Příběh čtvrtý - Učitel na dohodu
15. 11. 2018
/
Jiří Karen
čas čtení
2 minuty
Učitel technických předmětů, 35 let. Všiml jsem si na internetu této skupiny
a rád bych přispěl svou zkušeností. Musím přiznat, že mě nikdy vedení
nepopotahovalo za formu či obsah hodin, nicméně co do pracovních podmínek to
bývalo katastrofální.
Sehnal jsem místo učitele na
jedné soukromé umělecké průmyslovce. Studenti byli talentovaní, kolektiv
učitelů fungoval, o to víc mě mrzelo, jak nedůstojně přistupuje k pedagogům
vedení školy. Školu řídil majitel, který se na pracovišti moc často
nevyskytoval, přičemž veškeré technické záležitosti musely jít přes něj.
Ředitel školy v podstatě neměl žádné pravomoci, pouze razítkoval dokumenty.
Škola proto fungovala, jak fungovala.
Od učitele se v podstatě
očekávalo jen to, že přijde, odučí a jde domů. Chceš si vytisknout zadání
písemných prací? Prosím. Ale dones si do tiskárny vlastní papír. Chceš vzít
žáky na exkurzi? Proč ne, ale zaplať si jízdné, nějaké cestovní příkazy tady
nevedeme. Přece kdo se chce místo učení flákat na exkurzích, ať si je také
zaplatí, ne? Chybí ti pomůcky do výuky? Kup si je!
Podobně to bohužel platilo i
ve finančním ohodnocení. Učitelé dostávali DPP nebo DPČ s tím, že v létě byli
propouštěni na úřad práce a v září zase přijímáni. Absence smluv umožňovala s
učiteli nejen manipulovat a udržovat v nich nejistotu, ale i platit je výrazně
méně, než je v oboru standardem. Majitel se rozhodl platit učitele pouze za
odučené hodiny, u oprav písemných prací a příprav se předpokládalo, že je
zaměstnanec udělá zdarma ve svém volném čase. V praxi to vypadalo tak, že
zatímco učitel na státní škole dostal podle tabulek přes 20 000 hrubého, u nás
to dělalo okolo 13 000 a zaměstnanci tak byli nuceni hledat si přivýdělek
formou brigád.
Jakmile jsem po marném hledání
po sedmi letech náhodou narazil během druhého pololetí na nové uvolněné
pracovní místo, školu jsem opustil. Protože na jiné škole hledali učitele na
nástup ihned, využil jsem zákonných podmínek plynoucích z DPČ a odešel bez výpovědní
lhůty. Majitel školy tak na neplnohodnotných úvazcích ve svém důsledku tratí,
protože učitelé nemají motivaci svou práci dělat kvalitně ani dlouhodobě a
odcházejí hned, jakmile mají příležitost. To vše se pochopitelně projeví na
kvalitě výuky.
Sečteno a podtrženo – Jak
můžeme sakra učit dobře, když k tomu nemáme potřebné zázemí?
11809
Diskuse