Vědci Ruské akademie věd popsali "negativní obrazy" Ruska v učebnicích cizích zemí
4. 10. 2024
Učebnice zejména píší, že Rusko bylo koloniální mocností, která utlačovala národy na okupovaných územích a poškozovala jejich kulturu, řekl RBC jeden ze spoluautorů studie Razil Guzajerov. RAS se domnívá, že takové informace mohou přispět k utváření negativního postoje k Rusku a k nárůstu xenofobie a rusofobie v budoucnu.
Příkladem je Kazachstán, kde je ruská expanze popisována jako vojensko-koloniální politika zaměřená na vykořisťování zdrojů a kontrolu populace. Učebnice se zaměřují na hladomor v roce 1921, který vedl k masovým ztrátám a protestům, a Stolypinova politika přesídlování je považována za zdroj sociálního konfliktu.
V Ázerbájdžánu je nastolení sovětské moci popisováno jako vojenská invaze následovaná útlakem lidu. Moderní učebnice také zdůrazňují roli Ruska při vzniku karabašského konfliktu. Nové učebnice dějepisu v Arménii vyprávějí o násilném připojení východní Arménie k Rusku. Ruské ministerstvo zahraničí na to již dříve reagovalo a označilo výukový materiál za "provokaci".
V učebnicích v Uzbekistánu jsou Ruské impérium a Sovětský svaz prezentovány jako koloniální mocnosti, které poškodily národní identitu a ekonomiku země. Ve vzdělávacích materiálech Kyrgyzstánu a Tádžikistánu je však vliv Ruska hodnocen pozitivněji, zejména v kontextu ekonomického a vzdělávacího rozvoje během sovětského období.
Rusko je prezentováno v negativním světle nejen ve vzdělávacích materiálech republik bývalého SSSR. Například v izraelských učebnicích jsou Ruské impérium a Sovětský svaz popisovány jako antisemitské státy. Íránské učebnice často spojují ruskou politiku se zasahováním do vnitřních záležitostí Íránu a s podporou režimů, které v první řadě prospívají Rusku.
Zdroj v ruštině: ZDE
Diskuse