Cenou lidové auto II.
30. 8. 2021
/
Beno Trávníček Brodský
čas čtení
2 minuty
Opravdu
málokdy píšu na díly. Jenže jsem se bohužel trefil do černého.
Dokonale. Téměř současně s článkem „Cenou lidové auto“
Škodovka vyhlásila, že přestává vyrábět svoji Fabii combi.
Tedy jediné „velké auto“ za snad ještě trochu rozumné
peníze. Takže my ze „slabopříjmu“ (abych si vypůjčil
trefný novotvar kolegy, který komentoval minulý článek) jsme
obdrželi další ťafku - takový záhlaveček.
Současně
jsem si začal v hlavě promítat, jak je to vlastně u nás obecně
s prodejem nových aut, která dokáží při rozumné pořizovací
ceně odvézt něco navíc. Mimo Dacie, která ale také už postupně
sahá na ceny i na rozsah modelů, v Česku – měřeno poměrem
části výplaty (třeba mediánové mzdy nebo minimální mzdy),
kterou dá člověk za nové auto - chcípl superpes.
Odsud je
už jen malý kousek k přemýšlení, jak jsou na tom naši
nejdrobnější živnostníci, kterých má kde kdo v politice plná
ústa, a kteří potřebují každodení chytrou mobilitu pro výkon
svého povolání. Tedy vhodný design auta za co nejnižší cenu.
Vlastně slovo design (funkčnost) už celý problém obsahuje.
Tedy
stručné shrnutí:
-
není
tu už Škoda Roomster, která byla do jisté míry využívána i
pro drobné živnosti;
-
není
tu už Škoda Fabia combi;
-
zato
je tu nová politika Škodovky (VW).
Není to
ten správný okamžik, aby společenská skupina, která kdysi
Škodovku VW prodala (tedy politici), dnes vytvořili takovou situaci
(řekněme politický tlak), aby VW pracoval (a to právě a logicky
prostřednictvím Škodovky) i pro obyčejné lidi v Česku?! Tedy
pro onen slabopříjem? Z velmi-velmi-velmi vzdáleného pohledu přes
německé platy pro velmi-velmi-velmi slabý slabopříjem?
Ještě
drobná a přátelská reakce těm, kteří mi na základě minulého
článku napsali (moc díky za reakce, vážím si opravdu každé z
nich:-). Nejsem žádný (tj. placený ani neplacený) propagátor
elektromobility za každou cenu. Jen si momentálně myslím, že
malý, nízkovýkonný, jednoduchý a tedy úsporný (o výkonu cca
20–30 kW) elektromobil s dojezdem 100 km na nabití i v zimě, je
nejschůdnější cesta k lidovému rodinnému autu pro každodenní
shon - při našich současných technických a technologických
schopnostech. Samozřejmě za předpokladu nabíjení takových aut
zejména ze solárních systémů, nejlépe za využití
inteligentních elektrických sítí a tím pádem i možnosti, aby
se elektromobily staly součástí centrálního ukládání
přebytkové elektrické energie, která není momentálně jinak v
Česku využitelná a musíme ji proto vyvážet a tím vlastně
vyvážíme i část svého životního prostředí.
8050
Diskuse