Tajemná legenda
26. 7. 2022 / Soňa Svobodová
čas čtení
13 minut
Zavedou-li
vás vaše poznávací cesty Prahou až do části zvané Josefov,
pak vašemu zraku určitě neujde zjištění, že jste se ocitli na
katastrálně nejmenším pražském území o rozloze 8, 81 hektaru,
ale i v prostředí, které je plné nejvýznamnějších židovských
památek, z nichž tou úplně nejznámější je zdejší Staronová
synagoga, která je současně i jednou z nejstarších synagog ve
střední Evropě a také nejstarší dochovanou stavbou Josefova. A
jak už to tak bývá, tak i k ní se vztahuje tajemná legenda, jenž
vypráví o tom, že na její půdě je uložen Golem, jehož
legendárním tvůrcem nebyl nikdo jiný než uznávaný židovský
rabín a učenec, který působil jako vrchní moravský zemský
rabín v Mikulově a později jako vrchní rabín v Praze za vlády
Rudolfa II., Rabi Becalel Ben Jehuda Löw. Také se ale říká, že
Golem nebyl jediný, že byl vytvořen ve více provedeních, ale o
tom, se už můžete dočíst v knize Záhady na dosah ruky, jejímž
autorem je známý český cestovatel, scenárista a spisovatel PhDr.
Arnošt Vašíček.
Pane
Vašíčku, na téma Golem se traduje mnoho legend, ale která z nich
je nejblíže pravdě z vašeho odborného pohledu?
Legend o Golemovi se dochovalo opravdu
hodně, a nejen u nás. Zkoumat, která z nich je nejblíž pravdě,
znamená připustit, že Golem skutečně existoval. Říká se, že
není kouře bez ohýnku, a tak i všechny ty zvěsti o Golemovi se
zřejmě zrodily z nějaké reálné situace, z pozorování něčeho
neobvyklého. Otázkou je, co to bylo. Kdo anebo co vlastně Golem
byl? Nabízí se hned několik možností. Šlo o výtvor z hlíny,
oživený magickou formuli, jak se traduje? Židovské tajné nauky
podobné zázraky připouštějí, ale spousta okolností svědčí
spíše proti této teorii. Byl Golem uměle vytvořenou mechanickou
figurínou? Jedinečné pohybující se „roboty“ u nás
konstruoval Antonín Mladota ve Faustově domě, ovšem ne v Golemově
době. Byl tedy Golem poněkud přerostlým a zdravotně i mentálně
postiženým člověkem Ani tuto možnost nemůžeme vyloučit.
Pocházel z jiných světů?
Golem byl prý stvořen 17. března
roku 1580. To je první známé datum jeho existence.
O devět let dříve, se v Praze událo
něco, co bychom mohli nazvat „přehlídkou Golemů“
V noci z 20. na 21.července 1571 se
na Dobytčím trhu v Praze objevilo osm obřích postav. Zdálo se,
že nemají hlavu, jen malý „půlkruh“, posazeny bez krku rovnou
na ramenech. V místě, kde stála kaple Božího těla, se rozzářilo
záhadné světlo. Připomínalo oheň planoucí v kruhu. Uprostřed
byl jakýsi velký kontejner, do kterého „neviditelná síla“
nakládala množství sudů a „rakví“ nebo beden v tomto tvaru.
Řečeno dnešním jazykem, vypadalo to, jako když se někdo stěhuje
nebo odváží nashromážděný materiál. Pak vše záhadně
zmizelo. Zprávu o této události zaznamenává pan Vilém Slavata
ve svých pamětech a podrobně ji popisuje i kronikář Jan
Beckovský. V následujícím desetiletí se podobné tajemné
postavy objevují i v Polsku, Německu a ve Francii. Vždy vykonávají
nějakou činnost a nikdy nereaguji na lidskou přítomnost. Byl
Golem jedním z těchto obrů? Zapomněli ho tady, jak pověstného
čerta v Dalskabátech?
Takže bychom vlastně mohli stále
diskutovat a neustále by nám vyvstávaly nové a nové otázky...
Jednotlivé
kapitoly ve vaší nejnovější knize se vztahují k nejrůznějším
záhadám jako například Příliš podivný pravěk, Jeskyně
tisíce záhad, Kostelní rébusy a mnoho dalších. Znamená to
tedy, že nás stále obklopují věci mezi nebem a zemí, s nimiž
si věda dodnes neví rady?
Nepochybně. V naprosté většině
případů nejde ovšem o nějaké nadpřirozené jevy, ale o zcela
konkrétní nálezy jejichž původ, a účel si prostě neumíme
vysvětlit. Možná proto, že nemáme dost informací nebo že v
případech některých tajemných maleb a nápisů jde o utajené
poselství, o šifrované zprávy určené jen zasvěceným, a my
jsme dosud nenašli správný klíč.
