
KVIFF 2025: O strachu ze smrti
11. 7. 2025 / Jan Čulík
čas čtení
5 minut
Film Mira Remy (zase Slovák! Jako by najednou došlo k úplnému
vzkříšení slovenského filmu, o němž jsme si donedávna
mysleli, že vůbec v postkomunismu neexistuje!) Raději zešílet
v divočině (hlavní soutěž)
je bez nadsázky zatím nejlepší film, jaký jsem z letošní
karlovarské nabídky zatím viděl. Ano, je to náhodné, festival
prezentuje myslím víc než tři stovky filmů a člověk z nich
každý rok vidí vlastně jen zlomek, takže nevím, co všechno
jsem neviděl. Přesto je nutno říct, že toto je zřejmě jeden z
nejlepších filmů poslední doby. Film přijde do kin na podzim. Určitě na něj jděte podívat.
Stěžuji si letos v těchto
recenzích, že filmy, které jsem z Karlových Varů zatím zhlédl,
většinou vůbec nemají standardní děj, že se soustřeďují na určitou statickou situaci a v ní pak sledují
lidi, kteří v ní uvízli, jak na ni reagují, co si s ní počnou
a jaké mají vzájemné vztahy.
Film Mira Remy Raději
zešílet v divočině je zase
přesně takový, ale v tomto případě to nevadí, protože jak
protagonisté tohoto filmu, jak způsob., jímž se na ně tento film
dívá, je jedinečný, neuvěřitelně objevný, ironický, hluboký.
Existenciální.
Hrdiny tohoto sedmasedmdesát
minut trvajícího „dokumentárního“ (?) filmu jsou dva stárnoucí
muži, dvojčata, František a Ondřej Klišíkovi. „Jurodiví
podivíni, anebo charismatičtí pábitelé?“ ptá se festivalový
katalog, žijící na Šumavě.
Oběma mužům, dvojčatům, je
údajně kolem šedesátky, jsou
však zedření dlouholetou fyzickou prací, kouřením a jeden z
nich zřejmě i pitím, takže oba vypadají na osmdesát. Žijí
dlouhá léta na svém šumavském zemědělském statku, spolu s
býkem (kterého, kdy na ně zaútočí, porazí), slepicemi, psem a
kočkou v domě a v prostředí, v němž je neuvěřitelný bordel.
Občasný komentář
vysvětluje, že ačkoliv byli jako kluci velmi nadaní, na školy se
nedostali údajně kvůli špatnému kádrovému posudku rodičů, a
tak se vzdělali četbou sami. V jednu chvíli film cituje ze záběrů
České televize, kdy dostávají oba bratři kdesi v Praze čestné
uznání za svůj „boj proti komunismu“, že šířili
samizdatovou literaturu. Chvíli to vypadá, že se film propadne v
antikomunistickou propagandu, ale není tomu tak. Oběma dvojčatům
je zjevně nějaký režim naprosto jedno. Kromě toho, jak
konstatuje komentář, bylo to strašně dávno, jako by to nebylo.
Jestliže oběma starcům (opravdu vypadají jako starci!) táhne na
šedesátku, komunismus mohl zažít jen tak do pětadvaceti.
Ale
oba muži jsou samorosti! Jako
dvojčata nemohou bez sebe navzájem žít, přesto, že se často
hádají, jeden bratr druhému vyčítá alkoholismus, na což druhý
reaguje vztekle. Oba neustále kouří.
Dovolím si k této věci říci
jednu možná tak trochu urážlivou věc. Ve filmech z úplně
nevyvinutých zemí, tak říkajíc, viděl jsem filmy ze Srbska, ze
Slovenska a z České republiky, pořád kupodivu všichni kouří, považuje se to za
něco normálního, i když je to vražedný zlozvyk zkracující
lidem život v průměru asi o patnáct let. Zajímavé, že se tohle
v Čechách, v Srbsku, na Slovensku, vůbec neřeší, ačkoliv kromě
sedřenosti v tomto filmu zřejmě i kouření způsobilo, že tito dva samorosti –
ani ne šedesátníci vypadají na osmdesát.
Film velmi často podkresluje to, co se v něm děje., hudbou ze Smetanovy Mé vlasti, především z Vltavy a z Tábora. Že by to mělo zdůraznit, jak silně je český?
Ano, ten film mi přijde svým způsobem neuvěřitelně český. Český je především ten děsivý
bordel všude na té venkovské farmě, ať už to jsou polorozpadlé
ploty, kůlna, potrhaný ubrus na stole v kuchyni, potrhaný povlak
na posteli, všechno. I oba tito starci mi přijdou neuvěřitelně
čeští, svou pronikavou, provokativní inteligencí, svým humorem,
jímž se definují jako naprostí individualisté, proti všemu.
Krom humoru mají i básnické nadání – opakovaně ve filmu
citují – zpaměti – zřejmě svou vlastní poezii. Pojednává o
životě a smrti.
Bordel je všude možná také
proto, že oni už fyzicky nemohou. V jedné sekvenci se oba bratři
snaží orat pole, jeden, kterému mimochodem cirkulárka před časem
uřízla pravou ruku, řídí traktor a druhý bratr se snaží držet
v zemi pluh. Dlouho mu to
nevydrží. „Už toho mám dost,“ nebo „seru na to“, je
obvyklá reakce, když bratr odhodí vyčerpaně nástroj a padne na zem.
Oba vzpomínají na množství
žen, s nimiž měli v minulosti údajně sexuální styk. Žádná s
nimi však na farmě nezůstala dlouho, protože obě dvojčata jsou
především zamilována sama do sebe.
A samozřejmě se oba muži
obávají smrti. Uvažují, kdo z nich půjde první. Tento film je
opravdu hluboký a má silný existenciální nádech. Týká se nás
všech. Inteligentní, ironičtí, provokativní starci žijí, jak
dokážou, ale vlastně neví proč a kvůli čemu. Vlastně skoro jako všichni. Starci klopýtají
bezradně životem. Nevíme, proč
tady jsme, život je absolutně krátkodobý, pomíjívý nesmysl, a
pak umřem, říká jeden z nich. Film je to nesmírně atraktivní, protože se chytrou
formou zabývá tím, co se týká nás všech.
724
Diskuse