Kunderův odchod nás inspiruje k přehodnocení jeho vize Evropy

28. 7. 2023

čas čtení 8 minut
 
Ruská válka na Ukrajině rozhodne, zda kolonizace silou patří minulosti, nebo budoucnosti. Pokud Rusko zvítězí, musíme se rozloučit s Kunderovou myšlenkou budování maximální rozmanitosti na minimálním prostoru, píše Volodymyr Jermolenko na serveru Visegrad Insight.

Milan Kundera zemřel a znovu nás vyzývá, abychom se zamysleli nad jeho odkazem.

Jeho slavný esej Tragédie střední Evropy je pro nás dnes častým námětem k zamyšlení. Jako ukrajinský filozof si myslím, že je to téma k zamyšlení i ve světle genocidní války Ruska proti Ukrajině.

Již v roce 2014 jsem ve své eseji "Sny o Evropě" ocenil Kunderu za to, že naznačil, že Evropa sahá daleko za formální hranice evropských institucí. Evropa byla větší, než si lidé v západní Evropě mysleli.


Zároveň jsem však Kunderu kritizoval za to, že místo starých hranic stanovil nové pomyslné hranice. Kundera naznačoval, že střední Evropa je "unesený Západ" - a pro mě, Ukrajince, to latentně znamenalo, že pro něj je v této části světa skutečnou Evropou pouze střední Evropa a že "Evropa" končí na západních hranicích Sovětského svazu - tedy na západních hranicích Ukrajiny.

Události, které od Kunderova eseje nastaly, ukázaly, že stanovení nových evropských hranic bylo chybou. Tato desetiletí ukazují, že Evropa je tekutá, organická, má svou plasticitu a pohybuje se mimo svůj vlastní "rámec". Ukazují, že hodnoty jsou často kočovné a mohou se znovu zrodit v dříve nepovšimnutých nebo ignorovaných společnostech, jako je Ukrajina.

Kundera však ukázal i něco jiného. Metaforou střední Evropy jako "uneseného Západu" poukázal na podstatnou věc: že ve 20. století mohly být země, kultury a lidé hromadně unášeni. Uvnitř evropského kontinentu se odehrávalo něco strašného: nová kolonizace, nový imperialismus.

To byla pro západní Evropu novinka. Ukázalo se, že "Evropa" nemusí být jen kolonizátorem; může být také kolonizována. Že existují Evropané, kteří nebyli imperialisty, ale trpěli imperiální mocí stejně jako neevropské kolonizované národy. Že vlna deimperializace a dekolonizace není u konce.

Střední Evropa učinila několik pokusů uvažovat o Evropě neimperialisticky. Kunderova formule "maximální rozmanitost na minimálním prostoru" je jedním z nich. Dalším je metafora Czesława Milosze o "rodinné Evropě", Rodzinna Europa.

Dokonce i panslavistický mýtus, který se zrodil na počátku 19. století mezi slovenskými a českými intelektuály, obsahoval sen o netyranské a neautokratické společnosti. Později pronikl do okruhu ukrajinských spisovatelů a historiků prvních desetiletí 19. století, aby vytvořil silný antiimperiální narativ uvnitř ruského impéria. Ti jej však převrátili naruby a přeměnili v imperiální narativ. Stejný trik později provedl i se socialismem.

Kunderův středoevropský mýtus s představou "maximální rozmanitosti na minimálním prostoru" byl rovněž chybný. Zdá se, že touto formulí použil jednu imperiální ideu (habsburskou) proti druhé (sovětské). Představa střední Evropy jako uneseného Západu však varovala, že se do Evropy vrací nový imperialismus - a nejen imperialismus, ale i starý tvrdý kolonialismus.

Můžeme věřit myšlence Edwarda Saida, že kulturní imperialismus, který nahradil přímý kolonialismus 19. století, je také násilným mocenským diskurzem a skutečným dědicem staromódního kolonialismu. Avšak zatímco kulturní imperialismus si může pohrávat s měkkou mocí - idejemi, náboženstvím, popkulturou atd. kolonialismus je mnohem přímější, mnohem méně hybridní. Kolonialismus staví boty na zem, nahrazuje moc na zemi a dobývá nejen srdce a mysli, ale také prostor a těla. Odlidňuje, nejen konstruuje nebo dekonstruuje; mění demografii a identitu.


