít na pláž (jestli už není moc černý na to, aby chtěl
jít na slunce...) Celou dobu jsem čekal, až na mě přijde řada. Pustili
ho s tím, že se má vrátit do favely, a mě ignorovali. Tak jsem se
zeptal, jestli se nechystají prohledat i mě. Tvářili se překvapeně. "Ale
vy přece nejste 'favelado'..." Otevřeně sociální apartheid.
Na
druhou stranu je pravda, že stovky chlapců z těchto favel se denně
vydávají na lov za krádežemi mobilních telefonů, hodinek, peněženek a
zlatých řetízků. Je nemožné projít se po Copacabaně a nevidět denně
chlapce, kteří přepadávají lidi. Tento druh neustále chronické
kriminální zprávy o některých lidech z favel vypálil do myslí
obyvatelstva, že favela je místem nebezpečných zlodějů, kde drogoví
dealeři provozují feudální systém a kolem jejich obchodu s narkotiky se
odehrávají středověké vraždy a mučení.
Pro ty,
kteří nejsou obeznámeni s tím, jak to funguje, favely jsou jako
paralelní stát uvnitř Brazílie. Policie do nich nevstupuje, pokud se
nejedná o válečnou operaci, při níž zabije každého, kdo se jí připlete
do cesty, a služby poskytované státem, jako je elektřina a
voda, se tam neposkytují. Takže místním občanům poskytují
elektřinu, vodu, plyn, úklidové služby, bezpečnostní služby, zdravotní
služby, prostě všechno možné, drogoví bossové, i když mnohem chudším a improvizovanějším
způsobem. Zajímavé je, že většina lidí z favel nekonzumuje nelegální
drogy. Většina z nich považuje aktivity spojené s obchodem s drogami,
které se odehrávají uvnitř favel, za službu středním vrstvám.
A
když jsem se s některými z těch zlodějů sblížil, zpočátku mě překvapilo
a vyděsilo, jak nonšalantně o svých zločinech mluví, ale časem jsem se
dokázal vžít do jejich situace a alespoň pochopit, odkud se bere ten
nedostatek citu k těm, které okrádají nebo zabíjejí.
Stejně
jako v Gaze je naprostá většina z milionů lidí, kteří žijí ve favelách,
normálními občany, kteří tvrdě pracují, aby se uživili, a jejich život
není spojen s žádnou trestnou činností. Většina z nich je obecně velmi
nábožensky založená a konzervativní. Jen velmi malá část obyvatel favel
se stává zločinci. Totéž platí pro bojovníky Hamásu.
A
z těch, s nimiž jsem mluvil a kteří se v určitém okamžiku svého života
stali zločinci, jsem viděl jen lidi, s nimiž policie a střední vrstvy od
narození špatně zacházely a kteří nikdy neměli možnost vstoupit do naší
společnosti a stát se její integrální součástí. Bez slušného vzdělání
(Brazílie právě zabodovala jako nejhůře vzdělaná mládež na planetě,
neschopná provést nejjednodušší matematické výpočty nebo psát vlastním
jazykem), se špatnou výživou, s obtížemi najít práci. Pak viděli, že si
mohou vydělat spoustu peněz prodejem drog těm, kteří s nimi špatně
zacházejí a diskriminují je. Svým způsobem mají pocit, že ty playboye ze
střední třídy vlastně otravují drogami, které jim prodávají.
Problémem
je, že jde o nebezpečnou práci, protože většina mladých lidí, kterým
drogoví magnáti za prodej drog platí (vybírají si nezletilé, aby je
nemohli dlouho zatknout), je nakonec zabita policií nebo konkurenčními
frakcemi. Ti, které jsem potkal, měli to štěstí, že tuto "práci"
opustili poté, co získali určitou částku peněz, která jim umožnila je
investovat do nějakého malého podniku.
Co se
týče chlapců, kteří kapsářili na pobřeží pláže, jeden z nich byl
příkladem pro ostatní. Přišel ke mně ke stolu v restauraci a snažil se
mi prodat nějaké sladkosti. Číšník ho vyštval z podniku a já jsem šel za
ním, řekl jsem mu, ať počká, že už dojídám a že si od něj koupím
bonbony. Takových chlapců prodávajících cukrovinky jsou na ulicích
tisíce. Část našeho rozhovoru jsme si nahráli (https://www.youtube.com/watch?v=91aawhn3OOg&t=107s)
Řekl mi, že když mu bylo osm let, jeho matka se prostě nevrátila domů.
