Česká vláda umí během dvou dnů třikrát změnit svá zásadní rozhodnutí

11. 3. 2021 / Bohumil Kartous

Premiér Babiš nejprve překvapivě navrhl tři úrovně maturit v roce 2021, mezi nimi úřední stanovení. Den poté zůstal pouze u úředního stanovení. Následně ministr školství pořádá tiskovou konferenci, na které říká, že vše bude jinak. Více o jednání premiéra i limitech řízení vzdělávacího systému v ČR v podcastu pro Seznam Zprávy.

Hostem Ptám se já byl tentokrát Bohumil Kartous, ředitel Pražského inovačního institutu, expert na vzdělávání a autor knihy No Future.


Podle Kartouse nedává smysl, proč premiér s tvrzením, že by se měly pro tento rok zavést úřední maturity, vůbec přišel.


„Premiér jako deus ex machina vstupuje do dění, aniž by dal kdykoliv předtím najevo, že se o to zajímá. Přichází s řešeními, která pravděpodobně s nikým neprojednal, ani s ministrem školství, a jde proti názoru drtivé většiny profesně zapojených aktérů. Vnímám to tak, že se pan premiér snaží oslovit určitou voličskou skupinu. Jinak si to nedokážu vysvětlit,“ řekl odborník na vzdělávání v Ptám se já s tím, že se z premiéra „stal zničehonic odborník na otázky vzdělávání“.


Podle Kartouse je velkou chybou i to, že se řeší podoba maturit jen pár týdnů před jejich konáním: „To je neuvěřitelné. Je to diletantismus a čirý populismus. Myslím, že je v tom ministr školství nevinně, a dokonce myslím, že se tu informaci dozvěděl z médií.“


Kartousovi vadí i to, jak vláda přistoupila k uzavírání škol. Podle něj tak zvolila nejjednodušší, nikoliv nejefektivnější řešení k omezení šíření epidemie.


„Chápu, že z hlediska státu je jednodušší zavřít školy než vyjednávat s průmyslovými podniky, aby se přísně testovalo a dodržovala karanténa. To jen ukazuje, jak vláda na otázku vzdělávání pohlíží,“ kritizoval Kartous kroky vlády s tím, že v jiných zemích se vnímá zavírání škol jako nejzazší možnost.


A jak by měla tedy letošní maturita vypadat? Podle Kartouse je třeba nejdříve definovat, jak velká skupina studentů, kteří měli kvůli pandemii zhoršené podmínky pro vzdělávání, mezi letošními maturanty je. Podle toho by se následně mělo rozhodnout buď pro cestu úředně stanoveného výsledku, nebo handicapovaným studentům napomoci mezery dohnat. Více verzí maturitní zkoušky si ale Kartous neumí představit.


„Musíme ale nutně přistoupit na fakt, že spousta středoškoláků neměla dobré podmínky pro přípravu na maturitní zkoušku,“ dodal.

0
Vytisknout
2871

Diskuse

Obsah vydání | 16. 3. 2021