Neoliberalismus postihl Indii touž měrou jako Západ
16. 11. 2023
čas čtení
7 minut
Rozhovor s prof. Kanchanem Sarkerem se
zaměřuje na jeho analýzu v právě vydané knize: Marek Hrubec a Emil Višňovský,
eds. Towards a New Research Era: Global Comparison of Research Distortions,
která byla publikována v nakladatelství Brill (Leiden a Boston) a zároveň vyšla
v českém a slovenském jazyce v Bratislavě pod názvem K nové vědecké epoše:
globální srovnání deformací vědy. K. Sarker pochází z Indie – a působí
dlouhodobě v Kanadě, nejprve na University of British Colombia a nyní na
University of Algoma. Zabývá se sociálními otázkami v Indii a západních zemích,
včetně sociálních nerovností a deficitů univerzitního systému. Rozhovor
vedl Daniel Veselý.
Existují nějaká neoliberální specifika
indického vzdělávacího procesu, která se liší od neoliberálních deformací ve
vzdělávání na Západě? Nebo lze známá neoliberální dogmata v této oblasti
považovat za univerzální?
Nemyslím si, že by se nějak lišily, přestože
privatizace veřejného prostoru v Indii začala později než na Západě.
Můžeme konstatovat, že školní osnovy v Indii následují americký model. Je
důležité si uvědomit, že za posledních 20 let bylo více než 70 procent nových
veřejných školních institucí privatizováno. Školné na vysokých školách je
vysoké, ale v zásadě lze konstatovat, že Indie se v tomto ohledu od
Západu příliš neliší.
Vyšší vzdělávání v Indii podporuje ducha
sekularismu. Módího vláda se však ubírá opačným směrem. Je to pouze
neoliberalismus, který ohrožuje tento pilíř vysokého školství v Indii, nebo lze
vysledovat i jiné důvody?
Je naprosto zjevné, že Módího neoliberální
vláda změnila všechno od základního vzdělávání po vysoké školství. Modího vláda
prakticky selhala ve všech směrech, snad vyjma investic do infrastruktury,
zejména dopravní. Aby Módího vláda mohla vyhrát volby, musí se opírat o
hinduistické hlasy, takže zde můžeme sledovat patrný odklon od sekularismu.
Módí a spol. se mezitím snaží privatizovat veškeré veřejné statky. Nicméně jeho
strategie konsolidace hinduistického elektorátu apelováním na jejich svébytnost
a práva s neoliberálními praktikami přímo nesouvisí, pouze se
doplňuje. Musíme si uvědomit, že v Indii je 80 procent populace
hinduistického vyznání, takže současná vláda musí mít tuto klíčovou voličskou
základnu na své straně.
Současná globální dynamika směřuje k
multipolárnímu světu. Indie je předním členem BRICS. Myslíte si, že tento trend
povede k oslabení orgánů, jako je WTO, a k žádoucímu odklonu vzdělávání a
výzkumu od komodifikace a komercializace?
Nedomnívám se, že BRICS je v této chvíli
příliš vlivná organizace. Přestože je Indie členem tohoto sdružení, v této
chvíli Módího vláda spíše tíhne k politice Spojených států. Věci
komplikují také do historie sahající problematické vztahy mezi indickými a
pákistánskými vládami. Je zajímavé, že obě strany se dlouho potřebovaly
z propagandistického hlediska, aby si každá na domácí půdě upevnila
vlastní moc. Pákistán však v současnosti není příliš silnou zemí. Takže
Módího vláda potřebuje dalšího nepřítele, ať už reálného, či nikoliv. Opět
hovoříme o strategii spočívající v populistických slibech, aby zvítězila
ve všeobecných volbách. Taktéž vztahy mezi Indií a Čínou nejsou ideální, jsou
jednoduše komplikované. Vzhledem ke složitým vztahům mezi dnešní Čínou a Indií
se nedomnívám, že by BRICS mohla nahradit WTO – alespoň v blízké
budoucnosti.
Pokud byl vzdělávací proces před nástupem
neoliberální éry de facto záležitostí státu či národa, nehrozilo tehdy, že
takto pojaté vzdělávání bude podléhat například škodlivým národním mýtům?
Rád bych zdůraznil, že neoliberální epocha
nezačala s Módího vládou; byla zahájena už před několika dekádami. Ostatně
podobně jako jinde na světě. Národní mytologie začala v Indii upadat právě
s nástupem neoliberálních vlád. Nicméně národní mýty jsou nejvíce
upozaďovány nyní za vlády Nárendry Módího.
V Indii existují značné rozdíly v poměru
počtu studentů k počtu obyvatel v jednotlivých regionech, provinciích, stejně
jako rozdíly mezi zemědělskými a městskými oblastmi a mezi muži a ženami,
sociálními skupinami nebo chudými a bohatými. To je v rozporu s jedním z cílů
vysokoškolského vzdělávání v Indii - rovností. Lze tuto propast účinně
překlenout? Pokud ano, jakým způsobem?
Ne, to není možné. Ten rozdíl je zcela
implicitní. Jak už jsem řekl, více než 70 procent indických institucí bylo
zprivatizováno. Ve školství se platí obrovské poplatky. Chudých lidí a zástupců
nejchudších kast, třeba studentů z kmenové komunity, kteří chtějí
absolvovat školní docházku, je značné množství. Není tedy sporu o tom, že tu
existuje propast mezi těmi, kteří si mohou vzdělávání dovolit, a těmi, kteří
nemohou. Nejenže se tato propast zvětšuje, upadá zároveň i úroveň vzdělávání.
To ale neznamená, že většina soukromých vysokých škol je lepších než veřejné
univerzity, z nichž některé jsou velmi slavné. Avšak kvalitní vzdělávaní
je nedostupné pro stále více nemajetných Indů. V univerzitním prostředí
panuje autoritářská atmosféra: v minulém roce museli dva věhlasní
profesoři rezignovat kvůli kritice Módího vlády. Takže i k těmto
incidentům dochází v „největší demokracii“ na světě.
Lze v současné politické situaci v Indii
překonat do očí bijící rozdíly v přístupu k vysokoškolskému vzdělání, i když se
Indie stává klíčovou zemí v nově vznikajícím multipolárním světě?
Nedomnívám se, že by k tomu mohlo dojít.
Ovšem jednou z pozitivních věcí, kterou lze zdůraznit, je skutečnost, že do
vyšších škol se hlásí více žen než dříve. Nyní na těchto školách tvoří ženy
zhruba 40 procent studujících. Ale tento pozitivní aspekt indického
vzdělávacího procesu narušuje kastovní systém. A opakuji, že přístup ke
kvalitnímu vzdělávání podkopává i financializace veřejných statků. A
bohužel se tomu v současné době nedá efektivně zabránit. Naopak se
obávám, že dynamika vývoje směřuje k ještě větší financializaci a
privatizaci ve školské sféře, kde se budou vybírat nehorázné poplatky, a
propast mezi majetnými a chudými bude ještě mnohem hlubší, než je tomu nyn
Děkuji Vám za rozhovor.
9786
Diskuse