Sex, lži a Česká televize
6. 1. 2023 / Fabiano Golgo
čas čtení
9 minut
Dominik Feri, Jan Cimický, nyní Marek Wollner: hnutí MeToo má svou českou verzi. (https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-ceska-televize-docasne-stahuje-marka-wollnera-z-moderovani-reporteru-ct-222473)
Wollner obvinění vehementně popírá, jde prý jen o pomluvy typu jedna
paní povídala a prý má konkrétní důkazy, které vyvracejí obvinění, že
měl styky se sexuálním podtextem a snad i sexuálně obtěžoval některé
kolegyně. Wollner obviňuje Noru Fridrichovou, že za těmito obviněními
stojí mocenský boj mezi nimi. Formálně ji také obvinil z bossingu.
Když
jsem během krize, která vypukla o Vánocích roku 2000, vstoupil do
redakce zpravodajství České televize, viděl jsem, jak se reportéři a
producenti dělí o podlahu, zatímco oni byli zavření v takzvaném velíně.
Vmísil jsem se mezi ně, abych měl možnost zaslechnout, o čem se baví,
pozorovat kuchyni oné "revoluce", jejich zákulisní strategie, jak se
postavit managementu Jiřího Hodače a Bobovize Jany Bobošíkové.
V
jednu chvíli jsem o tom spolu se zpravodajem rakouské televize ORF
poskytl rozhovor a moje slova použili ve své propagandistické snaze
ukázat divákům, že i zahraniční mediální svět sleduje s obavami volbu
Hodače a Bobošíkové do funkcí, které se jim zdály nepřipravené a
příznivě nakloněné ODS.
Po tomto rozhovoru mě
oslovil Marek Wollner, který mi poskytl méně angažovaný a méně
dramatický názor na dění, který mi připadal spíše soustředěný a
spravedlivý.
Často se lidé obvinění z toho, že
se v minulosti chovali způsobem, který už v kultivované společnosti
není přípustný, snaží hájit vskutku trefným argumentem, že v době, kdy
se nyní usvědčovaný čin stal, nebyl chápán jako překročení přijatých
pravidel chování.
To, co dělal producent
Harvey Weinstein (nutil ženy k sexu) nebo komik Bill Cosby, který ženy
zdrogoval a znásilňoval, samozřejmě nemá s kulturními změnami nic
společného, neboť jejich činy byly vždy nepřijatelné. Stejně jako Jan
Cimický. Ale pak MeToo vyvolalo dominový efekt, kdy se mnohem méně
černobílá řada činů začala stigmatizovat jako zakázané chování.
Například
Charles Chaplin - který nám za svůj téměř osmdesátiletý život zanechal
nejgeniálnější filmová díla a v jehož veřejném životě nelze spatřovat
nic, co by bylo výsledkem perverze - se oženil s třináctiletou dívkou. A
založil s ní rodinu, měl zdravé, normální manželství. Rocker Jerry Lee
Lewis také. Jsou to jen dvě emblematická jména pro jeden z aspektů
kultury týkající se vhodného věku pro sex a přiměřeného věkového rozdílu
mezi páry, který se změnil.
V případě
polského režiséra Romana Polanského, který měl v 70. letech sex s
třináctiletou dívkou a kvůli němuž uprchl z Ameriky, se to také stalo v
době, kdy se hranice ohledně toho stíraly, zejména ve světě showbyznysu.
Ve stejné době hrála Brooke Shieldsová sexualizované role ve filmu i
televizních reklamách. Polanského oběť ho dodnes hájí a říká, že i když
to bylo špatné, v té době to ani ona necítila. (https://www.youtube.com/watch?v=H5dIdoaDgN8)
Složitý
je i případ herce Kevina Spaceyho. Zatím byl zproštěn obvinění, která
posuzoval soud, ačkoli ho čeká další proces v Anglii. Obvinění, které
ukončilo jeho kariéru, pochází od hereckého kolegy Anthonyho Rappa,
který uvedl, že se se Spaceym setkal na večírku, když mu bylo 14 let. V
jednu chvíli ho opilý Spacey vzal do postele a začal ho (plně
oblečeného) osahávat. Interakce trvala pouhé vteřiny, protože když Rapp
řekl, že to nechce, Spacey přestal a omluvil se. Podle mého názoru se
nic špatného nestalo. Spacey byl na večírku s kolegy gayi a v takových
situacích se očekává, že může dojít k sexu. Jak to, že byl Rapp ve 14
letech na večírku kde se pil alkohol? Neměl by žalovat své rodiče? Měl si Spacey uvědomit, že Rapp je tak mladý, když byl na místě, kde se
očekává, že hosté jsou starší?
Aby to bylo
ještě zamotanější, Rapp si nejenže už byl vědom své homosexuality, ale
navíc je v současnosti partner ve vztahu s mužem, který je o 18 let starší než on.
Spacey byl pouze o 10 let starší. Kdyby byl Rapp heterosexuální muž,
chápu, že by mohl mít trauma z toho, že se s ním jiný muž pokouší o něco
sexuálního, ale gay?