Násilí jako prostředek kolonizace

Kundera to věděl velmi dobře. Obraz sovětských tanků v Praze v roce 1968, který se v jeho románech opakuje, to ukazuje bez dalších slov. Věděl, že ruská/sovětská nadvláda se netýká jen idejí. Jde o fyzickou nadvládu a násilí. Je tvrdá, nikoliv měkká.

Během studené války byly země střední a východní Evropy nově kolonizovány. Ruské impérium používalo v 19. století ke kolonizaci svých sousedů myšlenky panslavismu, ve 20. století je kolonizovalo pomocí myšlenek socialismu. Levicové myšlenky v jiných částech světa, které byly prostředkem deimperializace a emancipace, se ve východní a střední Evropě. staly nástrojem reimperializace a rekolonizace.

Ruská invaze na Ukrajinu v roce 2014 a ještě více od roku 2022 je pokračováním tohoto imperialismu a kolonialismu s novou úrovní krutosti a novou vášní pro vyhlazování. Na okupovaném Krymu Rusko od roku 2014 nejen nezákonně změnilo politické a společenské uspořádání, ale také změnilo demografickou strukturu tím, že donutilo desítky tisíc krymských Tatarů a Ukrajinců odejít a nahradilo je statisíci osadníků z Ruska. Během okupace ukrajinských území v letech 2022-2023 Rusko používalo vůči nejaktivnějším představitelům ukrajinského národa ty nejkrutější praktiky (mučení a zabíjení). Pokusilo se také o ideologické a psychologické přetvoření srdcí a myslí místních ukrajinských občanů tím, že jim vnutilo ruský vzdělávací systém, média, propagandu a kulturu.

Jedna z klíčových otázek dneška zní: Žijeme v době globální deimperializace, nebo reimperializace? Zažíváme zánik impérií, nebo jejich znovuzrození? Oba vektory jsou možné a my nevíme, co se stane příště. Během invaze na Ukrajinu ukázal ruský imperialismus svou slabost, ale to neznamená, že je odsouzen k zániku. Nebude poražen sám od sebe; bude poražen pouze tehdy, pokud bude čelit skutečnému kolektivnímu odporu - celého svobodného světa.

Ruská válka proti Ukrajině se všemi svými imperiálními a genocidními složkami je událostí, která určí, jakým směrem se svět vydá. Budeme svědky konečného zhroucení posledního impéria v Evropě? Nebo naopak budeme svědky opětovného nastolení imperiální ideje jako "silnější", "efektivnější" a "předvídatelnější", která bude postupně minimalizovat naše práva a z občanů udělá mlčící dělníky a spotřebitele.

Rozloučení s Kunderovou vizí Evropy?

Pokud tento scénář zvítězí, musíme se rozloučit s Kunderovou myšlenkou budování maximální rozmanitosti na minimálním prostoru. Budeme čelit světu minimální rozmanitosti v maximálním prostoru. Svět, který se po staletí snažilo vybudovat ruské impérium. Svět, který odmítá nebo minimalizuje ideu práv a nahrazuje ji mechanismy násilí a poslušnosti. Svět, který ruší vazbu mezi zločinem a trestem, převrací pyramidu spravedlnosti vzhůru nohama a používá násilí jako nepředvídatelný nástroj k zasévání strachu.

Přemýšlet o Kunderově odkazu dnes znamená také přemýšlet o budoucnosti a jednat tak, abychom ji utvářeli. Kunderovy myšlenky jsou živé, ale jsou ještě křehčí než v osmdesátých letech, kdy psal svůj esej. Jejich přežití závisí na tom, co uděláme příští měsíc, příští týden, příští hodinu.

Záleží jen na nás, zda povedeme své děti ke světu rozmanitosti a práv, nebo ke světu násilí a unifikace. Zda směřujeme ke světu, kde jsou lidé a další živé bytosti považováni za nenahraditelné, nebo ke světu, kde jsou životy směnitelné, smrt se stala banalitou. Ke světu, kde se prostor pro násilí neustále zmenšuje, nebo ke světu, v němž násilí zůstává jediným životaschopným argumentem, poslední silou, která rozhoduje o našem osudu.

Jen na nás záleží, zda Evropa nebude jen "jednotným trhem", ale hodnotovou silou, která s pokáním za vlastní zločiny a chyby povede svět ke skutečně dekolonizované budoucnosti.
 
Zdroj v angličtině na serveru Visegrad Insight ZDE

0
Vytisknout
4205

Diskuse

Obsah vydání | 3. 8. 2023