Češi, Kellner, fenomén ikonické smrti a černá labuť
8. 4. 2021
/
Jana Feiglová
čas čtení
10 minut
Ilustrace: Jáchym Bohumil Kartous
Byly prázdniny 31. srpna 1997 a já se vrátila unavená domů po
několika dnech strávených s přáteli. Nic jako chytré mobily neexistovalo a
denní tisk ani televizní vysílání se ke mně ten den nedostaly. Dodnes si živě
pamatuji setkání s příbuznou, která kolem mě chodila a tvářila se zapškle a
zlomeně, jako bych se dopustila něčeho šíleného. Po chvíli jsem se jí na to
přímo zeptala. Dostalo se mi vzteklé a vyčítavé odpovědi: „Ani nevíš, že umřela
princezna Diana!“
Musím říct, že jsem to skutečně nevěděla, ačkoliv to zřejmě
celý den běželo v tehdejších médiích. Zpráva to byla překvapivá, nic podobného
samozřejmě nemohl nikdo čekat. A i já jsem se později zajímala o to, za jakých
okolností Diana zemřela. Co mě ale šokovalo víc, byla neuvěřitelná reakce oné
mně blízké ženy. Mnoho dní se tvářila, jako by nastal konec světa, muselo se s
ní mluvit opatrně, citlivě a chodit okolo prakticky po špičkách. Její reakce
zarážela především proto, že jsem dotyčnou osobu nikdy předtím – přestože jsme
spolu trávily velmi mnoho času – nepřistihla při tom, že by se o princeznu
Dianu jakkoliv zajímala. Neviděla jsem ji, že by si vystřihovala její
fotografie, že by Dianinu osobu jakkoliv nadstandardně komentovala, že by se ji
snažila napodobovat nebo studovala její rodokmen, četla její životopis.
Později jsem si vzpomněla, že podobný spektákl předvedla
stejná osoba už o několik let dříve, po předčasné smrti zpěváka rockové hudební
skupiny Queen Freddieho Mercuryho (+ 24. listopadu 1991). Truchlila po něm,
jako by šlo o jejího blízkého příbuzného. Přestože jsem ji nikdy předtím
neslyšela pustit si jedinou Mercuryho skladbu ani zpívat si jeho písničku,
nikde do té doby nevisely jeho plakáty, nikde na poličce neležely knihy o této
kapele. Později se věc opakovala s tragickou smrtí českého skladatele Svobody.
Nahrávala tomu tehdy i celonárodní tryzna, televizí přenášený pohřeb, tklivé
skladby, záběry na vdovu, kterou bylo nutno podpírat, špína vyhrabávaná
bulvárem. Média detailně rozebírala okolnosti skladatelovy sebevraždy, stejně
jako jeho soukromé vztahy a možné viníky události. Opět z toho bylo velké
truchlení; a znovu přišlo, aniž bych předtím zachytila jakýkoli nadstandardní
zájem o tohoto skladatele.
S úžasem jsem někdy v té době zjistila, že podobný vypjatý
přístup ke smrti známých osobností projevuje značná část národa. Pracovně tomu
říkám „fenomén ikonické smrti“. U zpěváků, herců či populárních vědců je pro mě
tento jev jakžtakž pochopitelný, protože tam ho lze svést na to, že percipient
s autorem navázal osobní kontakt skrze jeho dílo. U politiků nebo podnikatelů
je to už podstatně méně pochopitelné. Mela, která se nyní strhla po smrti
podnikatele Petra Kellnera, působí neuvěřitelně. Zvláště proto, že o Kellnerovi
neví veřejnost prakticky nic osobnějšího. Soukromí si, jak známo, úzkostlivě
hlídal.
