Svatý Václav a povodně
27. 9. 2024
/
Boris Cvek
čas čtení
3 minuty
Co
je smyslem pomoci? Nikoli to, abych se cítil dobře. Smyslem pomoci
je to, aby se reálně a co nejvíce pomohlo postiženému. Ježíš
v podobenství o milosrdném Samaritánovi neříká: pomohl mu,
aby se sám cítil dobře. Říká: pomohl mu, protože pocítil
soucit. Soucit opouští sebe a dívá se na druhého.
Z pomoci
se může stát dokonce něco naprosto zvráceného a lhostejného
k reálnému osudu těch, kterým se pomáhá. V případě
žen s rakovinou prsu tohle dokonale popsala Gayle Sulik v knize
Pink Ribbon Blues (Oxford University Press 2012). Kultura růžové
stužky, vybírání peněz na pomoc nemocným ženám, pěstování
kultu přeživších, marketingové akce velkých firem. Vždyť jde
o pomoc nebohým ženám, tak to musí být správné! Až na to, že
reálná situace těch obětí je všem vlastně lhostejná. Dali
svůj peníz, mají dobrý pocit, mohou myslet na něco jiného.
Tohle
téma se mi vrací i dnes po povodních v souvislosti se dnem
české státnosti, svátkem vévody Václava. Četl jsem, že podle
výzkumu Medianu většina obyvatel je přesvědčena, že Česká
republika je na katastrofy dobře připravena. Asi by se měli zeptat
lidí v Krnově, Opavě, Jeseníku a dalších. Pokud největší
srážky v historii ČR, jak se to stalo teď v Jeseníkách,
spadnou někde jinde, bude to asi velký problém i tam. A bude se to
stávat. Jenže je tu ještě akutnější otázka: kdo reálně,
účinně pomůže těm postiženým lidem?
Je
třeba se sklonit před úsilím mnoha dobrovolníků na místě
povodní, kteří nepochybně poskytují skutečnou pomoc. Co by ale
měla dělat ostatní, širší veřejnost? Třeba ti lidé, kteří
jsou vidět a slyšet? Tlačit na vládu otázkami, co dělá pro ty
lidi teď a tady, hned, okamžitě. Jenže to se prakticky neděje.
Žijeme v iluzích o státní suverenitě a reálnou funkci
státu přehlížíme. No, nejsou doktoři, nejsou místa ve školách,
pracovníci u soudů stávkují, není bezprostřední účinná
pomoc pro oběti katastrof, ale hlavně že máme suverenitu. Kdyby
to tu celé spadlo, nevadí, pomůžeme si přece sbírkami v rauši
z konání dobra.
K čemu
je stát a státnost? Mluví se o efektivním státu. Ten ale má být
konkrétně, reálně cítit zejména tam, kde lidé potřebují
pomoc, nota bene v oblastech zasažených přírodními
katastrofami. To je ten test a ta zkušenost, která dává lidem
důvěru v instituce, v politiky, ve vládu. Co je
postiženým lidem po tom, že uvolnila nějaké miliardy? Co jim to
přinese? Jak to mění jejich život k lepšímu?
Svatý
Václav byl křesťan, je to křesťanský světec. My jsme z něj
udělali symbol české státnosti. Snad to nemá znamenat chození
kolem lebky, ale účinnou pomoc trpícím. Snad to má znamenat, že
stát chceme takový, aby opět neskončil v rukou těch, kdo
udělají ze svatého Václava záštitu vraždění a tyranie, jak
to bylo za nacistů. Pro to jsou zapotřebí dvě věci: aby český
stát byl pevně ukotven v západní Evropě bez iluzí o nikdy
neexistující suverenitě, ale ještě více je zapotřebí, aby
demokratický stát dokázal získat důvěru lidí, aby je nikdy
nenechal ve štychu.
1721
Diskuse