Pluralita interpretací ano, pluralita pravd ne
30. 7. 2020
čas čtení
6 minut
Přečetla jsem nekonečné množství reakcí na rozhovor děkana FF UK
Michal Pullmann
pro týdeník
Echo, i na rozhovor pro
DVTV, který Daniela Drtinová vedla
současně s ním a s jeho oponentem Michalem Klímou. Děkan FF UK je můj
spolužák, známe se přes čtvrtstoletí, po téměř stejnou dobu na fakultě
oba působíme. Politicky a názorově stojíme každý jinde,
píše na Facebooku Marie Koldinská.
Je mi cizí Pullmannova levicová orientace i vstřícnost k
progresivistickým trendům, nesouhlasím s ním snad v žádném z
medializovaných aktů z posledních měsíců, ať už šlo o důvody ukončení
pracovního poměru mluvčího FF UK
Petr Kukal
(kauza „perské princezny“), o odmítnutí vyvěsit banner s nápisem
„Zavražděna komunisty“ při příležitosti výročí popravy Milady Horákové,
či nejnověji o nešťastně formulovaná vyjádření k hodnotovým preferencím
„obyčejných lidí“ za socialismu. Přesto mám Michala Pullmanna docela
obyčejně lidsky ráda jako bývalého spolužáka, jako mimořádně vzdělaného
člověka, jako noblesního diskutéra, jako intelektuála, jehož zájem o
myšlenky Karla Marxe byl upřímný a autentický už před dvaceti lety, kdy
se to na FF UK ještě většinově nenosilo, a kdy seminář, který k tomuto
tématu s Pavlem Kolářem vedl, měl punc ideové avantgardy, rozhodně ne
banálního mainstreamu.
Oba pocházíme z generace, kterou formoval listopad
1989, byť každého zjevně trochu jinak. Nebudu se uchylovat k osobním
vzpomínkám – napsala jsem toho totiž o dějinách každodennosti (byť pro
mnohem starší historické období než je reálný socialismus) dost na to,
abych věděla, jak ošidné je zobecňování individuálních prožitků. Přesto
si myslím, že naši generaci rok 1989 poznamenal trvale a bez ohledu na
prostředí, z jakého kdo z nás vzešel. Víme totiž, že pokud má být
jakákoli zásadní společenská změna vůbec proveditelná, je nezbytné, aby
se za tím účelem spojili a navzájem se respektovali i lidé, kteří spolu
jinak v mnohém nesouhlasí – protože ten společný cíl, jímž v roce 1989
nebylo nic menšího než změna režimu, zkrátka stojí za (alespoň dočasné)
utlumení sporů. My dnešní čtyřicátníci jaksi víme, že názor, s nímž
nesouzníme, nezmizí ze světa tím, že jeho hlasatele zablokujeme na FB.
Víme, jak mobilizující, ale i destruktivní sílu může mít slovo vyřčené v
pravý čas – navzdory dnešní inflaci slov. Víme, jak cenná je svoboda – a
že je nedělitelná, protože ji nelze nárokovat jen pro někoho a pro
jiného nikoli, třeba s poukazem na to, že by ji stejně neuměl ocenit.
Víme to, ale možná na to občas zapomínáme. Cit pro některé elementární
hodnoty slábne zvláště v době, kdy se denně valí do veřejného prostoru
nevstřebatelná přemíra informací a společnost se štěpí na rozhádané
fragmenty neschopné najít společnou řeč už ani v zásadních otázkách.
Problémem totiž nejsou věcné spory, ale rozštěpení veřejnosti vyvolané
bezpočtem dílčích účelově vyvolávaných názorových konfliktů, neboť s
rozhádanou společností se lépe manipuluje. O to cennější jsou výjimky; v
případě děkana FF UK například jeho jednoznačná podpora projektu Na
frontách informační války, který jsme s
Otakar Foltýn
zahájili v minulém semestru, a v němž po nucené koronavirové pauze
budeme – včetně nahrávání přednášek a jejich šíření – pokračovat i v
semestru příštím. Právě vzhledem k aktuálnímu dění se v jeho rámci nově
zaměříme i na otázky zpětné legitimizace minulého režimu a roli
revizionistické historiografie v tomto procesu. Neznám vhodnější
platformu pro takovou diskusi, než je půda FF UK – právě proto, že moje
alma mater nezadržitelně získává image ideově monolitní instituce
ovládané levicovými progresivisty. Udělám vše pro to – a věřím, že nejen
já – aby také hlasy z opačného spektra zaznívaly právě zde co
nejsilněji, a aby si FF UK udržela charakter tolerantního a názorově
pluralitního prostředí, v němž se jeden neopovažuje druhému vnucovat
„jediný správný“ názor – protože ví, že kdyby to zkusil, velmi tvrdě
narazí na sebevědomého oponenta, vybaveného argumenty a kdykoli
ochotného k akademické rozpravě i k veřejné polemice.
Interpretace dějin – a těch soudobých zvláště – se totiž neodehrávají v
odborném vakuu; vždy rezonují ve veřejném prostoru, ať se to akademikům
líbí či nikoli. A to se všemi výkladovými posuny, zjednodušeními, ale i
důsledky; „oddémonizování“ komunistické éry ne ve smyslu neškodné
„ostalgie“, ale ve smyslu relativizace základních kategorií, jakými jsou
pravda a lež, svoboda a nesvoboda, demokracie a totalita – to vše má
své zákonité důsledky nejen pro náš pohled na minulost, ale hlavně pro
naše vnímání přítomnosti a také pro společensky akceptovatelné vize
budoucnosti. Relativizováním charakteru minulého režimu totiž
relativizujeme i svou vlastní budoucnost; v lepším případě otevíráme
cestu k nástupu novému autoritářskému režimu, v horším případě nové
totalitě.
Když jsme s Otakarem Foltýnem přišli před časem za
Michalem Pullmannem se zmíněným přednáškovým cyklem o informační válce, v
němž měli vystoupit lidé jako
Petr Blažek nebo
Alexandra Alvarova,
muselo mu být okamžitě jasné, že k relativizaci zločinnosti minulého
režimu rozhodně směřovat nebudeme – a že ze všech sil budeme obhajovat
pluralitu interpretací dějin, ale nikdy ne pluralitu pravd. I další z
fakultních levičáků, s nímž v mnoha věcech nesouhlasím, ale přesto si ho
lidsky velmi vážím, totiž proděkan
Daniel Soukup,
náš projekt jednoznačně podpořil. Vnímáme to jako jasný doklad, že étos
roku 1989, spočívající mimo jiné v respektu, úctě a toleranci k
názorovým oponentům, na FF UK dosud žije. Zda odumře nebo přetrvá – na
fakultě i ve společnosti jako celku – záleží na nás všech.
10776
Diskuse