Je výrok Ivany Šťastné rasistický? 
30. 8. 2021
čas čtení
21 minut
27. 8. 2021 jsme publikovali v Britských listech článek Pavla Velemana
Šlo o výrok Ivany Šťastné, vedoucí odboru
sociálních věcí Magistrátu města Ústí nad Labem, tohoto znění: 
„29 let nemaká. A desítky
takových. Občané, dívejte se, na co platíte daně."
Článek Pavla Velemana rozčílil Štěpána Kotrbu, který k tomu napsal polemiku. Publikujeme ji níže. 
Avšak protože jde o otázku cíleného vyvolávání nenávisti vůči určité společenské skupině, musíme v této věci postupovat velmi opatrně. Je výše zmíněný výrok Ivany Šťastné rasistický?  
 
 
 
Z výroku Ivany Šťastné pro 
řadového čtenáře vyplývá dojem, že zmíněná "nepřizpůsobivá" osoba  odboru sociálních věcí drze tvrdí, že nechce "makat", a při tom stále dostává
 sociální dávky. Je to v České republice vůbec možné? Nebo je to známý, 
rasistický "urbánní mýtus", že Romové drze odmítají pracovat, a chudák 
stát a ostatní občané je musejí živit? K tomu vysvětluje Pavel Veleman: 
V
 ČR je systém sociální politiky postaven na výpočtu tzv. životního a 
existenčního minima (je to velmi byrokraticko.sofistikovaný výpočet 
kalorií na den apod.). V praxi je toto existenční minimum normálně nastaveno a praktikováno 
úřady práce, které mají toto ve své gesci, že například sankční vyřazení
 z úřadů práce (probíhá zde klasické správní řízení ve věci sankčního 
vyřazení a pakliže k němu dojde, což může být naprosto banální 
nedocházení včas na předem domluvenou schůzku automaticky znamená šest 
měsíců bez sebemenšího příjmu, to znamená nevyplacení dávek existenčního
 minima. Klient si může zažádat o tzv. Mimořádnou okamžitou pomoc, což 
je finanční dávka poslední záchrany, ta však není u těchto klientů 
posuzována kladně. Pouze ústavní soud by mohl posoudit, zda je skutečně 
ústavně legální, nechat občana naprosto bez příjmu. Nikdy se to tam 
totiž nedostalo, takže v ČR je naprosto běžné, že jsou zde tisíce lidí 
bez sebemenšího příjmu....
Takže, nechci pracovat, plaťte mne je 
samozřejmě naprostý nesmysl, jelikož úřady práce mají velmi tvrdě 
nastavený systém sankčního vyřazení, kde důvod tzv. odmítáni vlastním 
přičiněním si zvýšit příjem, je nejvíce aplikovaný důvod k nepřiznání 
dávek hmotné nouze.  
Součinnost právě mezi ÚP a obcí by měl klienta
 dostat znovu do systému...Paní inženýrka vlastně ukazuje jak špatně je 
zde tato práce vykonávána...
Polemika Štěpána Kotrby. Další komentáře k této polemice jsou 
ZDE  a 
ZDE:
Drzost sociálního pracovníka
Rozčílil jsem se. Za zneužití slova rasismus, zneužití emocí k citovému 
vydírání, křivé obvinění, za dehonestaci poctivého citování 
bezpříznakových statistických dat k odůvodnění zcela oprávněných výtek 
na adresu stávající a nefunkční politiky, které přitom zná každý 
pracovník referátu sociální péče a každý, kdo se zabývá sociální 
problematikou. Článek sociálního pracovníka Pavla Velemana „Není 
přijatelné, aby Ivana Šťastná psala rasistické články a Parlamentní 
listy je publikovaly. V normálních zemích je to trestný čin“ jako 
polemika s článkem vedoucí odboru sociálních věcí Magistrátu Ústí nad 
Labem Ing. Ivany Šťastné „29 let nemaká. A desítky takových. Úřednice 
vynesla čísla: Občané, dívejte se, na co platíte daně“ je plný svatého 
rozhořčení a plný falešných argumentů.
DiS Pavel Veleman z referátu sociální práce MČ Praha 10 přitom na svém 
Twitteru cituje TGM: „Práce je to, co nikdo nechce dělat.“ I v tom se 
mýlí.
