Novinářská práce skončila?

6. 11. 2018

 

Obrovskou konsternaci ve velké části britské veřejnosti vyvolalo rozhodnutí televize BBC poskytnout rozhovor milionáři Arronu Banksovi, který z blíže neurčených zdrojů poskytl 8 miliard liber stoupencům brexitu v kampani před referendem, a zřejmě tak kampaň fatálně a protizákonně ovlivnil. Vládne podezření, že těch 8 milionů liber bylo z Ruska. (Banks má ruskou manželku a s ruským velvyslancem v Londýně se setkal jedenáctkrát.) Minulý týden oznámil britský Úřad pro vyšetřování zločinů, že zahajuje vyšetřování Bankse pro podezření ze závažných trestných činů. BBC na to reagovala tím, že Bankse pozvala do svého vlajkového nedělního televizního pořadu, který uvádí známý moderátor Andrew Marr.

Mnohokrát bylo prokázáno, že Banks lže jak když tiskne. Podobné je to s Trumpem, s Babišem či se Zemanem: Drze lžou a je jim to jedno. Problém je, jak se ukazuje, že je to jedno i jejich stoupencům mezi občany. Znamená to konec novinářské práce? Zamýšlí se nad tím Suzanne Moore (JČ) :

 

Uctivost vůči Trumpovi, kterou tolik novinářů také projevuje Stevu Bannonovi a ostatním podobného ražení, je založena na představě, která musí být zpochybněna: že existuje pravda a že existují lži a úkolem novináře je prostě odhalit ty lži a - halleluja! - všechno se změní. Tohle zjevně nefunguje. Trumpovi (Zemanovi, Babišovi) stoupenci vědí, že lže, a je jim to jedno. Řeknou, že zase média lžou o něm.

Odpůrci odchodu Británie z EU pořád obviňují stoupence brexitu, že se jim lhalo, že heslo na autobusu, že Británie po odchodu z EU bude moci týdně investovat do svého státního zdravotnictví 350 milionů liber, bylo lží. A představují si, že po tomto upozornění lidi změní názor. Ale ne. Samozřejmě, lidi, kteří žijí v Rusku, nás před tímto varují už dlouho. Je možné existovat v alternativní realitě, zamlžit rozdíl mezi pravdou a lží. Je možné si myslet zároveň dvě různé věci. Je možné vědět, že vám politik lže, aniž by vám to vadilo.

Neutralizovat se to dá jedině na úrovni emocionální pravdy: konec konců, to prý dělají všechny ty inzeráty na Facebooku: oslovují to, jak lidé emocionálně vnímají svět. Zejména BBC (i česká média) je v této věci zcela neschopná a ultrapravice ji dokázala neuvěřitelně efektivně zneužívat. Mantra nestrannosti umožnila zesilování nepravd. Je nutno začít uvažovat o tom, jak to řešit.

Podrobnosti v angličtině ZDE

 
0
Vytisknout
1339

Diskuse

Obsah vydání | 12. 11. 2018