Anebo lidský mozek ustrnul ve svém
myšlení, neboť do svého rozumu zatím nepustil světlo, aby se
dostal dál...
Za
všemi těmito nejrůznějšími mystérii cestujete po celém světě,
jak se o nich dozvídáte?
Snažím se je vypátrat z různých
zdrojů, často přímo od domorodců, ať už od místních lidí,
nebo odborníků, kteří se dané oblasti věnují.
A
daří se vám to skvěle, neboť jste měl možnost
proniknout i do specifických kultur mnoha domorodých kmenů (Veddů
na Srí Lance, Dajáků na Borneu, Danů na Irian Jaya) v
nejodlehlejších částech světa. Jak jste to dokázal, vždyť
tyto kmeny jsou známé velkou nedůvěřivostí vůči všem
bělochům?
Ve všech případech jsem měl
zkušeného průvodce, dobrého znalce místních zvyků. Vždy to
byl domorodec, protože i když nějaký cizinec žije v dané
lokalitě velmi dlouho, většinou nezíská absolutní důvěru.
Musím ale podotknout, že to se bavíme o mých dřívějších
výpravách. Svět se změnil a některé „nedobytné kouty“ se
staly běžným cílem turistů.
Na podzim roku 1992 jsem se jako jeden
z prvních cizinců dostal do „zapovězené“ vesnice Trunyan na
ostrově Bali. Jediná cesta tam vedla přes jezero Batur, Vzhledem k
tomu, že domorodci každého zaháněli kamením, musel jsem si
vyřídit povolení a podepsat reverz, že místní úřady neručí
za mou bezpečnost. Vše kupodivu klaplo. Na místě jsem natočil
unikátní rituální pohřebiště i jedinečné obřady, ale do
budovy nazývané Sedm střech, kde je údajně uloženo tělo
mimozemského návštěvníka mě nepustili. O šestnáct měsíců
později jsem na Bali přijel znovu. Do Trunyanu se již mohlo bez
povolení. Jakási japonská cestovka hledala novou atrakci pro své
klienty a tak odpor domorodců, kteří se od pradávna s nikým
cizím nestýkali, zlomila penězi. U každé chatrče stala
satelitní anténa, naftový agregát vyráběl proud a na pohřebišti
šaman prodával trička.
To pro vás muselo být velmi smutné
zjištění, ale ne nadarmo se říká, že peníze jsou zkáza
lidstva...
Navštívil
jste již přes osmdesát zemí světa na pěti kontinentech. Setkal
jste se v některé
z nich s nějakým nevysvětlitelným jevem, doslova na vlastní
kůži?
S nevysvětlitelnými jevy jsem se
setkal několikrát, častěji kupodivu u nás než venku. Těžko se o tom vypráví, protože
je to dost nepřenositelná zkušenost.
I
když jste velkým milovníkem záhad, tak slovo záhadolog rád
nemáte. Proč?
Nevadí mi, jen se k němu nehlásím.
Píšu knížky a natáčím filmy o záhadách, ale nejen o nich.
Kromě
zahraničí se také zaměřujete i na záhady v České republice.
Už se vám podařilo rozluštit pozadí vzniku rukopisné knihy
Codex gigas?
Tu otázku jste formulovala dokonale
přesně. Obsah Ďáblovy bible sice známé i značnou část její
pohnuté historie, ale přesto její sepsání je opředeno
tajemstvím. Pokud rukopis skutečně vznikl v benediktýnském
klášteře v Podlažicích, jak se traduje, musíme se ptát nejen
odkud chudí mniši vzali tolik velmi drahého pergamenu, ale taky,
kdo jim zapůjčil všechny ty cenné rukopisy, které jsou v Kodexu
přepsány. Připomeňme si, že to není jen Bible, ale i
historické, filosofické, lékařské a jiné práce, které
kolovaly po Evropě jen v několika málo opisech. Kdo je klidně
zapůjčil na několik let nutných k přepsání, když podlažičtí
neměli na výměnu co nabídnout? Co se asi v tomto klášteru
odehrávalo, když archeologové zde nedávno objevili hroby žen a
dětí, což benediktýnská řehole vysloveně zakazovala? A pak je
tu zajímavá stopa, vedoucí k proslulému mágovi Michaelu
Scottovi, který byl „vrchním čarodějem“ císaře Fridricha
II., s našimi benediktýny se setkal při předávání zlaté buly
sicilské a zřejmě přežíval v Čechách po své předstírané
smrti, jak naznačuje jeden rukopis. Nevím, zda na všechny tyto
otázky, někdy najdeme odpovědi, ale není vyloučeno, že se najde
nějaký starý text, který zrod Codexu Gigas osvětlí.
