Londýnský primátor Sadiq Khan ostře vystoupil proti kritice rozšíření londýnské zony nízkých emisí

3. 9. 2023

čas čtení 4 minuty
Brtiští konzervativci v zoufalé snaze posílit svou brutálně klesající volební podporu vyvolávají nesmyslné kulturní války.

Rozhodnutí zavést v centru Londýna Ultra low emissions zone, ULEZ, učinil někdejší konzervativní primátor Londýna Boris Johnson. Konzervativci, včetně ministrů, až donedávna podporovali její rozšíření na celý Londýn. Jenže pak nedávno došlo k doplňovacím volbám v bývalém Johnsonově volebním okrsku na okraji Londýna, a ty volby proti očekávání asi o 400 hlasů vyhráli konzervativci, ne labouristé, jak se očekávalo, zřejmě kvůli protestům proti zavedení nízkoemisní zóny. Konzervativcům napadlo, že je to vítané téma pro možné zastavení jejich volebního propadu, a tak začal premiér Rishi Sunak tvrdit, že Sadiq Khan zavedením nízkoemisní zóny "vede válku proti motoristům". Přitom snížení znečištění vzduchu v Londýně je kriticky důležité - nedávno zemřela asi devítiletá Londýňanka s astmatem a koroner konstatoval, že to byla přímá oběť znečištění vzduchu (žila u frekventované křižovatky). Ultrapravicové aktivisté ničí v Londýně kamery, které mají zaznamenávat poznávací značky přijíždějících vozidel.

Primátor Sadiq Khan se ohradil proti kritice rozšiřování zóny s velmi nízkými emisemi (Ulez) a obvinil konzervativce z vytváření "falešné války proti motoristům".

Tento systém, který byl v úterý rozšířen na celý Velký Londýn, zpoplatňuje starší, více znečišťující vozidla částkou 12,50 liber denně a je největší zónou čistého ovzduší na světě. 

Khan v článku pro Observer tuto politiku obhajuje a cituje vládní údaje, podle nichž je znečištění ovzduší každoročně příčinou 28 000 až 36 000 předčasných úmrtí v celé zemi. Přibližně 4 000 z těchto předčasných úmrtí připadá na Londýn.

Napsal: "Konzervativci dohlíželi na 13 let úpadku - s prudce rostoucími nájmy a hypotékami, zdevastovanými veřejnými službami, nebetyčně vysokými účty a nejvyšší daňovou zátěží pro pracující lidi za celou generaci. Nemají co nabídnout. 

Proto se zoufale snaží vyvolat falešnou válku proti motoristům. Rozdělení je jejich strategií i prvořadou prioritou. 

Bohužel, podpora tohoto typu škodlivé politiky je pro Rishiho Sunaka momentálně důležitější než škody, které působí znečištění ovzduší na plících našich dětí, nebo úpadek, který si vynutila naše ekonomika kvůli jejich bezohlednosti a nekompetentnosti.

Moje námitky se netýkají debaty vedené v dobré víře, ale toryů, kteří zasévají neshody a rozdělení v zoufalé snaze odvrátit pozornost od nepořádku, který v naší zemi způsobili."

Systém Ulez vyvinul Boris Johnson v době, kdy byl starostou, ale zavedl ho až jeho nástupce Khan. Zpočátku se vztahoval na centrum Londýna a v roce 2021 byl rozšířen.

V červenci nejvyšší soud rozhodl, že další rozšíření může pokračovat poté, co pět komunálních rad vedených konzervativci návrhy napadlo. Premiér Sunak již dříve uvedl, že není vhodná doba na rozšíření systému, protože rodiny bojují s životními náklady.

Khan napsal: "Vláda již dlouho uznává, že zóny čistého ovzduší jsou jedním z nejúčinnějších nástrojů, které máme k dispozici pro boj se znečištěným ovzduším v Londýně.

Je zřejmé, že posedlost konzervativců londýnským Ulezem nemá nic společného s přednostmi či nedostatky tohoto systému a vše souvisí s jejich zoufalými pokusy udržet se u moci tím, že se snaží využít boj proti ekologii.

"Ulez" původně vymyslel starosta z řad toryů a je podobný jiným zónám čistého ovzduší, které se s podporou vlády zavádějí po celé zemi. Je založen na solidních vědeckých poznatcích, které jsou široce uznávány ve světě i u nás."

Khan, bývalý labouristický poslanec za Tooting v jižním Londýně, uvedl, že rozšíření znamená, že dalších 5 milionů Londýňanů bude nyní dýchat čistší vzduch.

Dodal: "Devět z deseti automobilů, které v průměru denně jezdí ve vnějším Londýně, již splňuje přísné emisní normy a jejich řidiči nebudou muset platit poplatek, ale budou mít prospěch z čistšího ovzduší. Ulez také pomůže řešit klimatické změny a dopravní zácpy."

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
2744

Diskuse

Obsah vydání | 5. 9. 2023