Hned první věta Velemanova článku je falešná: „Vedoucí odboru sociálních 
věcí má přeci ze své pozice pomáhat a chránit klienty, jejich integritu, 
důstojnost a porozumět současnému stavu ve společnosti (komplexní 
problémy tzv. kultury chudoby, které má vedoucí sociálního odboru 
alespoň tušit a seznamovat s jejími následky většinovou společnost) a 
zejména upozorňovat politiky.“ To není náplň práce vedoucí odboru 
sociálních věcí. Zejména ne upozorňovat politiky. Zejména ne osvěcovat 
„většinovou společnost“ nějakými moudry. Porozumět „kultuře chudoby“ 
také netřeba. Termín sám je zavádějící teorií amerického antropologa 
Oscara Lewise (1914 – 1970) z šedesátých let 20. století, vzniklou na 
základě zkoumání sta portorických rodin žijících ve slumu San Juanu a 
padesáti rodin portorických imigrantů v New Yorku. Vlhký sen 
antropologa. Vzorce chování sociálně vyloučených nejsou neměnným jevem, 
„kulturou“, kterou bychom měli jako kulturu respektovat. Naopak. Cílem 
sociální práce není krmit dávkami další a další generaci nevzdělatelných 
a na trhu práce neuplatnitelných jen proto, že prababička byla 
negramotná kočující a žebrající cikánka (nebo portorikánec). Cílem 
sociální práce by mělo být vytrhnout vyloučené ze stereotypu „sociálního 
dna“ a donutit je k tomu, že pochopí, že kdo nepracuje, nejí. A že jiným 
způsobem obstarávat jídlo než prací nelze. Že krádež se trestá. A trest 
je odstrašující od opakování nepřijatelného chování.
Tou „kulturou“ není ani život mezi odpadky a injekční jehly v parku, ani 
stěny budov, počmárané tagy grafitti. Není jím ani vandalizace ostatního 
veřejného majetku. O soukromém nemluvě.
Problémem institucí sociální práce samozřejmě je hledání nebo i umělé 
vytváření pracovních míst pro nevzdělané či nedostatečně inteligentní. 
Náš svět se stává složitým, k obsluze řady i primitivních mechanismů je 
potřeba schopnost se učit, pamatovat si a dodržovat vnucený postup. V 
99% už nestačí březové koště a popelnice na kolečkách k počišťování 
ulice. A tak jen některá moudřejší města či obce kupují březová košťata 
a lopaty na sníh namísto pouličního vysavače či sněhové frézy s 
desetkrát vyšší produktivitou jen proto, aby dalo pracovní návyky těm, 
kteří je nemají nebo je ztratili. Kteří třeba ani nemají doklad 
totožnosti. A přitom potřebují legální peníze na svou obživu.
V tomto umělém sociálním prostoru by ovšem stále, navzdory levičáckým 
snům o všeobecném základním příjmu, mělo platit, že nepracovat přinese 
větší bídu a trýzeň, než pracovat. Že nepracovat přinese hlad. Že krádež 
(byť chleba) přinese zatčení, soud a vězení. Že vězení přinese omezení 
svobody pohybu a násilím vyžadovanou povinnost pracovat.
Zrušení pracovní povinnosti ve vězení k dosažení legálního příjmu na 
úhradu nákladů trestu za Václava Havla udělalo z kriminálů rekreační 
střediska, ve kterých je zejména sociálním „klientům“ lépe, než na 
svobodě. Za „krádež prostou“ (bez překonání překážky, § 205 tr. z.) 
štangle uheráku, kartonu cigaret a flašky rumu v dostatečně velké úhrnné 
hodnotě (způsobí škodu nikoliv nepatrnou) se dá vyfasovat na podzim tři 
až čtyři měsíce natvrdo, což je příjemně vytopený penzion s televizí, 
třemi teplými jídly denně, teplou vodou, mýdlem, knihovnou a posilovnou, 
a to vše zdarma v době, kdy za postel a teplo v zimě všichni ostatní 
občané musí platit, minimálně nájem. Znám „klienta“ vězeňského systému, 
který byl takto trestán ve svém životě 36 krát. Každou zimu záměrně 
trávil v kriminále. Přitom to byl jinak naprostý poctivec a vcelku 
pracovitý, i když nevzdělaný chlap. Ke konci života chlastal. A nakonec 
čichal toluen. Pak umřel.
Výše dávek umožňující při snížení sociálního standardu na snesitelní 
minimum přežít na dávkách libovolně dlouho a přilepšit si z charit a 
sociálních programů je právě to, co vytváří onu „kulturu chudoby“, 
ghetta, slumy a nenávist k veřejnému prostoru „přizpůsobivé“ většinové 
společnosti.