Podle
kritiků jste také autorem řady sporných nebo těžko ověřitelných
prohlášení, za něž jste byl také často pranýřován. Jak je
to možné, vždyť věci mezí nebem a zemí jsou rozumem obyčejných
smrtelníků zcela neuchopitelné?
Tak předně si musíme říct, že s
tvrzením o častých kritikách přišli autoři české wikipedie,
kteří z neznámých důvodů při tvorbě hesla Arnošt Vašíček
opomenuli seriózně a objektivně informovat i o tom, co se mi
povedlo a za co jsem byl oceněn, a většinu textu věnují navršení
nejrůznějších, většinu neopodstatněných ne-li přímo
vylhaných obvinění. Co je k tomu vedlo, netuším. Pravdou je, že
mezi kastelány, historiky, archeology, muzejníky a dalšími
experty mám hodně dobrých známých a přátel, s kterými se
často radím. Tím nevylučují, že jiným odborníkům lezu na
nervy, ale jsou taktní a nedávají mi to veřejně najevo. Za celá
ta desetiletí, co se zabývám záhadami jsem měl jedinou kritiku,
která napadala přímo uvedená fakta. Český klub skeptiků
Sisyfos na svých webových stránkách zveřejnil článek Libora
Gottfrieda z Národního archivu, který snad měl být odbornou
reakci na mou knihu Tajemství ďáblovy bible. Bohužel bylo v něm
více omylů a lží.
Není
pochyb o tom, že z Ďáblovy bible bylo již před staletími
několik stran vyříznuto a nikdo neví proč. Jedna
fólie naopak zůstala prázdná. Vzhledem k tomu, že celý rukopis
vykazuje určitý řád, každá jeho část svou podobou a zařazením
naplňuje jakýsi, nám ovšem neznámý plán, musíme se ptát,
proč zrovna tento list je nepopsaný. Navíc, když se nachází v
oddíle kouzel a zaklínadel. Ve své knize jsem připustil možnost,
že i na této fólii může být text, vytvořený ovšem
neviditelným inkoustem. K jeho přečtení je nutné fólii
přetřít
příslušným roztokem nebo lehce zahřát.
Libor
Gottfried na to reagoval: „Ve středověku, například v 13.
století, neměli ještě potrhlí blázni, kteří by snad
zapisovali nějaké magické formule, potřebu psát neviditelným
inkoustem. Vždyť kdo kromě nich, tj. mnichů v klášteře,
vlastně tehdy uměl číst, a kdo se k takové knize někdy v životě
dostal? Představa o neviditelných inkoustech ve středověku je
naivní a hloupá.“
Musel
jsem se tedy pana Gottfrieda zeptat, zda byl tedy hlupákem i
Plinius, žijící v 1.století, když ve svém známém díle
Naturalis historia píše, že rostlinné mléko (z rostliny
tithymallus) lze využít jako neviditelný inkoust? Byl stejným
pitomcem i básník Ovidius, který uvádí podobnou zmínku v Umění
lásky? A co řecký vědec Filio byzantský? Spletl se ve své
úvaze o inkoustu, vyrobeném z duběnek? Arabští chemici byli už
po roce 1000 přeborníky v tomto oboru. Ve středověku neviditelné
inkousty využívali evropští písaři tajných diplomatických
zpráv. Porta jim věnoval celou knihu svého díla Magia Naturalis.
No
a tak to bylo i s každou faktickou námitkou.
Tak to je potom těžké pořízení...
Jste
autorem více než čtyřiceti knih, řady dokumentů a televizních
seriálů. Na čem pracujete v současné době?
Pro Edici České televize jsem právě
dopsal mysteriózní thriller Operace Sfinga. S Prof. Ivanem Zelinkou
z Vysoké školy báňské a Vladimírem Matlachem z UPOL dokončujeme
knihu o Voynichově rukopisu, kterou si vyžádalo americké
nakladatelství z New Haven. Právě na tamní univerzitě Yale je
dnes tato nejzáhadnější kniha světa uložena.
A právě o ní se také často
traduje, že má souvislost s českým prostředím, a že by měla
být spíše uložena v Čechách, co si o tom myslíte?
Voynichův rukopis se opravdu poprvé
objevuje v Praze v době císaře Rudolfa II. a nachází se zde až
do srpna roku 1665, kdy ho rektor Karlovy Univerzity Joannes Marcus
Marci poslal proslulému učenci Athanasu Kircherovi do Říma. V
rektorově knihovně prý „zbytečně zabírala místo“. Přišli
jsme o jedno z největších světových mystérií vlastní chybou,
takže nemůžeme rukopis požadovat zpět.
Děkuji za rozhovor.
6095
Diskuse