Nikdo nepřišel říct jemu ani jeho třem mladším sourozencům, co se stalo.
Nyní je mu 21 let a stále nic netuší. Otce nikdy neměl, což je u
nejnižších vrstev velmi časté, protože muž buď utekl, byl zatčen, nebo
zabit.
Strávil jsem několik měsíců pátráním a
zjistil jsem, že jeho matku zabil autobus, její tělo bylo pohřbeno na
veřejném hřbitově. Úřady se nesnažily rodinu kontaktovat, protože
viděly, že je chudá. V Brazílii můžeme snadno poznat, kdo je z jaké
společenské vrstvy, podle způsobu oblékání a také podle znalosti
portugalštiny, gramaticky složitého jazyka, kterým nižší vrstvy nemluví
správně (dokonce ani prezident Lula, nebot' pochází z nejnižší vrstvy).
Co
tento chlapec udělal? Po několika dnech bez jídla poté, co se jeho
matka nevrátila domů, se vydal z kopce z favely do Copacabany, kde pak
začal shánět jídlo. Netuší, co se stalo s jeho mladšími bratry a
sestrou. Po nějaké době začal krást. Vypráví, že žebral, ale jen velmi
zřídka mu někdo dal jídlo nebo peníze. Těchto chlapců je okolo pláži
tolik, že je těžké vybrat, komu pomoci, a stávají se svým způsobem
neviditelnými, protože je jich tolik. Stávají se číslem, ne člověkem.
Stejně jako situace v Gaze.
Když se
stal teenagerem, začal šetřit skromné mince, které dostal, dokud si
nemohl koupit nějaké sladkosti, které pak prodával lidem na pláži.
Začíná v sedm hodin ráno a chodí tam a zpátky až do deseti hodin večer.
Přespává na ulici. Až do svých 18 let říkal, že když se k němu člověk,
kterému chtěl prodat bonbony, choval jako k odpadu, tak mu sebral zlatý
řetízek, hodinky nebo mobil a utekl. Ale jen tehdy, když se k němu
chovali příliš špatně. Vysvětlil však, že s tím v osmnácti přestal,
protože jako nezletilého by ho na policejní stanici drželi pár hodin a
pustili by ho, zatímco teď by mohl strávit několik let ve vězení a to on
nechce.
Věcnost, s jakou mi svůj příběh
vyprávěl, mi dokazoval, že není jako jeden z těch zločinců, které si
představujeme, kteří vědomě porušují zákon, aby získali něco, co jim
nepatří. Z jeho pohledu neudělal nic pro to, aby se dostal do své
mizerné situace, a usilovně se snaží získat peníze legální cestou. Poté,
co denně trpí ponižováním jen kvůli tomu, jak vypadá, je přirozené, že
necítí žádnou empatii k nepříteli, člověku ze střední třídy.
Loni
jsem se procházel po Copacabaně s mobilem v ruce. Ucítil jsem malé
štípnutí do krku a viděl jsem, že to bylo od mladého chlapce bez trička a
bot, který mi právě v tu chvíli řekl: "Dávej si pozor na ten telefon,
jsi v Riu". Jeho slovům jsem nevěnoval velkou pozornost, cítil jsem se
uražený, že se mě dotkl cizí člověk. Šel jsem dál a asi po deseti
minutách se zezadu přiřítil ten samý kluk, sebral mi telefon a utekl,
ale nejdřív zařval "já ti to říkal, nebral jsi mě vážně...".
Jak
zvláštní! Zloděj se mě snažil zachránit sám před sebou. Nějaké zbytky
empatie. Je to skutečná lidská bytost, v zoufalé situaci, bez jakékoli
perspektivy, že se nakonec nikdy dostane z bídy ani nebude přijat
vládnoucí elitou. A to všechno kvůli tomu, jak vypadá, kde se narodil.
Nikdo
nemá dobrý pocit z toho, že byl okraden. Ale předstírat, že člověk,
který vás okradl, je jen špatný člověk, znamená ignorovat, že většina z
nich měla nějakou příčinu, i když existuje i spousta zločinců, kteří se
jen tak rozhodli, aniž by je k tomu vedly okolnosti, jako je tomu v
případě zkorumpovaných politiků nebo podnikatelů.
