Pozoruhodná paralela mezi indolencí českého a britského konzervativního premiéra dále sílí
18. 5. 2023
Britský premiér při odletu do Japonska na zasedání G7 prohlásil, že "náš ekonomický optimismus roste", a trval na tom, že prý "brexit funguje".
Rishi Sunak byl obviněn z toho, že není v kontaktu s běžnými rodinami, poté, co prohlásil, že ekonomika se zlepšuje a příjmy domácností lidí "obrovsky překonávají" očekávání navzdory krizi životních nákladů.
Během letu do Japonska na summit světových lídrů G7 britský premiér řekl, že navzdory tomu, že se spotřebitelé potýkají s vysokou inflací a cenami potravin a energií, existuje "mnoho známek toho, že se věci v ekonomice vyvíjejí správným směrem".
Sunak také trval na tom, že prý "brexit funguje", a to s odkazem na levnější pivo (to tedy nezaznamenávám! pozn, JČ) a hygienické výrobky. Zaznělo to v době, kdy tři velké světové automobilky vyzvaly britskou vládu, aby znovu projednala dohodu o brexitu, a uvedly, že brexit vužně ohrožuje budoucnost britského automobilového průmyslu.
Kritiku vyvolalo premiérovo optimistické hodnocení ekonomiky v době, kdy tolik domácností stále pociťuje a ještě nějakou dobu může pociťovat tíseň.
Mluvčí labouristů James Murray prohlásil: "Téměř každé slovo, které premiér vypustí z úst, ukazuje, jak je naprosto mimo a odtržený od reality života pracujících lidí v naší zemi."
Naproti tomu Andrew Bailey, guvernér ústřední Anglické banky, varoval, že centrální banka bude pokračovat ve zvyšování úrokových sazeb - již nyní na úrovni 4,5 %, což je nejvyšší sazba od roku 2008 - pokud se objeví známky toho, že inflace zůstává trvalá. Zvyšování úrokových sazeb znamená, že Britové přestávají být schopni uplatit své hypotéky.
Bailey z pokračujících inflačních tlaků obvinil vyšší ceny potravin (inflace cen potravin dosahuje v Británii přibližně 20 procent) a napjatý trh práce a předpověděl, že tyto tlaky "pravděpodobně nezmizí tak rychle, jak se objevily".
Nadace Resolution Foundation v březnu uvedla, že typické disponibilní příjmy domácností budou do konce roku 2027 na nižší úrovni než v době covidové pandemie, a minulý měsíc Huw Pill, hlavní ekonom Anglické banky řekl, že se Britové musí smířit s tím, že jsou chudší.
Premiér připustil, že se Spojené království potýká s vysokou inflací a zvýšeným zadlužením, ale řekl, že se drží svého cíle "snížit daňové zatížení" pomocí snížení daní poté, co se nejprve vypořádá s těmito problémy.
Výrobci automobilů vyzývají britskou vládu, aby změnila brexitérské předpisy pro baterie. Brexit pdole nich vážně ohrožuje výrobu elektromobilů v Británii
Tři velké světové automobilky vyzvaly britskou vládu, aby znovu vyjednala dohodu o brexitu, a uvedly, že pravidla o tom, odkud se budou dodávat součástky, ohrožují budoucnost britského automobilového průmyslu.
Ford a Jaguar Land Rover se připojily ke společnosti Stellantis, která vlastní automobilové značky Vauxhall, Peugeot a Citroën, a varovaly, že přechod na elektromobily bude zmařen, pokud Spojené království a EU nezruší přísná "pravidla původu", která mají začít platit příští rok a která by mohla zvýšit cla na vývoz automobilů.
Současná pravidla po brexitu vyžadují, aby 40 % součástek elektromobilu pocházelo ze Spojeného království nebo z EU, pokud se má prodávat na druhé straně Lamanšského průlivu bez 10% obchodního cla.
Tento podíl se má v příštím roce zvýšit na 45 %, a protože většina baterií pro elektromobily se stále dováží z Asie a baterie tvoří velkou část nákladů na výrobu automobilu, vozidla vyrobená ve Spojeném království a EU se dostanou do rozporu s brexitovými předpisy.
Společnost Stellantis ve středu uvedla, že pokud tyto brexitové předpisy nebudou zrušeny, bude muset uzavřít některé své britské provozy, což by ohrozilo pracovní místa v odvětví, které v Británii zaměstnává 800 000 lidí.
Společnost Ford, která vyrábí elektromobily v Německu a součástky ve Spojeném království, ve čtvrtek uvedla, že brexitové předpisy by zákazníkům, kteří chtějí být ekologičtí, přidaly "nesmyslné náklady". Mluvčí společnosti uvedl: "Tarify zasáhnou výrobce ve Spojeném království i v EU, proto je nezbytné, aby Spojené království a EU zasedly k jednacímu stolu a dohodly se na řešení."
Jaguar Land Rover, největší britský zaměstnavatel v automobilovém průmyslu, se připojil k této kritické výzvě a označil současné načasování brexitových daňových bariér za "nerealistické a kontraproduktivní" a vyzval Spojené království a EU, aby se "urychleně dohodly na lepším řešení, které by zabránilo destabilizaci přechodu průmyslu na čistou mobilitu".
Bylo to poprvé, kdy automobilky výslovně vyzvaly k novému projednání dohody o brexitu
Výrobci vyvíjejí tlak na EU i Spojené království, aby zasedly k jednacímu stolu, a požadují, aby bylo zvýšení prahové hodnoty odloženo alespoň do roku 2027, aby měly evropské továrny čas začít vyrábět dostatek baterií a snížit tak závislost na Asii.
Společnost Stellantis vyjádřila pochybnosti o životaschopnosti svých závodů v městech Ellesmere Port a Luton a uvedla, že kvůli clům bude výroba automobilů ve Spojeném království dražší než v Japonsku nebo Jižní Koreji. Její závod v Ellesmere Port, který má ještě letos zahájit výrobu elektromobilů, zaměstnává 1 000 pracovníků, zatímco v Lutonu pracuje 1 200 pracovníků na výrobu dodávek Vauxhall a Fiat. Další tisíce lidí jsou zaměstnány ve Spojeném království v podnicích, které dodávají součástky do těchto závodů.
"Pro posílení udržitelnosti našich výrobních závodů ve Spojeném království musí Spojené království změnit své obchodní dohody s Evropou," uvedla firma Stellantis v podání k vyšetřování výroby elektromobilů v Dolní sněmovně. Uvedla dodatečné náklady pro Spojené království, pokud by bylo nuceno dovážet baterie z Asie a dodala: "Pokud se náklady na výrobu elektrických vozidel ve Spojeném království stanou nekonkurenceschopnými a neudržitelnými, budou naše zdejší automobilkuy uzavřeny."
Diskuse