Čína, světová továrna, ztrácí své ekonomické postavení

24. 10. 2022

čas čtení 2 minuty
Čína ztrácí stále větší podíl na výrobním a exportním trhu v klíčových sektorech ve prospěch asijských sousedů, přičemž nedávná politika "Zero COVID" je významným faktorem vedoucím k další erozi její dlouhodobé dominance v globálním obchodu.

Podle údajů, které s CNBC sdílela dopravní ekonomická firma MDS Transmodal, Čína ztratila půdu pod nohama v klíčových spotřebitelských kategoriích, včetně oblečení a doplňků, obuvi, nábytku a cestovního zboží, a zároveň zaznamenala pokles svého podílu na vývozu od nerostů po kancelářské technologie.

"Čínský přístup Zero COVID má dopad na výrobu a výrobci hledají alternativy k současné ‚továrně světa‘," říká Antonella Teodorová, seniorní konzultantka MDS Transmodal.

"Když se podíváme na jednotlivé komoditní skupiny vyvážené z Číny, pozorujeme, že Čína nadále ztrácí podíl na trhu, přičemž mezi sousedními zeměmi získává na mezinárodní scéně význam Vietnam," řekla Teodorová.

Tento názor odpovídá dalšímu nedávnému průzkumu trhu, který byl věnován zisků, jichž dosáhl zejména Vietnam.

Teodorová uvedla, že těsná blízkost Vietnamu k Číně a levná pracovní síla jsou důvody, proč je Vietnam považován za vhodnou alternativu.

Zaoceánský dopravce MSC spolu s Vietnam Maritime Corporation v červenci oznámili vytvoření nového projektu překladiště kontejnerového terminálu poblíž Ho Či Minova Města. Po dokončení by se tento terminál stal největším v zemi. Maersk i CMA CGM investují do rozšíření vlastních zařízení v tomto regionu.

"Přepravní linky hledají nové trhy a investují a rozšiřují nové trhy," řekla Teodorová. "Vnímají poptávku a s těmito investicemi vytvářejí trh."

Vietnam odebral Číně lví podíl na obchodu s výrobky s téměř 360 % nárůstem dálkového obchodu od roku 2014 – od doby, kdy země začala investovat do svého námořního a výrobního sektoru.

Malajsie a Bangladéš podle MDS Transmodal odebraly Číně výrobu oděvů, zatímco Tchaj-wan zaznamenal nepatrný nárůst ve výrobě kovů.

Podle Akhila Naira, seniorního viceprezidenta pro produkty pro Asii a Tichomoří společnosti SEKO Logistics, od zavedení amerických obchodních cel v roce 2018 probíhá hon na alternativní zdroje k Číně, zpočátku omezený na módu a obuv. Složený dopad COVIDového lockdownu v Číně (Šenžen, Ningbo atd.) a narušení dodavatelských řetězců vedly k tomu, co Nair nazval "rychlým nárůstem počtu klientů, kteří si zajistili své zdroje [jinde], zejména v zemích jako Vietnam".

Zdroj v angličtině: ZDE

1
Vytisknout
6612

Diskuse

Obsah vydání | 26. 10. 2022