Útoky
Hamásu tak mnozí Palestinci a jejich příznivci po celém světě
pociťovali jako odplatu za desítky let šikany ze strany izraelských sil,
za nespravedlnost, že je z jejich domovů vyhnali newyorští nebo ruští
židovští osadníci, kteří si nárokují půdu, kde Palestinci žili po celé
generace, za každodenní potíže s přístupem k nejzákladnějším věcem v
životě, jako je voda, elektřina, potraviny, práce. Pro miliony dětí,
které jsou odsouzeny k pokračování tohoto pekelného života, částečně
způsobeného izraelským systémem apartheidu.
Nicméně
skutečnost, že existuje důvod, který vysvětluje pozadí, jež vedlo Hamás
k existenci a mnoho Palestinců k touze po pomstě proti izraelskému
obtěžování, samozřejmě neznamená, že civilisté smějí být obětí, stejně jako já,
který nezpůsobil bídu žádného z těch chlapců a nechci jim dát svůj
mobilní telefon. Natož aby byli zabiti, jako mnozí z nich, při těchto
krádežích v Riu.
Pak se ocitáme ve
velmi obtížné situaci, kdy se musíme postavit na jednu či druhou stranu,
protože mezi důvody obou stran k vzájemným útokům je velmi tenká
hranice. Každá z nich má svůj legitimní důvod, proč se jí něco na té
druhé nelíbí, ale obě se zároveň vůči sobě chovají nelidsky.
Hamás
není dobrý pro Palestince, stejně jako drogoví baroni nejsou dobří pro
favely. Oba používají extrémní, diktátorské a vražedné způsoby, aby se
udrželi u moci. Gaza žila pod diktaturou. Ti, kdo jsou u moci,
vykořisťují obyvatelstvo. Řídí ji jako léno. Něco jako Taliban.
Vůdce
Hamásu v rozhovoru pro katarský zpravodajský kanál al-Džazíra z pohodlí
svého luxusního domu v Jordánsku řekl, že žádná revoluce se neobejde
bez mrtvých. Že irská nezávislost si vyžádala teroristické činy. Aby byl
Afghánistán osvobozen, muselo zemřít mnoho lidí. Že všechny revoluce
vyžadují hodně krve. V podstatě říkal, že je mu jedno, kolik
palestinských dětí zabijí izraelské bomby, protože jsou jen nástrojem k
dosažení vyššího cíle. Že Hamás je nad svou fyzickou existencí, že je to
subjektivní aspirace, která se může zvětšit jen pokaždé, když se
palestinský lid stane obětí izraelské brutality.
Pokus
Izraele srovnat Gazu se zemí nezabije Hamás, ale naopak ho posílí.
Přidají se k němu tisíce sirotků, vdov a lidí, kteří viděli genocidní
účinky izraelského bombardování. Aby pomstili své lidi.
Je
to konflikt bez hrdinů. Hamás a ti, kdo věří, že Izrael by neměl
existovat, svým tvrzením nahrávají právu Izraele bránit se jeho touze po jeho zániku. Je načase, aby se Palestinci a propalestinští příznivci
smířili s tím, že stejně jako původní obyvatelé amerického kontinentu
přišli o vládu nad územím svých předků ve prospěch evropských
kolonizátorů a že Indiáni ji zpět nedostanou (ale mají svou půdu,
rezervace, které si sami spravují), Palestinci své území nikdy nerozšíří
a nedostanou ho celé zpět. Je to již prohraná válka, bez ohledu na to,
jak špinaví a krutí kolonizátoři byli.
Je
čas jít dál a dosáhnout toho, aby Izrael nekolonizoval jejich území
ještě více. Bojovat za to, aby skončily předsudky mnoha Izraelců vůči
nim, které mají kořeny v generalizaci, že jsou to teroristé, kteří
chtějí Židy zlikvidovat. Bez uznání Palestinců, že prohráli válku a musí
zachránit to, co je reálné zachránit, bude Hamás dál vzkvétat a Izrael
se na tom bude dál přiživovat, aby mohl pokračovat ve svém tažení za
expanzi, podmaněním a vyhlazením.
5655
Diskuse