Veleman se ptá, „jakou mohou mít důvěru klienti k celému odboru 
sociálních věcí“. Nikdo je nenutí, a nikdo nepotřebuje, aby měli k 
odboru sociálních věcí „klienti“ důvěru. Odbor má zákonem určenou 
povinnost, kontrolovanou nadřízenými a je jediným místem, kde mohou 
zákonem přiznaný nárok uplatnit. Nic víc. O soucitu a důvěře zákon 
nehovoří. A nic než zákon a podzákonné normy povinnosti pracovníků 
veřejné správy neurčuje. A ani určovat nesmí. Tak hovoří ústavní 
Listina. Per analogiam: stejně tak nemusíte mít důvěru v úředníka pasové 
agendy, celníka, policistu nebo soudce. I jim určuje jejich povinnosti 
zákon a nic víc. A nesmí dělat nic jiného, než jim zákon přikazuje.
Statistika je svině. Zvláště když nám sdělí přehled občanů, kteří jsou 
nejdéle v evidenci „uchazečů“ o zaměstnání. Ten seznam by měl být 
vyvěšen veřejně. Jak přijdou občané, kteří platí poctivě daně a sociální 
příspěvky k tomu, aby živili celý dospělý život spoluobčana, který 
NECHCE být zaměstnán jen proto, že jemu život příživníka na sociálním 
systému vyhovuje? Rozumím tomu, že takto živíme chronicky nemocné kteří 
se léčí a invalidy, kteří pracovat nemohou. To je solidarita. Rozumím 
tomu, když sociální dávky pobírají senioři, kteří si za život nevydělali 
na slušný důchod. I to je solidarita, byť někdy vynucená jejich nechutí 
OSVČ platit si důchodové pojištění. Ale odmítám být jakkoliv solidární s 
někým, kdo nepracuje třicet let a nemá dostatečný majetek, aby žil z 
jeho výnosu. To není údaj „nepravdivý“, ani „hrubě zkreslující“. To je 
údaj krutě přesný a ničící sny o povinnosti respektovat flákače. Protože 
člověk třicet let pobírající podporu v nezaměstnanosti a další dávky, 
který není klasifikovaný jako dlouhodobě nemocný či invalida, je flákač. 
Parazit a příživník, nikoliv „sociálně deklasovaný“.
Drzost, s jakou Veleman „vyzývá všechny sociální pracovníky v jakékoli 
pozici, ale i další občany, kteří se o sociální problematiku zajímají, 
aby podpořením tohoto otevřeného dopisu dali najevo této ženě, že 
skutečně nemluví za většinu sociálních pracovníků v oboru“ má co dělat s 
schvalováním a vyvoláváním nenávisti a zášti – přesně s tím, co chce 
pranýřovat. Nevyzývám nikoho k ničemu, ale cítím povinnost zastat se 
korektně sdělených dat o sociální práci na Ústecku, včetně řádně 
anonymizovaných statistických údajů o největších spotřebitelích dávek. 
Divím se pouze, že je jich pouze 25. Myslel jsem, že jich v tomto kraji 
bude několik set.
Pravdou je, že sociální systém je za posledních třicet let poškozen 
mnoha mýty a nedůsledností. Prvním mýtem je, že na vězně má doplácet 
společnost a ve vězení nemá být pracovní povinnost. To je omyl, který je 
třeba napravit. Vězeň musí PRACÍ vydělat jak na sebe, tak na provoz 
věznice. Práce je součástí převýchovného a socializačního procesu. O tom 
mohl vyprávět průkopník novodobé české penologie doc. PhDr. Jiří 
Čepelák, CSc., který až do své smrti vedl Výzkumný ústav penologický. 
Mezi zločinem a trestem má být nevyhnutelnost spojení.
Druhým, neoliberální pravicí rozšířeným mýtem je, že každý dospělý musí 
mít za sebe odpovědnost. Správně se ptá talmud: „Ale odpovídám-li jen 
sám za sebe, jsem to ještě já?“ — Talmud, Pirkej Avot 6a. Odpovědnost 
společnosti za jedince je nevyhnutelná. Pro případ že jedinec za sebe 
odpovědnost nemá (alkoholismus, narkomanie, psychické poruchy), musí 
existovat státní mechanismus dočasného či trvalého zbavení svéprávnosti 
bez účasti aktivistických právních trollů, nucená protidrogová, 
protialkoholní či psychiatrická péče s úplnou izolací „klienta“ od 
závadového prostředí a násilným donucením přijímat léky a léčebný režim. 