Tragická smrt relativně mladého člověka, manžela a otce je
smutná událost, to bez diskuze. Jaký vklad ale mohlo zanechat životní dílo
Petra Kellnera v duši a srdci běžné Češky nebo Čecha, kromě toho, že mu možná
dluží peníze? Jde o nějaký dosud nepopsaný druh národního masochismu, o něco
psychologicky vzdáleně podobného stockholmskému syndromu? Těch, kteří tyli z
Kellnerova mecenášství, zase tolik není. Jeden může jen kroutit hlavou nad tím,
jak obrovské množství lidí zde podléhá fenoménu ikonické smrti, vzdává hold a
adoruje Petra Kellnera například na sociálních sítích. Tipuji si, že jde o
tentýž případ, jako jsem zmiňovala výše: Lidé, kteří se o Petra Kellnera během
jeho života prakticky vůbec nezajímali a disponují jen nepatrným množstvím
informací o jeho podnikatelských nebo osobních aktivitách, mají potřebu se
připojit k davovému truchlení a kondolování. Jde o zásadní kognitivní bias, o
zkreslené vnímání reality. Často se totiž nad smrtí Petra Kellnera dojímají
lidé, kterým je úplně jedno anebo dokonce popírají, že tu máme během několika
měsíců k dnešnímu dni 27 tisíc oficiálně mrtvých na koronavirus, kteří často
zemřeli předčasně a zanechali po sobě ještě daleko mladší a méně zajištěné
potomky.
Smutek běžného Čecha nad předčasnou smrtí tohoto podnikatele
nemůže působit autenticky už jen proto, že je to podobné, jako by oplakával
stín. O osobním životě Petra Kellnera totiž nemohl skoro nic vědět, do médií s
podivem proniklo i velmi málo jeho fotografií. Vysvětlení onoho fenoménu u
běžného občana s běžným nebo nižším intelektem je zřejmě nasnadě. Všichni lidé
si zvykli pohybovat se velkou část svého života v určitých reáliích. Jakmile
tyto reálie náhle zaniknou, zastihne to běžné konzumenty médií nepřipravené.
Samotná existence nějaké obecně známé a proslulé osobnosti rámovala jejich
vlastní existenci; s jejím odchodem jako by odcházela i nějaká etapa jejich
života. Umět střízlivě posoudit závažnost podobné situace pro vlastní život
vyžaduje už určitou míru intelektu, kontaktu s realitou a představivosti,
kterými ne každý disponuje.
Nabízí se tu posléze možnost spojit se s ostatními podobně
„postiženými“, byť jen třeba virtuálně, a propadnout na chvíli určité tribalistické
sounáležitosti – davově sdílené emoci smutku; snad jakási parodie na Patočkův
apel na „solidaritu otřesených“ (Kacířské eseje). Co na tom, že jméno dotyčného
zesnulého slyšel uživatel sociálních sítí za svůj život jen párkrát, už ani
pořádně neví, v jakých souvislostech, kromě toho, že se jednalo o boháče? Co na
tom, že se s ním nikdy osobně nesetkal, dokonce s ním třeba ani nečetl žádný
rozhovor v novinách? Že to pro občana není racionálně vzato vůbec žádná osobní
ztráta?
Co na tom, že uživatel sociální sítě, který Kellnera adoruje,
mele hověziny z neznalosti? Aspoň ukáže, že je lepší než kritici, protože se
drží hesla „o mrtvých jen dobře“. Odráží se v tom typická nezápadní česká
mentalita, která by se dala obecně shrnout asi takto: „Byly aktivity podnikatele
lichvářské nebo na hraně lichvy? No a? Vždyť je to podnikatel! Uzavíral s
lidmi, kteří nedosáhli na nebankovní půjčky, smlouvy koncipované tak, aby je
měli problém pochopit dokonce právníci? To je jejich problém, že je podepsali,
nikdo je nenutil! Byly sankce za nezaplacení splátky u jeho firmy amorální? Co
už... Jak by jinak zbohatl, kdyby jednal v rukavičkách?! Špehoval a vydíral
vybrané osoby? Nikdo nemá povinnost být lidumil. Ovlivňoval politiky? No ano –
prostě byl šikovný! Lobboval? No, to se sice nemá, ale dělá to kdekdo...“
Co ale vysvětluje všechny ty plačky a truchlící vdovy z řad
českých novinářů velkých médií? Co vysvětluje promptní oficiální reakce a
vzlykot vrcholných českých politiků? Tady je vysvětlení zřejmě prozaičtější a
nejde o zasažení fenoménu ikonické smrti s minimem znalostí, protože vrcholní
politici přece jen lépe než běžný občan vědí, v čem spočívaly Kellnerovy
rozmanité aktivity – spousta politiků a novinářů se pravděpodobně obává, že jim
smrtí Kellnera připlula do živobytí černá labuť.
