Mým rouškařům!
8. 10. 2020
/
David Marenčák
čas čtení
7 minut
Ilustrace: Jáchym Bohumil Kartous
(Trigger warning, alias zdravotně-psychologické
varování - kdo by z nadpisu čekal štiplavý pamflet za svobodu foukat druhým
koronavirus do tváří, odejde zklamán, a tak každý se silným názorem na věc
nemusí čísti dále, nic zajímavého se tu nedozví.)
Mezi lidmi, kteří nemyslí jen na sebe, svedou strpět nějaké
to drobné nepohodlí pro dobro ostatních a vnímají covidovou pandemii jako
problém, který má řešení, se objevuje názor, že je potřeba soustavně a trvale
čelit neméně infekční pandemii hlouposti, sobectví, strachu a z něj plynoucího
hysterického popření.
Domnívám se – že jako já donedávna – se hluboce mýlí. Zřejmě
jsou také více racionálně založení a myslí si, že věcnou, kvalitně podloženou
argumentací něco změní. Že zmírní tragické dopady pasivity nebo aktivního
sabotérství a předejdou tak mnohému zničenému zdraví a zbytečným úmrtím.
Jeden z hlavních důvodů, proč to píšu, je z praxe a nedávné
minulosti opakovaná zkušenost s donkichotskými bitvami, vlastními i cizími u
mnohých jiných témat. Pozitivní výsledky jsou neměřitelně malé, jsou-li vůbec.
Zato je snadno a nepřehlédnutelně měřitelná deziluze z lidí, vyhoření, únava,
zklamání, hořkost a jiné duševní bolení.
Jsem zastánce i bojů sisyfovských. Často má i drobné otupení
ostří, zmírnění či zbrzdění, svůj vnitřní i vnější význam, často stojí za to
bojovat i bitvy, které nelze vyhrát. Není tomu tak vždy a je vhodné dobře si
promyslet, kdy co z toho platí.
Nemám rád ekonomistické poměřování cena/výkon, paretistické
hodnocení efektivity všech a všeho, ale zde je to na místě. Zde je naprosto
zásadní si říci, jakou mám skutečně moc, vliv, co mohu udělat s jakými výsledky
a jakými náklady. Toho zhodnocení si může udělat jen každý sám, nikoli pro
druhé. Ale je velmi důležité si ho udělat.
Je potřeba si uvědomit, že jednáte s gargantuovskou
přesilou. Jeden status od chief
dental úředníka, s jeho privilegovaným přístupem do médií se
vyrovná desetitisícům hlasů řadových občanů, s přístupem leda na korporátní
sociální sítě.
Efektivnějším než se trápit zde se mi jeví oslovit výrobce
názorů (opinion-makers, influenceři apod.), kteří
nějaký dosah mají. Má svůj význam, jak mnozí říkají, nenechat největší,
nejnehoráznější lži, manipulace, dezinformace a jiná klamstva bez odezvy. Jsem
tomu rád, když mohu použít jejich práci a místo obšírného objasňování někam
poslat odkaz, kde někdo nevěnoval svůj čas vydělávání peněz, ale zevrubnému
popisování, proč i v případě covidu-19 není dobrý nápad kloktat
savo. Ale posuďte, kolik
této práce na svůj úkor, na úkor svého odpočinku, práce, vztahů s blízkými,
opravdu čeká jen na vás.
A dále je tu ta patálie s hodem na špatný terč.
Tradiční bojovníci z dezinfem zapomínají na jednu zásadní
věc. Propagandista vždy oslovuje emoce a má proto řádově snazší práci. Jak
pravil Mark Twain, je lehčí člověka oblbnout, než mu vysvětlit, že ho někdo
oblbnul. Všeliké vysvětlování, rozumování, pravdivé, věcné, racionální
poučování je také inherentně nudné, úmorné a nezajímavé. Čím více se vyzývači
všech gramotností opírají o rozum a potlačují emoce, tím
méně sluchu je jim dopřáváno.
Dílem se také lidé v době „svatého názoru“ cítí poníženě,
někdy oprávněně, jindy méně. Mají pocit, že se jimi opovrhuje, že arogantní
chytráci nerozumí
jejich problémům a jen je neustále za něco hubují.
V případě koronaviru jde ale ještě o jinou věc. Dalo by se
říci, že jsme svědky masového rituálu, spočívajícího v hromadném zpěvu
ukolébavek. Lidé se nepřidávají k rouškovému disentu, jechřipečce (jen) ze své
hlouposti, bezohlednosti a sobectví, i když i tyto věci v tom jistě hrají roli.
Ovšem častěji se v mnohých podobách obyčejně bojí, nebo
touží po klidu, dělat si jako dosud jen to svoje, o nic a o nikoho se
nezajímat, věnovat se bez omezení tomu, co je baví a naplňuje. Mírou strachu a
touhy po pěně dní je touha po uspávankách.
Lidé nepíšou pod statusy nejslavnějších
rýmičkářů fráze jako „konečně hlas rozumu, skvěle jste to
napsal, jste mi moc sympatický, vážím si vás; reálné komentáře, jste statečný “
proto, že by se zbláznili. Nechodí číst celebrity pochybných kvalit, aby si
vytvořili fundovaný názor na věc.
Chodí si pro konejšení, pro potvrzení oprávněnosti naplnění
jejich touhy, že pod postelí žádný bubák není. Mateníky všech barev jsou tak
populární, protože jsou dospěláckou verzí pohádky na dobrou noc a absurdní
potlesk bludařům je formou „děkuju, mami“ po té pohádce.
Když v této situaci v dobré víře chodíte někam mudrovat se
svými otravnými, složitými a hlavně strašidelnými fakty, lidé (oprávněně) cítí,
že jim berete dudlík. A podle toho také reagují. Oni v tom bohulibém konání
nevidí čestný a spravedlivý účel, ale protivné pyskování. Všechna ta zášť,
negace, popírání, odmítání, sprostota, agresivita, hrubiánství, pramení z toho,
že je fakticky tlačíte do určitého druhu větší nepohody.
My lidé jsme obecně nakloněni a otevřeni změnit názor či se
nechat poučit tím více, čím méně nám na tématu emočně záleží. Petrolhead
(cosi jako vášnivý motorista, automobilista) se klidně nechá poučit od šotouše
(totéž co petrolhead, jen pro vlaky) o výhodách úzkorozchodky,
protože je mu to šumák. Když mu ale začnete povídat o zdravotních dopadech
emisí městské dopravy, se zlou se potážete.
Jinými slovy, když člověku je ouzko, objektivně potřebuje
obejmout, a vy ho místo toho polijete studenou vodou a houknete na něj něco
jako „prober se!“ nebo „uklidni se!“, nemůžete se divit, že vám místo vděku
jednu vlepí. A že se neuklidní.Východisko, instantní recept ani mapu z bludiště
k tomu nemám.
Na závěr jen napíšu něco, z čeho si poučení berou především
ti, co by neměli – myslete při tom pachtění pro druhé taky na sebe. Jste tu jen
v jednom vydání a kola dějin se budou otáčet svým směrem i bez vás.
10074
Diskuse