O propuštění má rozhodovat lékař na základě kritérií medicíny, ne 
soudce.
Stejně tak musí existovat institut legálního příjmu který je nutno vždy 
doložit a trestný čin příživnictví, trestaný vězením s případným 
odebráním vyživovaných osob. Prožít dětství v rodině narkomanů je pro 
společnost horší, než být jako sirotek v dětském domově. Polepšovna také 
není sprosté slovo, ale nutné opatření pro vštípení sociálních i 
pracovních návyků ve věku, ve kterém je to ještě možné. Jinak je další 
zastávkou vězení.
Čtvrtým mýtem je, že se sociální práce dá obejít bez kvalifikovaných 
lidí a peněz. Nedá. Titul DiS. by měl kvalifikačně stačit pouze pro 
donášku jídla seniorům. Samostatný terénní pracovník by měl být 
vysokoškolský specialista v oboru speciální pedagogiky, s profesionálním 
výcvikem a praxí. Těchto pracovníků je potřeba desetkrát víc, než jich 
nyní je, s patřičným ohodnocením, aby to byla těžká, ale dobře placená 
profese. Sociální pracovník by měl být současně v dennodenním kontaktu s 
preventistou kriminality a s dostatečně personálně zajištěnou městskou i 
státní policií. Neměl by se svými klienty soucítit či tolerovat jejich 
poklesky, ale měl by dbát na zákonná pravidla soužití, přestupky proti 
veřejnému pořádku a kriminalitu. Současně by měl provádět terénní 
psychosociální péči.
Součástí každé nemocnice by mělo být protialkoholní lůžkové zařízení, 
nehrazené z pojištění, ale z peněz klientů, případně z exekuce jejich 
majetku. Oproti tomu dobrovolná ambulantní i lůžková protialkoholní a 
protidrogová péče by měla být hrazena plně bez ohledu na to, zda 
„klient“ platí nebo neplatí zdravotní pojištění. Vyléčení je v zájmu 
společnosti. Nás všech.
Pátým mýtem, nejnovějším, je levičáckou ministryní školství naordinovaná 
inkluze ve školství namísto specializovaných dětských domovů, 
„praktických“ škol pro obtížně vzdělavatelné či internátních škol pro 
obtížně socializovatelné jedince. Speciální pedagogika není zbytečnost, 
ale nutnost. Neumí ji a nemá na ni psychické síly ani kvalifikaci každý 
učitel, byť y měl asistenty. Nelze to od něj ani očekávat. Jako rodič, 
byť levicových názorů, bych odmítl dát dítě do školy, ve které je 
třetina dětí „inkluzivních“ (čti nevzdělavatelných). Nechci, aby mělo ve 
svých spolužácích negativní vzory a nechci, aby se učilo být součástí 
takového kolektivu. Selekce dětí podle schopností se učit přispívá k 
vyšší efektivitě vzdělávacího procesu a k soutěživějšímu prostředí pro 
dosahování co nejkvalitnějších studijních výsledků. Čím dřív to ministři 
školství pochopí, tím lépe pro tuto zemi.
Psychotik, alkoholik a feťák nesmí používat občanských práv k 
legitimizaci svého chování. Feťák nemá právo fetovat. A je na státu a 
jeho mechanismech, aby mu v tom vší silou zabránil a izoloval ho od jeho 
závadového chování. To však neznamená, že nikotin, marihuana a alkohol 
ve společensky tolerovatelném množství je třeba jakkoliv kriminalizovat. 
Je to stejná hloupost, jako zakazovat prášky na spaní. Ovšem uživateli 
marihuany, alkoholu i prášků na spaní nepatří do ruky volant automobilu 
ani jiný způsob, jak ohrozit druhé. THC je v krvi přítomno měsíc. Pokud 
kdokoliv zaviní dopravní nehodou a najdou-li mu v krvi psychoaktivní 
látky či alkohol, ovlivňující jeho reakční dobu s schopnost úsudku, měl 
by dostat nepodmíněný trest, ztrátu řidičského oprávnění a propadnutí 
vozidla. Jednou a dost.
Existence soukromých exekutorů je zločin, který je třeba napravit. 
Stejně tak majetkovou odpovědnost nezletilých. Dítě by nemělo do života 
vstupovat s desetitisícovým dluhem za matkou nezaplacené popelnice či 
vodné.
