Monitor Jana Paula: Za práh bezvýznamnosti, aneb Smetana a Nikl v Chrudimi

10. 3. 2022 / Jan Paul

čas čtení 3 minuty


Na umění mě vždy zajímalo, jakou zprávu mi sděluje. Nesouzním s výtvory, jejichž autor je natolik ponořený sám do sebe, že už nemá nic dalšího, co by sdělil nad rámec svého sebestředného bolestínství. Okolnost, že lidé prožívají vnitřní boje, že jsou nějak emocionálně citlivý, je u lidské bytosti očekávatelná, to se prostě o člověku ví. Dílo, které mi sděluje, že jeho autor prožívá nějaké osobní potíže, mě neoslovuje. Smysl tvorby - pokud se nemá jednat jen o soukromou terapii - spatřuji ve schopnosti autora přesáhnout sám sebe nadčasovějším sdělením.

 

Víme o mnoha umělcích, kteří žili vnitřně rozervaný soukromí život, a přesto vytvořili dílo schopné oslovit člověka krásou umělecké pravdy, její jedinečností a ojedinělostí. Po výstavě Barbory Myslikovjanové, která na výstavě v galerii Art Jelínek v Chrudimi presentovala výjevy svých citových rozpoložení, je nyní možné až do 17. března spatřit zcela odlišnou výstavu dvou autorů, jejichž tvorba se vymaňuje z individualistického vězení sebe sama. Oba patří povahou své tvorby na české scéně k respektovaným autorům, kteří systematicky rozvíjejí svoji obrazotvornost.

Petr Nikl (nar. 1960), je malíř, ilustrátor, hudebník, a performer. Byl členem již zaniklé umělecké skupiny Tvrdohlaví, Tomáš Smetana (nar. 1960) je malíř a grafik. Oba umělci studovali na AVU v Praze v atelieru Arnošta Paderlíka, a jako někdejší spolužák sleduji jejich tvorbu od začátků. Provází ji tři kvality, které považuji v jejich umělecké tvorbě za podstatné. Imaginace, možno říci představivost, schopnost syntetizovat skutečnost do vlastní symbolické výtvarné řeči, a vnitřní kázeň, až umanutost, či naléhavost, s jakou vnímají svět kolem sebe.

Osobní citlivost a citovost, je pro jejich tvorbu zásadní, a oba ji vyjadřují vlastní specifickou výtvarnou řečí. Petr Nikl od samého počátku rozvíjí velkou formu symbolických tvarů, v níž zobrazuje své subjektivní prožívání světa. Niklova výtvarná stylizace, projevovaná v obrazech a grafikách, jen vzdáleně evokuje předlohu či motiv, je spíše citovým záznamem, něžnou výpovědí o křehkém světě, v němž si vše zasluhuje ochranu. To je nadčasový imperativ přítomný v jeho vrstevnatém díle. Niklův „humanismus“ má kořeny v dětství, v upřímném, otevřeném a v jistém smyslu i bezbranném pohledu na svět, v jeho ryzí čisté kráse.

Také Tomáš Smetana je klidným a přesto empatickým pozorovatelem života, dějů a věcí v něm, a všímá si i zdánlivých nepodstatností, které zahrnuje do svých kreseb a obrazů. Člověk má pro něho stejný význam, jako věci s člověkem související, které prozrazují jeho přítomnost. Smetana tvoří své kresby a obrazy pomalu, díla nevznikají v lehké spontánnosti, ale jsou naopak „vytěženy“ v procesu téměř meditativním. Ten je charakteristický především v kresbách mikrotužkou, v nichž Smetana vytváří magickou iluzi reality. Jeho obrazy prozrazují silné poučení z francouzské modernistické školy.

Na výstavě v Galerii Art Jelínek v Chrudimi vystavuje Petr Nikl grafiku z posledních deseti let (2013-2022), a Tomáš Smetana výběr z obrazů od osmdesátých let minulého století do současnosti. Smetana tak poprvé představuje veřejnosti své malířské dílo. Výstava je k vidění do 17. března 2022 v Galerii Art Jelínek Chrudim. Stojí za to.






0
Vytisknout
4863

Diskuse

Obsah vydání | 15. 3. 2022