Pošetilé debaty o "vyhazování peněz" za inkluzi
I kdyby se ve školství ušetřilo, peníze mají zůstat v něm!
31. 8. 2023
čas čtení
2 minuty
Běhá nám tu po sítích takový chytlavý názor, nepěkná věc,
píše ekonom Daniel Münich. Že prý nám byl inkluzi ve školství čert dlužen, a že jde o vyhazování peněz, které by se daly použít na konsolidaci veřejných rozpočtů.
Je pravda, že zvolený mechanismus financování inkluze na školách nebyl před lety zrovna nejšťastnější a není zrovna vzorem efektivnosti. Ale tak to u nás bývá na počátku skoro s každou složitější novotou. Zároveň si musíme uvědomit, že Česko skoro dvě dekády do vzdělání (školství) investovalo jeden z nejmenších podílů HDP v rámci 38 zemí OECD. Prostě jsme škudlili.
Část škudlení šla i na vrub přehlížení potřeby inkluze. To, že výdaje narostly z nuly by nikoho neměly překvapovat. Ne náhodou Česko patřilo a stále patří k zemím s největší podmíněností dosaženého vzdělání sociálním zázemím rodiny dítěte. I z pouhého ekonomického pohledu totiž jde o mrhání intelektuálními talenty země. O morální zodpovědnosti a solidaritě společnosti se znevýhodněnými dětmi nemluvě.
A i kdyby se dnes náhodou začalo na inkluzi šetřit, ušetřené peníze nepomohou konsolidovat státní rozpočet, musely by zůstat ve školství, protože i bez toho opět začínáme do vzdělání investovat citelně podprůměrný podíl HDP v OECD.
Rozumná otázka do diskuse na sociálních sítích je, zda existuje efektivnější způsob inkluze, nebo zda se peníze dají v našem školství použít smysluplněji.
Šlo by je například použít na zvýšení platů pedagogů a ředitelů v sociálně slabých a odloučených regionech.
Šlo by je použít na zvýšení finanční podpory vysokoškolského studia, která je u nás velmi nízká a slabě sociálně zacílena. Jistě lze diskutovat další možnosti, ale ušetřit na inkluzi s cílem redukovat strukturální deficit státního rozpočtu je sice chytlavý, ale dost hloupý nápad.
4514
Diskuse