Ta časová relativita
závažnosti určitého chování mě napadla, když jsem četl o případu Marka
Wollnera. Také o případu Dominika Feriho.
V
případě Feriho vidím, jak je fakt, že má africké rysy v místě, kde je to
vzácné, a pokud není diskriminován (což je případ vůči některým známým
Čechům za její cizí genetikou, jako je Ray Koranteng nebo i Tomio
Okamura), vnímán jako stereotyp.
A v případě
mladého pohledného kluka, jako je Feri, dochází k sexualizaci jeho
rasového původu. Jako pohledný Brazilec jsem ve slovanských zemích zažil
léta senzualizace své identity ze strany Čechů, protože právě fyzické
odlišnosti mě pro mnohé definují jako první.
Až
do té míry, že když se rozjížděla ČT24 a já byl pozván jako úplně první
host do pořadu Před půlnocí, napsal časopis Týden článek, kde při
zmínce o mně napsal "prvním hostem byl pohledný brazilský novinář s
olivovou pletí Fabiano Golgo". Dobře, reportér kontroval mým vzhledem k
vzhledu zpovídaného Petra Žantovského, kterému vyčítal, že nemá pro
takový kanál vhodný vzhled, ale to, že jsem neustále popisován podle
svého fyzického vzhledu, mě nakonec přimělo se na něj více soustředit,
více si ho uvědomit, ale také hrát roli, která se ode mě očekává.
Představuji si proto, jak moc byl Feri také pod tímto rámcem. A jak
normální bylo v době, kdy hrál Dona Juana, být dotěrným samcem, který je
hluchý k ženskému odmítnutí.
Napadla mě
relativita toho, jak v různých dobách vnímáme určité věci. Obvinění
týkající se Wollnera a Fridrichové přirozeně vyvolalo synapsi
související se sexuálním zážitkem, který jsem měl s Českou televizí i
Norou. Ta však v tomto ději hrála jen vedlejší roli nebo možná jen
komparz.
Když jsem byl usazen ve velíně, jeden
reportér mi začal věnovat výsadní pozornost. Vzal mě do všech koutů
budovy, vysvětlil mi každý aspekt krize, seznámil mě se svými kolegy,
dokonce se se mnou podělil o pizzu, kterou "rebelům" poslal Václav
Havel. O něco později mě pozval na pár piv do baru hned vedle prvního
studia TV Nova v centru. Byli tam přítomni i někteří další reportéři
ČT.
Nejsem žádný pijan, takže jsem se rychle
opil. Můj kamarád reportér, za pomoci sboru ostatních, mě nutil pít dál.
Nevěděl jsem, že ten reportér je vlastně gay a udělal to proto, aby mě
mohl vzít do svého bytu, o kterém nemám tušení, jak jsem se tam dostal,
nepamatuji si to. Co si ale pamatuju, je, že jsem probudil Noru a
Patrika Kaiserovy, spolupracovníky z Ceske televize, kteří si hlasitě
vyměňovali intimnosti na gauči pod postelí v takzvaném "patře" nad
místem, kde byli. Když jsem si vedle sebe všiml toho nejmenovaného
reportéra, byl jsem v šoku, ale hned mi došlo, co se stalo.
Nevím,
nakolik o tom, jak jsem byl nenápadně přiveden k té sexuální situaci,
to věděli Nora a Patrik. Ale i kdyby byli, přijaté normy sexuálního chování
- rozšířené pro gaye - oba na to červenou nezapnuly. Ani mně nezapla. Když
si ale na to teď vzpomenu, uvědomím si, že jsem byl zneužit.
Ani
nevím, jestli tam byl nějaký sex, a dovedu si představit, že vzhledem k
míře mé opilosti nebyl, ale už jen to, že mě tam v tom stavu odvedl a
že ten, kdo to udělal, měl pro mě neznámé a nečekané sexuální úmysly, by
se dnes považovalo za sexuální zneužití. A i já se najednou cítím
zneužitý. Ne do té míry, že bych chtěl poškodit image toho reportéra
nebo mu zničit kariéru. Ale zlobil bych se na něj, kdybych ho ještě
někdy viděl. Proč jsem se tehdy nezlobil nebo se necítil zneužitý? A
když jsem to neudělal, měl bych to udělat dnes? Měl bych trestat někoho,
kdo udělal něco, co on sám nepovažoval za sexuální zneužití, protože
tehdy to bylo “ok”?
Wollner tvrdí, že některé
jeho chování bylo možná pro tuto dobu nesprávné, ale vycházelo ze zvyků
získaných a praktikovaných s kolegy v jiném kulturně-morálním
prostředí.
Mělo by být jedním z měřítek pro
to, aby něco, co se stalo v době s jiným morálním kodexem, vedlo k
potrestání pachatele, to, zda se oběť cítila jako oběť a/nebo zda měla
negativní důsledky toho, co se stalo?
11465
Diskuse