Rozhovor Britských listů 646. Změny režimu v Rusku nastávají po válkách
26. 2. 2024
23. 2. 2024
Režisér Michael Lockshin v telefonátu z Los Angeles, kde žije, řekl, že je to "zázrak", že se jeho film dostal v Rusku do kin. "Od doby, kdy začala válka, to bylo všechno velmi těžké," řekl.
Řadu týdnů po uvedení filmu se Lockshin většinou vyhýbal tisku. Důvod byl prostý: armáda internetových trollů a prokremelských komentátorů požadovala, aby byl zatčen. Nelíbily se jim jeho protiválečné názory, ani to, že film pranýřuje totalitu, ani to, že část z odhadovaného rozpočtu 17 milionů dolarů - jednoho z největších ruských filmových rozpočtů vůbec - šla ze státem podporovaného Ruského filmového fondu.
"Víme, že když dnes někdo natáčí film, píše nebo točí film o současnosti," řekl Dolin. "A tady je to zcela zřejmé. Protože je to moment, kdy v Rusku zuří cenzura, a tenhle film je ostře proti cenzuře a netvrdí, že cenzura je pro diváky inspirativní."
Prokremelské kanály na Telegramu požadovaly, aby byl Lokshin vyšetřován za diskreditaci ruské armády, a označily ho za teroristu. Napadli ho Margarita Simonjanová, šéfka státem kontrolované televize RT, a Vladimir Solovjov, jeden z nejznámějších prokremelských moderátorů talkshow. Ruské bulvární noviny zveřejňují údaje o tom, kde Lokshin bydlí (naštěstí často chybné) a bylo mu vyhrožováno smrtí.
Lockshin řekl, že to bylo "velmi nepříjemné" a že hněv zaměřený na něj byl znepokojující. "Vždycky jsem byl tak trochu jen ten člověk za kamerou, nikdy jsem neměl rád, když se na mě upírala velká pozornost. Bylo děsivé to sledovat a zároveň jsem měl pocit, že už to nemám pod kontrolou... jako by si ten film žil vlastním životem."
Největší obavy měl z toho, jak budou diváci reagovat na jeho umělecké zpracování Bulgakovova klasického románu, který obsahuje tři narativy: proces Piláta Pontského s Ješuou Ha-Nokri (Ježíšem) v Jeruzalémě, příjezd ďábla Wolanda s jeho družinou do Moskvy a příběh Mistra a jeho milenky Markétky.
Aby příběhy propojil, nechává Lockshin Mistra napsat román Mistr a Markétka, čímž přidává metapříběh, který Bulgakovův originál neobsahuje. Tato umělecká licence by mohla být považována za rouhání: román je nejpopulárnějším ruským dílem 20. století a nikdy dosud nenašel důstojnou filmovou adaptaci.
Místo toho se Lockshin, herci a producenti ocitli v politické bouři, která se dostala až do Státní dumy a celostátní televize. "Týden jsme ani nevěděli, jestli film nezakážou," řekl. "Opravdu se o tom diskutovalo."
Zatímco se toto drama odehrávalo, témata stalinské cenzury ve filmu se odehrávala v reálném čase v současném Rusku. A tyto události připomínají život samotného Bulgakova, jehož román byl vydán až desítky let po jeho smrti.
"Jen jsem žasl nad ironií toho všeho, protože to tak trochu kopírovalo to, co se stalo s knihou a Bulgakovem v jeho době," řekl Lockshin. "Lidé, kteří po mně šli, a propagandisté [si neuvědomovali], jak moc napodobují postavy z mého filmu."
Lockshin je americko-ruský filmař, který se narodil v USA a v roce 1986 se přestěhoval do Sovětského svazu. Jeho první celovečerní film Stříbrné brusle, dobový dobrodružný snímek odehrávající se v Petrohradě na konci století, měl premiéru v roce 2020 a následující rok jej získala společnost Netflix.
Umění je v Rusku pod drobnohledem. Kreml uvěznil protiválečné umělce, ale také potrestal některé své vlastní "loajální" popové hvězdy po udání v sovětském stylu za projev dekadence: účast na "téměř nahém" večírku v moskevském klubu před Novým rokem.
Poté, co si vojáci stěžovali Putinovi na video z večírku, účastníci se se slzami v očích omlouvali na Instagramu (který byl rovněž zakázán) nebo se objevovali na okupovaných územích východní Ukrajiny, kde představeními vojákům omlouvali svou vinu.
Zatímco krajně pravicoví propagandisté hledali další skalp, na velkém plátně se objevil film Mistr a Markétka. Film byl natočen v roce 2021 a šel do postprodukce předtím, než Putin zahájil svou invazi na Ukrajinu. Lockshin a scénárista Roman Kantor vypracovali scénář již před lety.
Diskuse