„Já jsem byl dezinformován!“ Falešný Babiš varuje před deepfake technologiemi
27. 1. 2021
tisková zpráva Praha/Brusel, 26. ledna 2021 – Internetem se šíří novéKoroNERV-20 vyzývá vládu k řešení situace ve školství zasaženém koronavirovými opatřeními: Nesmíme obětovat děti, zatím se to děje
28. 1. 2021 / Bohumil Kartous
KoroNERV-20 vydal prohlášení, které apeluje na vládu, aby brala vážně dopady zavřených škol a omezení volnočasových aktivit dětí a mladých lidí na jejich vzdělávání, ale i celkové prožívání a na situaci celých rodin, které mnohdy nemají žádné řešení, jak "z toho ven". Psychická zátěž, vyvolaná společným působením omezení, trvale vyšší míry stresu a ne vždy dobrých rodinných podmínek může v časovém horizontu dlouhých měsíců a bez jasné perspektivy, bez “světla na konci tunelu”, působit silně destruktivně. To se děje a my to často nevíme, neboť současná vláda není schopna dostatečně zajistit ani zcela základní podmínky pro řešení covidové krize. Apelovat ale nestačí, je třeba doplnit nějaký návrh řešení, určitý první krok, jímž v tomto okamžiku nemůže být očkování. To spočívá zejména v tom, že školy budou vnímány jako silnější priorita z hlediska nutnosti zajistit jejich chod ve standardním režimu. V modelaci dopadů otevřených škol (respektive více otevřených škol) tak nutně musí vláda hledat kompenzační opatření. Během diskuse s ministrem školství Robertem Plagou, kterou před nedávnem organizoval Institut pro politiku a společnost, jsme se shodli na tom, že takovou kompenzací by měla být vyšší míra dohledu nad šířením koronaviru v jiných, opatřeními nezasažených ekonomicko-společenských procesech, jako je třeba průmyslová výroba. Při dostatečných testovacích kapacitách by bylo možné mnohem jednodušeji omezit míru šíření koronaviru a umožnit tak, aby bylo možné více otevírat školy, a to opět podle kritérií potřebnosti, která je nejvyšší u malých dětí, a rizikovosti, která naopak narůstá s věkem. Jinými slovy, kompenzací přísnějších opatření v průmyslu či v dalších oblastech by bylo možné rychleji otevřít alespoň celé první stupně, případně pokračovat v otevírání druhých stupňů ZŠ a také tam, kde to je akutní na úrovni středoškolské či vysokoškolské, což jsou zejména vzdělávací programy s praktickým výcvikem.
Text prohlášení:
Občanská iniciativa KoroNERV-20 upozorňuje, že vláda v době boje proti onemocnění covid-19 výrazně zapomíná na jednu ze zásadních oblastí – na školství. Vyzývá proto kabinet k následujícím krokům: Zařadit krizovou situaci ve školství a výchovně vzdělávacích institucích mezi své nejvyšší priority. Zajistit co nejrychlejší očkování pedagogů, aby se školy mohly opět otevřít. Co nejdříve otevřít část mimoškolních aktivit pro děti a mladé lidi. Vytvořit odbornou platformu pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro návrat dětí do škol a řešení dopadů jejich dlouhodobého uzavření.
„Jsme si vědomi vážnosti rizik epidemie covid-19 a především rizika přetíženého zdravotnictví. Vážíme si nasazení zdravotníků, ekonomů a epidemiologů. Jsme ale přesvědčeni, že se školství v době boje proti covid-19 dostává do pozadí. Jako problém, který není akutní teď a tady,“ uvádí členové KoroNERV-20, kteří na prohlášení spolupracovali s několika dalšími odborníky na vzdělávání.
„Zapomíná se, jak děti a mladé lidi tvrdě zasahuje uzavření škol a jejich izolace doma u počítačů. Bez kontaktu se spolužáky, kamarády či vyučujícími, kteří jsou pro děti vedle rodiny mnohdy pilíři jejich světa. Měsíce takového života páchají obrovskou, v řadě případů už nenapravitelnou škodu na životě a budoucnosti dětí. Na vývoji jejich osobností ve formativních letech. Na šancích uspět v životě,“ říká jedna z autorek prohlášení Mariana Čapková, předsedkyně Výboru pro výchovu a vzdělávání ZHMP.
„Vzdělání dětí a mladých lidí je nejen nejvýše důležité pro ně samotné. Mělo by být také absolutní prioritou pro budoucnost každé země. Ty úspěšné země to ví. Proto také i při vládních restrikcích v těchto státech platí pravidlo: školy zavíráme jako poslední a otevíráme jako první. Před obchody, restauracemi, službami,“ zdůrazňuje Danuše Nerudová, rektorka Mendelovy univerzity.
