Umělecký koncept zobrazující degeneraci idolu

Manifest psího guláše

17. 6. 2021 / Jáchym Bohumil Kartous

čas čtení 3 minuty

Ilustrace: Jáchym Bohumil Kartous

Je idol skutečný? Kdo je idolem dnešní doby? Co je to vlastně idol? Tyto všechny otázky a ještě mnohé další jsme si položili společně s Annou Hruškovou při tvorbě Psího guláše. Psí guláš je konceptuální umělecká instalace vytvořená v rámci letošního ročníku soutěže středoškolských výtvarných projektů Máš umělecké střevo? Myšlenkovým jádrem našeho díla je manifest, ve kterém je rozebrána samotná myšlenka moderního idolu a jeho postupné degenerace. Dílo má podobu plechovek psího guláše umístěných do veřejného prostoru - do regálů supermarketu. Supermarket byl během covidového omezení pohybu a shromažďování ideálním výstavním prostorem především proto, že obchod představoval v průběhu posledního roku poslední místo, kam se lidé uchylovali za kulturou a sociálním stykem. Ikonický předmět, plechovka "psího guláše", pak nese náš manifest až ke konečnému spotřebiteli...



Manifest psího guláše

Smyslem psího guláše je reflektovat vznik syntetických idolů moderní doby. 

Postav s přehnanými fyzickými i psychickými rysy, které na nás shlížejí z reklam, plakátů a obrazovek. 

Superhrdinové kapitalistického světa, propůjčující si svou sílu v bolesti jiných. 

Nemožnost těchto ideálů dosáhnout, ale vlastně i samotná zvrácenost těchto idolů plyne z jejich samotné podstaty. 

Stejně jako psí maso v guláši je do ideálů dnešního světa (ať už se jedná o modelky, dokonale zdravý životní styl nebo úspěšné dosažení konvenčních hodnot) přimícháno cosi nepřirozeného, co se ze všech sil snaží působit normálně, ale ve skutečnosti jde proti lidské morální integritě a proti člověčí přirozenosti.

Tento aspekt ukrytý v jádru věci je pak zahlazen kabátkem sladkých řečiček, které se nám snaží
prodejce (vždy je tam nějaký prodejce) navěšet na nos. 

Toto je ve zkratce problematika, která se v psím guláši ukrývá.

Ne náhodou odkazuji na pop art a snažím se motiv plechovky přenést do dnešního světa.

Stejně tak úmyslně navazuji na dnešní pandemickou situaci. 

Supermarket ironicky zůstává posledním místem kulturní a sociální interakce a právě supermarket je jedním z míst, kde na nás vykonstruované idoly křičí nejhlasitěji. 

Proto jsem se rozhodl přinést umění do supermarketu, kde může i dnes oslovit nic netušícího civilistu. 

Tři designy plechovek psího guláše jsem rozmístil do těchto chrámů bezbožného obžerství, jelikož je to jednak aktuální a jednak principiálně správné místo k jejich účinku.

Pokud jednu právě držíte v ruce, pak dobrou chuť. 

Berte to pouze jako malou připomínku: Je dobré se sama sebe po každém jídle zeptat: “Co mi to vlastně leží v žaludku?”

1
Vytisknout
24603

Diskuse

Obsah vydání | 22. 6. 2021