Základní příjem: rozdílnost názorů a pohledů v proudu času
24. 9. 2020
/
Markéta Minářová
čas čtení
8 minut
Nepodmíněný
základní příjem se poslední dobou řadí mezi často jmenovaná témata. Není se
čemu divit, koronavirus zasáhl celý svět a po něm v některých zemích
nastoupila ekonomická recese, která s sebou přinesla nezaměstnanost a
dluhy. Proto se řada politiků, ekonomů a vědců snaží najít řešení této
zapeklité situace. Mnozí z dobrých důvodů vidí východisko řešení
v nepodmíněném základním příjmu, který má své historické zdroje, mezi něž
patří nejvlivnější muži ve Francii a Anglii v 18. a 19. století. Řeč
je o Charlesi Fourierovi, Josephu Charlierovi a Johnu Stuartovi Millovi.
Abychom pochopili současnou diskusi o základním příjmu, je třeba osvětlit právě
také jeho myšlenkové zdroje v minulosti.
Je zřejmé, že minimální příjem podle Fouriera
rozhodně nepředstavuje univerzální základní příjem přesně v moderním slova
smyslu. Myšlenka sociálního minima totiž zde znamená, že minimální statky
rozhodují o úrovni životního minima. V mnoha Fourierových rukopisech je
možné se o tzv. „minimu“ dočíst, jmenujme například Théorie des quatre mouvements z roku 1808, nebo Traité de ľunité universelle.
Nejstarší zmínka o „minimu“ se objevuje v Lettre au grand juge z prosince 1803. Fourier zde označuje
chudobu jako hlavní příčinu poruchy ve společnosti a snaží se ji vymýtit
„mravným minimem“ pro ty, kteří nebyli schopni pracovat.
V jiném rukopisu z téže doby Les trois nœuds du mouvement započal
myšlenku, že společnost by měla dát každému chudému člověku malé množství půdy.
O několik let později se však tvrdě vymezil proti filosofii a „nepřesné“ vědě
obecně. Fourier obvinil „rozum“ z toho, že vůbec nepřispěl k řešení
problému týkající se zajištění každého člena společnosti s relativní mírou
jistého komfortu. Ačkoli Fourier ne vždy používal termín sociální minimum ve
stejném slova smyslu, můžeme s jistotou říci, že zásadní jsou tři
charakteristiky.
Za prvé, že minimum je určené pro
nízkopříjmové skupiny obyvatelstva, druhou zásadou je, že minimum je vypláceno
v naturáliích, a za třetí, že minimum se má udělovat bez jakéhokoli
požadavku na práci ze strany těch, kteří jej obdrželi. Hlavním cílem minima,
jistě nebylo plné odstranění nerovnosti, ale spíše vymýcení chudoby tím, že
každému členovi společnosti by byla zajištěna minimální životní úroveň. Tento
životní standard měl být alespoň tak vysoký, aby pokryl základní životní
potřeby skládající se ze základních potravin, oblečení a ubytování. Fourier se
ve svých spisech navíc snažil mnohokrát vysvětlit, že minimum by mělo zahrnovat
„radost“.
Fourier byl přesvědčený o harmonickém stavu
po dobu, kdy by bylo minimum vypláceno v naturáliích, což by umožnilo
chudým vysokou životní úroveň alespoň na jejich poměry. V některých jeho
spisech je ale možné nalézt také mírně odlišné významy termínu „sociální
minimum“.
Tyto názory posléze inspirovaly belgického
právníka Josepha Charliera, který v roce 1848 publikoval spis Solution du problème social ou constitution humanitaire.
Charlier poznamenal, že v rámci rovnosti a právu na půdu a majetek,
existovalo východisko z nepodmíněného práva na základní příjem. Tuto
otázku pak rozvinul v sociální tezi známé jako The Social Question Solved Proceded by The Philosophical Testament of a
Thinker. Odmítl Fourierovu myšlenku, že právo na základní příjem by mělo
být stanoveno podle vzorce, jenž by ověřoval dosažitelnost určitého příjmu
jednotlivce. Fourierova práce byla tedy založena na předpokladu, že bylo zcela
přirozené právo každého člověka získat dostatečnou odměnu za svou práci. Pod
slovy „minimum“ nebo „zaručené příjmy“ se podle Joseph Charliera měl skrývat
návrh, aby všichni občané měli bezpodmínečné právo na pravidelnou roční
výplatu, kterou by vyplácela národní rada, a která by se vztahovala na
nájemní hodnoty veškerých majetků.
