Chapadla na ministerstvu: obří nafukovací chobotnice žádala ministra Síkelu, aby zastavil těžbu na dně moří

2. 6. 2023

čas čtení 4 minuty

Tisková zpráva Greenpeace ČR

Aktivisté a aktivistky Greenpeace před ministerstvem nafoukli obří chobotnici šeříkovou, která od špičky hlavy po konec chapadel měřila až 14 metrů. Doprovázel ji velký transparent “Mořské dno je můj domov. Neničte ho”. 


Organizace Greenpeace tak upozorňovala na nebezpečí nově vznikajícího destruktivního průmyslu hlubokomořské těžby, o jehož zastavení se může zasloužit i ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a jeho podřízení, protože Česko má svého zástupce v Radě Mezinárodního úřadu pro mořské dno (ISA - International Seabed Authority). Greenpeace požaduje, aby Česko vyslalo svého zástupce na zasedání Rady ISA v jamajském Kingstonu a hlasovalo pro moratorium na hlubokomořskou těžbu. Výzvu Oceány bez těžby, která požadavek na zastavení hlubokomořské těžby obsahuje, již podepsalo přes 25 tisíc lidí z Česka. Na místě byl přítomen i zástupce MPO a český zástupce v Radě ISA Pavel Kavina, který si požadavky Greenpeace převzal.

 

Chobotnici šeříkovou - známou také jako ghost octopus - si organizace Greenpeace pro svůj protest proti těžbě vybrala jako ikonického zástupce unikátních živočišných druhů, které žijí na mořském dně ve velkých hloubkách. Tento druh byl objeven relativně nedávno a jeho české rodové a druhové jméno vybrali příznivci a příznivkyně Greenpeace.


Další zasedání ISA se koná v Kingstonu na Jamajce a bude se na něm řešit, zda světové společenství povolí zahájení hlubokomořské těžby. V červenci totiž vyprší ultimátum pro stanovení regulací tohoto nově vznikajícího odvětví. Společnosti by tak už od července mohly začít žádat u OSN o povolení ke komerčním projektům. Podle Greenpeace je klíčové, aby zde světové státy - včetně Česka - zavedly na hlubokomořskou těžbu moratorium.


Přestože neexistují žádná pravidla a předpisy pro toto nové průmyslové odvětví, těžební společnosti tlačí na vlády pomocí kontroverzní právní kličky, kvůli níž mají jen dvouletou lhůtu na posouzení rizik a příležitostí hlubinné těžby a stanovení případných regulací. Tento proces spustil v roce 2021 prezident státu Nauru. Vzhledem k tomu, že se na minulém jednání ISA letos v dubnu státy na žádném omezení hlubokomořské těžby neshodly, měly by zvážit a případně i schválit jakoukoli žádost o hlubinnou těžbu kdykoli po 9. červenci. 


Před hlubinnou těžbou varují vědci i domorodí aktivisté z oblastí, kterých se týká. Některé státy jako Francie, Španělsko, Německo, Chile či Nový Zéland, se proti hlubokomořské těžbě vymezují a požadují její zákaz nebo alespoň dočasné moratorium, další se k této iniciativě přidávají. Postoj České republiky k hlubinné těžbě je zatím nejasný a česká delegace na posledním jednání nijak aktivně nevystupovala a spíše mlčela. Zároveň některé velké nadnárodní společnosti jako Google, BMW, Volvo, Samsung, Philips či Volkswagen Group, kam spadá i česká Škoda Auto, se zavázaly, že nebudou používat materiály získané těžbou na mořském dně


Jan Freidinger, vedoucí projektu Oceány bez těžby, říká: 

“Studie prokázaly, že se bez surovin z mořského dna při přechodu z fosilní na obnovitelnou energetiku a dopravu obejdeme. Těžba na mořském dně by zároveň nijak neomezila problematickou těžbu na povrchu. Klíčem k udržitelnému využívání a získávání surovin není podle studií bagrování mořského dna, ale důsledné zavádění principů cirkulární ekonomiky a recyklace surovin, protože zde máme ještě mnoho co dohánět. To si uvědomuje i řada velkých firem vyrábějících automobily a elektroniku, které tyto suroviny využívají, včetně české firmy Škoda Auto. Tyto firmy se přidaly k vědcům a ekologickým organizacím volajícím po moratoriu na hlubokomořskou težbu. Česko by je mělo následovat.” 



Kontakt: 




1
Vytisknout
3924

Diskuse

Obsah vydání | 6. 6. 2023