Obchodní model sociálních médií ohrožuje demokracii

2. 11. 2020

čas čtení 2 minuty
Tyto společnosti erodují naše demokratické instituce. Tvůrce tlačítka "Like" na Facebooku tvrdí, že jedině tlak veřejnosti a kolektivní akce je mohou zastavit.


V roce 2008 jsem pomáhal vytvořit facebookové tlačítko "Like" ("to se mi líbí"). Byli jsme motivováni otázkou: "Můžeme ve světě šířit více pozitivity a lásky?" Chtěli jsme vytvořit prvek, který nabídne lidem více lidského kontaktu, napsal Justin Rosenstein.

O více jak deset let později máme přesvědčivé důkazy, že sociální média a jejich prioritizace oblíbenosti před pravdou - měla katastrofální, nezamýšlené důsledky. Před námi jsou bezprecedentní všeobecné volby v USA, které se staly referendem nejen o politickém vedení, ale také o legitimitě demokracie.

Jak jsme se do tohoto bodu dostali? V neposlední řadě proto, že platformy sociálních médií degradovaly smysluplné spojen, ohrozily schopnost lidí volit ve férových a svobodných volbách a podkopaly důvěru v demokracii a její budoucnost.

Tohle není falešná zpráva. Pro miliony těch, kdo pocítili důsledky, to už vůbec není zpráva. Viděli jsme, jak sociální média po celém světě destabilizují volby. Zažili jsme polarizaci našich konverzací. Měřili jsme rostoucí rozsah deprese a kybernetického šikanování a viděli změnu životů našich i našich dětí. Slyšeli jsme výpovědi zaměstnanců raných sociálních médií, včetně mě, naposledy v dokumentu sítě Netflix "The Social Dilemma".

Co jsme viděli? Systémovou změnu.

Sociální média a jejich algoritmy doporučující obsah jsou navrženy k maximalizaci pozornosti. Čím více vaší pozornosti společnost získá, tím více reklam může prodat a tím více peněz vydělá. Naneštěstí rozhořčení, obviňování a nestoudní lži přitahují více pozornosti než nuancovaná pravda.

Jak už jsem řekl, nadřazování zisku nad veřejný zájem není ničím novým. Protože stromy nesou více peněz mrtvé než živé, lidé je kácí. Protože velryby stojí více mrtvé než živé, lidé je zabíjejí. A protože lidé vynášejí více, když zírají na obrazovky, než když žijí zajímavé životy, platformy se starají o to, abychom dál zírali.

Dokud jsou technologické společnosti povzbuzovány k maximalizaci zisků, bude vznikat technologie, která odměňuje akcionáře na úkor společnosti. Je absurdní, že mají právně závaznou povinnost se takto chovat. Bez radikálních změn v korporátních pobídkách budou firmy dál degradovat a ohrožovat budoucnost demokracie.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
14021

Diskuse

Obsah vydání | 6. 11. 2020