Tento systém v takovéto podobě by
podle Charliera ukončil „nadvládu práce“ alespoň v hlavním městě.
Samozřejmě i autor tohoto návrhu si musel položit otázku, zda by tento systém
nepovzbudil lenost a zahálku. Tento stav označil jako těžké štěstí pro líné,
protože budou muset vyžít pouze s malým příspěvkem. Poplatky společnosti
nedosáhnou rámce pro plné zajištění, a tak cokoli bude přesahovat minimální
příjem, bude nutné si zasloužit.
Fourier se snažil hledat i negativní
stránky na minimu, aby tak předvedl ucelenou teorii. Pokusil se prokázat, že
pokud by sociální minimum mělo být zaručeno, tak jeden z jeho důsledků, by
zcela jistě byla rozšířená zahálka, jednotlivci by pak měli alternativu
k nevděčným odpudivým pracím, které by museli snášet výhradně
k zajištění živobytí. Aby se takovémuto výsledku zabránilo, tak by musel
být systém „odpudivých“ prací nahrazen jednou z „atraktivních“ obohacujících
prací. Toto by byla jedna z propojených podmínek, které by podle Fouriera
tvořily základ sociální rovnováhy ve společenském pořádku.
Po zveřejnění Fourierovy práce, vydal John
Stuart Mill druhé vydání o jeho principech politické ekonomie. Představil tak
Fourierovy myšlenky, nicméně dospěl k závěru o jednoznačném návrhu
nepodmíněného základního příjmu. Při rozdělování minima je nejdůležitější, aby
byl přerozdělen nejprve na živobytí každého občana komunity bez ohledu na jeho
pracovní nasazení. Zbytek je pak udělován v poměru, jenž bude stanoven předem
podle určitých prvků: práce, kapitál a talent.
„Dědické daně“, na které Mill často ve svém
díle upozorňoval, se také staly součástí daňové struktury. Kromě toho, ostatní
zbytky středověké daňové struktury a zejména daně z pozemků a jiných
forem vlastnictví s převážnou měrou nepřímých daní přetrvaly až do
Millových dní. A právě tyto události radikální restrukturalizace britského
daňového systému stály na pozadí Millova rozkvětu jako ekonoma.
V letech 1851–1852, a pak ještě 1861,
předstoupil Mill před parlament a debatoval o záležitostech týkající se
daňové reformy. J. S. Mill důsledně bránil režimy zdanění, které potlačovaly
spotřebu, a úporně vyzdvihoval potřebu úspor. Druhým důležitým aspektem Millova
myšlení byl bod týkající se zdanění a rozdělení příjmů. Za fungující považoval
Mill počáteční vklad, tedy příspěvek pro muže a ženy. Tento pohled na právo je
patrný snad ve všech Millových pracích. Aby se dosáhlo hospodářského růstu ve
společnosti, musí započít motivační struktura, která povzbudí iniciativu
k práci, kde bude potřeba zavést daňové struktury. Mill si však plně
uvědomoval, že pokrok vyžaduje plynulost a pohyblivost v rámci
společnosti v daném okamžiku. Millův politický postoj nelze chápat
odděleně od jeho obhajoby mikroekonomického šíření vlastnických práv
v britské společnosti. V této souvislosti čelil, navzdory
fenomenálnímu hospodářskému růstu, feudálnímu systému bohatství a rozdělení
příjmů.
Millův klasický pohled na význam sousloví
„produktivní investice“ jej vedl k obhajobě osvobození úspor od všech
daní, bez ohledu na úroveň příjmů člověka. Tento argument měl vést k úplné
spravedlnosti a v případě, že by část daně byla odložena, musela by být
později zaplacena dvakrát, nejprve na kapitál a poté na úroky z úspor.
Využití finančních prostředků byl podle Millova pohledu hlavní klíč
k úspěchu. Úspory, pokud by byly použity produktivnějším způsobem, by
vedly buď přímým, nebo nepřímým způsobem (prostřednictvím finančních institucí)
k investicím, tvorbě kapitálu a nakonec ke mzdovým reformám.
Tolik k francouzským zdrojům,
z nichž čerpají dnešní příznivci základního příjmu, kteří debatují napříč
všemi evropskými zeměmi v iniciativě evropských občanů za nepodmíněný
základní příjem. Doufejme, že tato celoroční celoevropská debata (září 2020 –
září 2021) přinese větší povědomí o základním příjmu také do českého veřejného
prostoru.
Markéta Minářová, doktorandka historické
sociologie na Univerzitě Karlově
8023
Diskuse