Pro pražské odéesáky: Éra automobilů skončila. Čím dříve to přijmeme, tím lépe
31. 8. 2022
čas čtení
8 minut
Nehody a znečištění způsobují, že se automobily stávají neudržitelnými. Díky veřejné dopravě a sdíleným jízdám soukromé automobily končí
V roce 1989 přijela do Evropy skupina čínských vládních urbanistů na zjišťovací misi. Byli široce chváleni za omezení používání automobilů - země s miliardou obyvatel měla koneckonců jen několik milionů vozidel; kolo bylo králem; její městské ulice byly bezpečné a vzduch většinou čistý. Jak se jim podařilo mít tak málo aut? ptali se jejich hostitelé, kteří se jako vždy potýkali s chaotickými britskými ulicemi, dopravními zácpami a znečištěním.
"Ale vy tomu nerozumíte," odpověděl jeden z členů delegace. "Za dvacet let nebudou v Číně jezdit žádná kola."
Měl téměř úplně pravdu. Prudký rozvoj Číny byl veden masovým vlastnictvím automobilů. Nyní má Čína 300 milionů aut - a to, co bylo kdysi královstvím jízdních kol, je nyní zemí dvacetiproudých dálnic, více než 100 000 čerpacích stanic a sběren kovového odpadu. Peking, Šanghaj a většina dalších měst jsou ucpané dopravou, jejich ovzduší patří k nejhorším na světě a nemocnice jsou plné dětí s astmatem a respiračními chorobami. Čína, stejně jako všechny ostatní země, musí přehodnotit svou závislost na automobilu, píše John Vidal.
Světová zdravotnická organizace je nyní znepokojena. Automobilové nehody jsou celosvětově osmou nejčastější příčinou úmrtí lidí všech věkových kategorií a hlavní příčinou u mladých lidí ve věku 5-29 let. Při dopravních nehodách každoročně zemře nejméně 1,3 milionu lidí a dalších 20 až 50 milionů lidí utrpí zranění, což je často fenomenálně finančně i osobně nákladné.
Ve Spojeném království bylo v roce 2020/21 na silnicích usmrceno nebo vážně zraněno 24 530 osob, což podle právní firmy Hugh James stojí zemi přibližně 36 miliard liber ročně.To je přibližně 20 % současného rozpočtu britského státního zdravotnictví. V USA je to ještě horší: vládní údaje ukazují, že dopravní nehody a jejich následné dopady stojí ročně téměř 1 bilion dolarů (800 miliard liber) a že v letech 2000-2017 zemřelo při smrtelných nehodách více než 624 000 lidí. Pro srovnání: v obou světových válkách zahynulo podle odhadů 535 000 amerických vojáků. V Číně zemře při nehodách 250 000 lidí ročně.
Je však možné, že se blížíme k "vrcholu automobilismu", tedy k bodu, kdy je svět natolik přesycen automobily - a města i jednotlivci jsou jimi natolik otráveni nebo finančně vytíženi -, že budou zakázány nebo se jich lidé dobrovolně vzdají. Vzhledem k tomu, že cena benzinu ve Velké Británii dosahuje 60 Kč za litr a natankování stojí 3000 Kč - navíc k tisícům zaplacených na půjčkách a daních, aby vůbec bylo možné auto vlastnit - není překvapivé, že se jim zejména mladí lidé vyhýbají a využívají jiné formy dopravy.
Atraktivita automobilů, která okouzlovala společnost po celé století, je pryč. Když začala krize životních nákladů, Irsko, Itálie a další země (nikoli však Velká Británie) snížily ceny jízdného ve veřejné dopravě až o 90 % (v Německu). Španělsko šlo ještě dál a oznámilo, že od září do konce roku bude cestování vlakem na mnoha trasách zdarma. Celosvětový prodej automobilů, který se zadrhával již před pandemií, nyní klesá v Číně, Rusku a Německu. Prodej nových automobilů ve Velké Británii klesá již pět měsíců v řadě a míra vlastnictví automobilů ve Velké Británii nyní klesá již dva roky po sobě - jedná se o první po sobě jdoucí pokles vlastnictví za více než sto let.
Od této chvíle to vypadá, že soukromý automobil čeká smrt v podobě tisíce poruch. Stejně jako před 120 lety vytlačily kočár a koně automobily, tak je automobil postupně vytlačován ze světových měst úřady nebo odporem veřejnosti. Jak ukázaly tisíce jubilejních pouličních oslav, ulice bez aut jsou populární a jsou nejjistějším a nejlepším způsobem, jak ušetřit peníze, zlepšit zdraví a učinit města klidnějšími a příjemnějšími pro život. Nedávná zpráva Centra pro Londýn ukazuje, jak čtvrti s nízkou hustotou provozu, které byly během pandemie zavedeny na podporu chůze a jízdy na kole, snižují používání automobilů a zvyšují bezpečnost na silnicích. Wales snížil standardní rychlostní limit na silnicích vedoucích kolem domů z 50 km na 30 km za hodinu.
Země možná nemají jinou možnost než snížit používání automobilů. Panuje široká shoda, že do roku 2030 je třeba snížit počet ujetých kilometrů automobilů nejméně o 20 %, jen aby byly splněny klimatické cíle. Milán, Paříž, Hamburk, Kodaň a většina evropských měst nyní ve velkém měřítku zakazují vjezd automobilů do svých center nebo jejich jízdu neúnosně zdražují. Tlačí na otevřené dveře. V Londýně se počet aut snižuje - a nedávno 50 000 Berlíňanů požádalo město o zavedení největšího zákazu vjezdu aut na světě,.
V tomto městském století, kdy se očekává, že do 30 let bude téměř 70 % lidí žít v zastavěných oblastech, a do roku 2100 se celosvětová populace rozroste o další 3 miliardy, nemá osobní soukromý automobil ekonomický ani sociální smysl. Aplikace pro sdílení jízd, sdílení automobilů, elektrokola a koloběžky urychlují zánik automobilů. Vedoucí představitelé měst, stejně jako skupiny zabývající se zdravím, dopravou a životním prostředím, nyní vyzývají k tomu, aby bylo pro lidi snadné a cenově dostupné nechat auto doma nebo se ho zbavit - a aby byla města nově koncipována tak, aby se lidé mohli dostat ke klíčovým věcem, jako jsou potraviny a zdravotní střediska, pěšky nebo na kole.
Je načase, aby města využila zkušeností získaných během pandemie a rozvíjející se krize v oblasti energetiky, životního prostředí a životních nákladů a začala se projektovat nikoliv podle automobilů, ale podle jízdních kol a pěších. Je však také načase, aby ti, kdo auto zbožšťují a nadále agresivně prosazují jeho místo v naší sociální a ekonomické hierarchii - a jeho neomezené právo na prostor na silnici - pochopili, že se karta obrátila. Čím dříve to přijmou, tím snazší bude budoucnost a jejich podíl na ní.
Automobil, jak ho známe, rychle vymírá; je to přežitek minulého věku. Sedět v dopravní zácpě v tuně kovu, která chrlí znečištění a stojí majlant, budou budoucí generace jistě považovat nejen za hloupé, ale i za zločinné.
Zdroj v angličtině ZDE
9895
Diskuse