Začarovaný kruh: Extremní počasí vedlo k výraznému zvýšení emisí CO2

12. 6. 2019

čas čtení 2 minuty


Emise uhlíku z globálního energetického průmyslu loni vzrostly největší měrou za celé poslední desetiletí. Extremní počasí a překvapivé změny globální teploty totiž vyvolaly zvýšenou poptávku po fosilních palivech.

Vlivná globální analýza spotřeby energie, kterou vypracovává firma BP, nyní poprvé odhalila, že fluktuace teploty vedou k zvýšení spalování fosilních paliv po celém světě, navzdory úsilí odstranit klimatickou krizi.

Zaznamenané teplotní výkyvy - dny, kdy je daleko větší horko či zima než normálně - způsobily rekordně největší spotřebu plynu za posledních třicet let. Vedly také k druhému největšímu nárůstu pálení uhlí, čímž se zastavil trend z posledních tří let, kdy objem pálení uhlí klesal.

 

Emise uhlíku v roce 2018 stouply o 2 procenta, rychleji než ve všech letech od roku 2011, protože poptávka po energii byla daleko vyšší než rychlý vznik obnovitelných energetických zdrojů.

Nárůst emisí uhlíku v loňském roce se rovná provozu 400 milionů spalovacích motorů. Vzrůstající poptávka po energii v důsledku extremního počasí je začarovaný kruh. Zvýšené emise uhlíku totiž povedou k ještě extremnějšímu počasí, a tedy k ještě větší poptávce po energii.

Ve světě rostou požadavky občanů, aby se podnikly razantní kroky proti globálnímu oteplování, jenže skutek utek.

K zvýšené spotřebě energie došlo v Číně, v Indii a v USA částečně v důsledku požadavků průmyslu, ale také v důsledku extremního počasí.

Během horkých dnů pouštějí lidé klimatizaci, které spotřebovává elektřinu, když je zima, tak topí. Počet zvlášť chladných a zvlášť horkých dní byl nezvykle vysoký právě v USA, v Číně a v Rusku, které stále silně závisejí na fosilních palivech.

Zpráva přiznává, že bez "pozoruhodně rychlého šíření" obnovitelných energetických zdrojů, jejichž objem loni vzrostl o 14,5 procenta, by byly uhlíkové emise ještě daleko vyšší.

Má-li být nárůst uhlíkových emisí zastaven, šíření obnovitelných energetických zdrojů se bude muset zrychlit nejméně na dvojnásobek.

Podrobnosti v angličtině ZDE

 

0
Vytisknout
8722

Diskuse

Obsah vydání | 18. 6. 2019