Je třeba zajistit konkretizaci trestného činu lichvy, zejména určením 
maximální výše úroku z půjčky včetně penále a úroků a minimálního úroku 
z vkladu. Bankovní liberalismus vede k bezuzdnosti chamtivců a anarchii. 
Je třeba při té příležitosti říci, že nemravně vysoký úrok není třeba 
splácet a mezi dlužnou částkou a exekuovaným majetkem nesmí být nepoměr. 
Celková výše nákladů vymožení dluhu v legální výši nesmí být u malých 
částek vyšší než výše dlužné částky bez penále a úroků. Veškeré nadměrné 
náklady jsou nezapočitatelné a nevymahatelné. To, co zvládl Masaryk za 
tři měsíce od vzniku republiky, nezvládl tento systém za třicet let. 
Ostuda.
O děti vcházející do života v patnácti letech z dětských domovů se musí 
kompletně postarat stát, který rozhodl o jejich izolaci ze závadového 
prostředí rodiny (matka prostitutka, otec alkoholik, sadista apod.). 
Včetně jejich vzdělání, pracovního zařazení či možnosti bydlet v 
internátu. Jinak se stávají obětmi pouličního zločinu a prostituce, v 
další etapě plnící věznice a vyčerpávající sociální systém. Jim patří i 
nárok na sociální bydlení, odložení splátek apod..
Sociální systém poddimenzovaný finančně a personálně vede ke kriminalitě 
a hledání laciných populistických řešení. Ovšem sociální systém bez 
donucovacích nástrojů vede k toleranci závadových jevů, jejich 
rozšíření, zhoršení veřejné bezpečnosti, tlaku na ozbrojování 
jednotlivců a uplatnění individuálního práva na sebeobranu. K celkové 
únavě a rozkladu státu. Je svatým právem vlastníka zastřelit lupiče ve 
vlastním domě, na vlastním pozemku. I lupiče na útěku. Stejně tak má být 
svatým právem policie použít zbraň při pronásledování jakéhokoliv 
zločince v automobilu.
Takto upravený sociální (a trestní) systém nebude závislý na charitě, 
nebude své „klienty“ zanedbávat a nebude asociální. Bude přitom 
spravedlivý, preferující jako „normální“ chování zákona dbalých občanů. 
Nutně ale bude dražší. Platíme si tím nejen sociální smír, ale i značnou 
míru veřejné bezpečnosti. „Nuzota z lidí lotry činí a vlky z lesů žene 
hlad.“ To řekl už básník Francois Villon. Takto upravený sociální systém 
ovšem bude vést ovšem k nutnosti legální obživy a respektu vůči normám 
„většinové“ společnosti bez tolerance k „odlišnému způsobu života 
etnika“ či jednotlivce. Bude popírat neoliberální lhostejnost k osudu 
druhého pod záminkou jeho „odpovědnosti za své činy“, o čemž píše 
Friedrich August von Hayek v knize Právo, zákonodárství a svoboda. Bude 
preferovat kohezi společnosti před právem jednotlivce na společnost 
kašlat. Spinozova „Svoboda jako poznaná nutnost“ soužití s okolím není 
uzurpováním svobody druhých.
Tolik můj osobní názor na stávající stav.
Dle mého názoru by se pan Veleman měl vyjadřovat také pouze za sebe. 
Jako já. Nereprezentuje nikoho jiného než sebe a nemá právo kohokoliv 
jiného reprezentovat. Ani v Ústí, ani na radnici Prahy 10, kde je 
zaměstnán. Mít představu, že jedině on a jeho názor reprezentuje jiné 
sociální pracovníky a jedině jeho vnímání práce páchá to správné dobro 
„klientům“ hraničí s odvahou Pissara reprezentovat křesťanství u 
domorodců Střední Ameriky. Prostě mesiášský syndrom, končící v krvi 
bezvěrců. Pokud chce Veleman usilovat o reprezentaci občanů, ať se svými 
názory kandiduje v Ústí do městského zastupitelstva či Sněmovny a své 
názory pak prosazuje úměrně svému mandátu tam.
Britské listy by se také měly více starat o to, co publikují ony a méně 
o to, co publikuje kdokoliv jiný.
Autor je mediálním a politickým analytikem,
mimo jiné jedním z autorů volebního programu ČSSD z let 1996-2000 a 
dlouhodobého programu ČSSD z roku 2000
 
8845
 
Diskuse