Čistě protokolárně ani z hlediska tradice totiž neexistuje
jediný důvod, aby prezident republiky, předseda vlády nebo její první
místopředseda vydávali oficiální prohlášení, v nichž vyjadřují lítost nad
tragickou smrtí KTERÉHOKOLIV podnikatele. Nedá se to zahrnout ani pod obyčejnou
„lidskou slušnost“, protože pak by takto museli reagovat i u tragických úmrtí
jiných osob. Že byl nějaký občan nejbohatší nebo velmi úspěšný, jako důvod k
oficiálním prohlášením ústavních činitelů postačí jen stěží. Když tragicky
zemře Franta Veverka, který vlastnil úspěšné květinářství někde v Litoměřicích,
také prezident, premiér a ministr vnitra spěchají, aby vyjádřili soustrast
rodině?
Ptejme se, jaký je důvod, že v takzvaných seriózních médiích
několik dní vycházejí zcela nekritické komentáře o Kellnerově pozitivním
přínosu Česku? Proč se tu prosazuje přístup „o mrtvých jen dobře“, a jestliže
za sebou mrtvý zanechal třeba i utrpení a zlo, nemá se to snad z pietních
důvodů ani naznačovat? Proč tento trend udržují i veřejnoprávní média? Jak je
možné, že v demokratické zemi vycházejí novinové komentáře, které otevřeně a s
obdivem říkají, že podnikatel Kellner hýbal s vrcholnými českými politiky?
Texty, jež otevřeně a se servilní pokorou tvrdí, že pan Kellner byl vynikající
zákulisní hráč, který měl olbřímí vliv na polistopadový vývoj, na vrcholné
politiky i na politické směřování demokratické země? Že ekonomickou podporou
svých koní a vlivem v masmédiích prakticky ovlivňoval vnímání politiky, stejně
jako volby v zemi? Proč se tu více neotevře téma Home Credit nebo téma
financování IVK a osobnosti Václava Klause st., jehož produkce bývá obvykle v
rozporu s jasně převažujícím vědeckým konsenzem ve světě?
Jde tu bezpochyby o kolaboraci významné části českého mediálního
světa a jednotlivých novinářů s oligarchií. V údajně svobodných médiích se nyní
žurnalisté předhánějí v servilnosti vůči zesnulému vlivnému podnikateli nebo
těm, kdo po něm přeberou jeho aktivity. V údajně svobodné zemi se vrcholní
politici předhánějí v tom, kdo dřív vyjádří lítost nad odchodem kontroverzního
podnikatele, s nímž byli v různě těsném spojení a o němž v seriózních médiích
vycházejí ne neobdivné články, jak tyto politiky suverénně ovládal. K tomu si
přičtěme tu masu běžných občanů, kteří jsou snad z nedostatku znalostí schopni
psát srdceryvné statusy o dobrotě zemřelé osobnosti, jejíž podnikatelské
praktiky se staly terčem kritiky dokonce i v Číně. Mějme všichni na paměti, že
tato kombinace představuje do budoucna rizikové prostředí pro vývoj ve svobodné
demokratické společnosti prakticky pro všechny občany.
14654
Diskuse