Pokles úrovně vzdělání bude mít v budoucnu značné důsledky. Plošné a dlouhotrvající zavření škol, vzdělávacích a volnočasových institucí představuje závažné problémy a rizika, které je potřeba akutně řešit. Škola není jen místem výuky, ale zajišťuje také řadu dalších funkcí.
Izolace, nedostatek pohybu, dny trávené ve virtuálním světě, uzavření v mnohdy velmi zátěžovém rodinném prostředí, znamená pro děti a mladé lidi ohrožení, které se významně projeví i v budoucnosti.
Jasně to vychází z průzkumu rizikového chování a duševního zdraví, který zpracovala Klinika adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy ve spolupráci s Odbornou společností pro prevenci rizikového chování a Katedrou psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Vychází to také ze zkušeností pedagogicko-psychologických poraden. Ty ukazují, že významně narostl počet dětí, které jsou ohroženy rizikovým chováním, sebepoškozováním a řadou dalších psychických deprivací a poruch, včetně sebevražedných tendencí. Narůstá také počet dětí, v jejichž rodinách se rozvíjí domácí násilí. Závažný problém představuje i množství času stráveného dětmi v on-line prostředí. Roste tak závislost na internetu, kyberšikana či sledování pornografie mladými lidmi.
Školy sice byly na on-line výuku ve druhé vlně pandemie daleko lépe připraveny a je třeba uznat přínosy distanční výuky, které by se měly stát doplňkem tradiční výuky ve smyslu inovativních vzdělávacích postupů. Přesto ale vedle dopadů na psychické zdraví a chování dětí a mladých dochází k závažnému poklesu kvality vzdělání u celé řady oborů – praktických, uměleckých či sportovních.
„Vláda by se měla urychleně začít zabývat plánem, jak alespoň části dětí a mladých lidí, kteří jsou nejvíce ohroženi či se ve svém oboru nemohou plnohodnotně vzdělávat, umožnit prezenční výuku. Dále by vláda měla vytvořit strategii a harmonogram postupného návratu dětí do škol. Měla by hledat funkční režimová řešení, která zabrání prodlužování současného stavu. Nabízíme k tomu svou odbornost a rádi se do řešení situace zapojíme,“ doplňuje Mariana Čapková.
Členové KoroNERV-20 vyzývají vládu k následujícím krokům:
1. Zařadit krizovou situaci ve školství a výchovně vzdělávacích institucích mezi své nejvyšší priority.
2. Zajistit co nejrychlejší očkování pedagogů, aby se školy mohly opět otevřít.
3. Zabývat se vážně možností, jak co nejdříve otevřít alespoň část mimoškolních aktivit pro děti a mladé lidi.
4. Komunikovat více s odbornou i širokou veřejností. S rodiči i samotnými žáky, kteří jsou již plnoletí nebo na prahu dospělosti.
5. Připravit se na návrat dětí do škol.
6. Vytvořit odbornou platformu pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro návrat dětí do škol a řešení dopadů dlouhodobého uzavření škol.
Podepsaní:
Členové KoroNERV-20:
Martin Buchtík, sociolog, ředitel STEM
Mariana Čapková, sociální ekonomka, zastupitelka HMP
Radim Dohnal, ekonom, M&A poradce
Marta Gellová, ekonomická diplomatka, EFPA ČR
Mojmír Hampl, ekonom, bývalý viceguvernér ČNB, ředitel pro finanční sektor KPMG ČR
Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank
Danuše Nerudová, ekonomka, rektorka Mendelovy univerzity
Ivan Pilný, bývalý ministr financí
Ladislav Sekerka, ekonom, investor
Petr Stuchlík, investor, finančník
Miroslav Tym, ekonom, finančník
Lenka Zlámalová, ekonomická novinářka
Na prohlášení také spolupracovali:
Zuzanna Bedřichová, expertka na vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí
Galina Jarolímková, psycholožka, ředitelka PPP pro Prahu 1,2 a 4
Ivona Křivánková, ředitelka ZUŠ Kroměříž, radní AZUŠ
Pavla Kubíčková, ředitelka PPP pro Prahu 10, místopředsedkyně Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden
Irena Pohl Houkalová, Stipendijní Akademie MenART, vedení celostátního festivalu ZUŠ Open, NF M. Kožené
Klára Šimáčková Laurenčíková, předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání
Alena Švejnohová, starostka města Pečky
Iva Vrátilová, ředitelka ZUŠ Vysoké Mýto, zastupitelka města
Marek Výborný, poslanec PS PČR, předseda Podvýboru pro problematiku exekucí, insolvencí a oddlužení
Původní text ZDE
Diskuse