Už to s tím Echem přestává být vtipné (respektive nikdy nebylo)

Česká média se z nějakého důvodu snaží dokázat nesmysly o elektromobilitě

23. 5. 2024 / Jiří Hlavenka

čas čtení 4 minuty
Podle Echa pozastavila firma Mercedes výrobu elektromobilů. Kancelář na uvádění románových příběhů na pravou míru k tomu sděluje: Mercedes samozřejmě vývoj elektromobilů nepozastavuje. Firma v roce 2021 naplánovala čtyři na sobě nezávislé platformy elektromobility, určené každá pro jiný typ vozů značky: MB-EA pro širokou paletu střední a střední vyšší třídy, tedy pro majoritu produkce firmy, AMG-EA pro svoje sporťáky a MB-EA Large pro limuzíny ve třídách S-Klasse a E-Klasse, a konečně VAN-EA pro velkoprostorové vozy.

Z těchto čtyř platforem nyní pozastavuje investice pouze do jedné z nich, MB-EA Large, určené právě pro luxusní vozy. Ostatní tři platformy zůstávají a investuje se do nich dál, beze změny. Navíc to neznamená, že by se luxusní vozy firmy obešly bez elektra - pokračuje se zde v produkci vozů na existující platformě EVA2. Šéf firmy navíc naprosto jasně a jednoznačně potvrzuje, že konečným cílem je "zero emissions", tedy kompletní produkce pouze v elektrice.

Mezitím pokračuje globální růst prodeje elektromobilů, jak ukazuje graf, sledující trhy po kvartálech. Pokud česká média (opravuji: všechna česká média, která jsem měl tu čest sledovat) škodolibě hořekovala nad tím, jak se e-vozy "přestávají prodávat", v čemž zřejmě opisovala první od druhého, druhé od třetího a třetí zase od toho prvního, narostly prodeje meziročně (kvartál-kvartál) o 25 %, což je stejné tempo jako mezi roky 2022-2023. Naši hrdinní psavci totiž srovnávali čtvrtý kvartál s prvním, kdy je historicky vždy sezónní pokles (u automobilů celkově, i u ostatního zboží, což bych řekl, že by měli snad vědět). V byznysu se ovšem vždy porovnávají srovnatelná období, u kvartálů takto meziročně.



A ještě jedno důležité číslo: elektromobily se podílejí na celé polovině růstu prodejů automobilů globálně. Ekonomika je v "zimním období" velmi zpomaleného růstu, což jako vždy odnášejí investice do aut jako první - je to totiž zbytný a velký náklad. Prodeje tedy rostou celosvětově nepatrně, a o 50 % z celku se postaraly právě elektrovozy...

Děje se tedy na trhu s elektromobily vůbec něco? Jistěže ano a právě tohle je potřeba přesně pojmenovávat. Světové automobilky ohlašovaly před pár lety obří elektro-plány, které ale úplně nekorespondovaly s realitou, jako je vůbec rychlost technologického vývoje, rychlost rozvoje dobíjecí infrastruktury a často i kapacit sítě a v podstatě se předháněly ve velkolepých prohlášeních, kdo dřív vyrobí poslední spalovák (často i výrazně dříve než je požadavek EU!). Dnes pak jedna vedle druhé svá prohlášení mírní - ale v podpoře elektromobility pokračují dál.

Naprosto jsem přesvědčený, že to z nemalé části byla i PR kampaň na vylepšení image automobilek coby zodpovědné a pokrokové firmy zachraňující planetu, a že interně věděly, že tyto bombastické plány nejsou úplně reálné. Prostě člověk nesmí na všechno skočit ani p.r. oddělením automobilek, ani ne deníku Echo24, tam bych pak doporučil extra silný filtr.

Zajímavou a důležitou otázkou je pak reálnost plánu EU ukončit prodej aut se spalovacími motory v roce 2035 - hovoří se stále více, že je nereálný a bude muset být zrušen.

Reálnost nebo nereálnost opravdu neumím posoudit, ale opět je potřeba lépe chápat o co jde. Vzdálenější cíle (nejen!) EU je potřeba chápat spíš takto: "cesta, nikoli cíl". Není zkrátka možné dělat tvrdé, zabetonované plány na dvacet let dopředu - jenomže současně JE nutné si vytyčit i vzdálené cíle. Protože jak cíl není, nevydáváte se na cestu.

Z mého pohledu je rok 2035 potřeba vnímat tak, že "uděláme vše pro to, aby se to dalo splnit", ale po cestě se standardně vynořují nové překážky, "unknown unknowns", technologický pokrok (např. v bateriích) nejde tak rychle jak se zdálo, či do hry vstoupí nepředvídané faktory (válka/inflace, nové priority). 

Je možné a asi i pravděpodobné, že bude během pár let přehodnocený, posunutý nebo zmírněný, nebo budou použity i jiné nástroje (carbon tax atd), které se v průběhu času ukázaly jako vhodnější. Sice žádná sláva, ale taky žádná tragédie - důležité je, že se Evropa na tu cestu vydala a i ostatní svět ji (více nebo méně váhavě - například Čína označovaná za "emisního viníka č. 1" do toho naopak teď šlape velice tvrdě) ji následuje.

2
Vytisknout
3322

Diskuse

Obsah vydání | 24. 5. 2024