Proč se pořád srážejí vlaky?

4. 9. 2019 / Jan Molič

 

Hodně se teď píše o samořiditelných autech, robotizaci a pračkách, které budou s dvoumilisekundovou latencí informovat přes IoT, že právě dopraly. Podle jednoho podcastu na Radiožurnálu jsme bez 5G sítí technologicky "strašně pozadu". Napadlo vás ale někdy, proč se navzdory tomu všemu pokroku nadále srážejí vlaky? A zda se budou srážet i poté, až technicky pozadu nebudeme?

Komunikovat s jedoucím vlakem na dálku, potažmo nechat ho zastavit na příkaz z řídicího centra nebo zamezit tomu, aby se rozjel na červenou, bylo technicky možné již v 19. století. Po 140 letech se ale nic nezměnilo na tom, že jednou z nejčastějších příčin nehod je právě projetí červené:

11. 8. 2017 - Na přejezdu uprostřed Grygova na Olomoucku zastavilo včera dopoledne pendolino. Jeho strojvedoucí předtím nerespektoval zastavovací ...

21. 5. 2015 - Na nádraží v Kralupech nad Vltavou v noci na čtvrtek vykolejil osobní motorový vlak. Podle šetření Drážní inspekce strojvůdce přehlédl ...

2. 3. 2017 - Zřejmě nepozornost strojvedoucího stála za středeční nehodu vlaků na hradeckém hlavním nádraží. „K nehodě došlo při ...

6. 4. 2012 - Přehlédl návěstidlo, s vlakem vrazil do sloupu! ... Po téměř půlročním vyšetřování teď policie navrhla strojvůdce obžalovat kvůli obecnému ...

4. 10. 2017 - Provoz na trati byl ale omezen přibližně na 20 minut. Zda-li skutečně strojvedoucí přehlédl návěstidlo nyní zjišťují inspektoři z drážní inspekce a ...

12. 8. 2019 - Strojvůdci hrozí až pět let ... »Poté, co se přiblížil k návěstidlu za vlakovou zastávkou a zjistil, že jede ... Pokud strojvedoucí přehlédl návěstidlo...

23. 2. 2019 - "Vlak EX 350 nedovoleně projel návěstidlo zakazující jízdu a vjel do ... dosavadních informací přehlédl zákaz jízdy právě nový strojvůdce.

16. 6. 2017 - Mosty u Jablunkova - Pět minut po osmé ráno přehlédl strojvedoucí osobního ...

5. 8. 2019 - Vlak společnosti RegioJet projel v pondělí dopoledne u pražského Vyšehradu na červenou. Provoz vlaků je omezený jen po jedné koleji.

13. 7. 2019 - Nákladní vlak projel v sobotu brzo ráno na Liberecku návěstidlo stůj a vjel na kolej určenou pro rychlík. Zasáhli drážní zaměstnanci, kteří ...

2. 3. 2019 - K železničnímu neštěstí chybělo v sobotu ráno na trati mezi pražským Smíchovem a hlavním nádražím jen pár metrů ...

13. 5. 2018 - V Převýšově na Královéhradecku v sobotu v podvečer projel rychlík na červenou, poté ale zastavil. Protijedoucímu vlaku pak signalista změnil ...

1. 10. 2008 - "Osobní vlak, který jel dnes ráno směrem do Olomouce, při odjezdu ze stanice Bohuňovice projel červenou Strojvedoucí obou vlaků se viděli ...

V anglické wikipedii, v článku o historii rádiové komunikace se píše následující:

In the United States, Thomas Edison, in the mid-1880s, patented an electromagnetic induction system he called "grasshopper telegraphy", which allowed telegraphic signals to jump the short distance between a running train and telegraph wires running parallel to the tracks.

(Okolo roku 1885 si v USA nechal Thomas Edison patentovat indukční systém, který nazýval "sarančová telegrafie". Umožňoval přenos telegrafických signálů "přeskokem" na krátkých vzdálenostech mezi jedoucím vlakem a dráty, které byly nataženy souběžně s kolejemi.)


Kromě projetí návěstidla bývá dále příčinou nehod moc rychlá jízda:

13. 8. 2019 - Vlak s vápencem, který koncem července vykolejil u Mariánských Lázní, jel před nehodou rychlostí 86 km/h. Strojvedoucí zřejmě ...

16. 2. 2006 - Osobní vlak, který v úterý vykolejil v Brodku u Přerova, jel o sedmdesát kilometrů v hodině rychleji. V úseku, kde byla nejvyšší povolená rychlost ...

29. 6. 2010 - Ústí nad Labem /AKTUALIZUJEME/ - Vlak 2316, který včera v podvečer vykolejil ve Vaňově, se do výhybky řítil místo povolené padesátky ...

14. 5. 2015 - Řítil se rychlostí přes 160 kilometrů v hodině a vykolejil. Vlak, který mířil do New Yorku, však vykolejil ve Philadelphii. Zemřelo v něm sedm lidí, ...

K tomu, aby lokomotiva automaticky přizpůsobila maximální rychlost v daném úseku, není potřeba ani 5G sítí ani družicové navigace. Technicky vzato by to zvládnul vyřešit už třeba Edison ve své době. Přesto omezovač rychlosti není dosud instalován ve všech vlacích; aspoň naposledy vlak vykolejil kvůli rychlosti minulý měsíc. Je zřejmé, že úzké hrdlo zabezpečovacího systému na železnici představuje lidská chyba.

Dokud ji systém umožní, pak je logické, že také nehody se budou opakovat. Že budou mrtví a zmrzačení. Je to ovšem nanejvýš stupidní!

Především je stupidní fakt, že se opakuje tatáž příčina už 140 let. Řeknu vám asi proč: protože kdybyste byli zabezpečovacími techniky na železnici a navrhli jednoduché řešení, spočívající třeba v mechanickém otáčejícím se kotouči s dírkami, považovali by vás za blázna. Přinesou nám 5G sítě také jiný pokrok, než že se o těch nehodách dozvíme o pár milisekund dřív?
0
Vytisknout
2770

Diskuse

Obsah vydání | 10. 9. 2019