Kladivo na zdravotně postižené 2 část 3
31. 12. 2024 / Petr Haraším
čas čtení
34 minut
Zabrousil jsem na ten Chobot GPT. Po nalití mnoha soudních rozsudků, provětrání zákona a vyhlášky o sociálních službách a správním právu Chobot zatroubil: „MPSV a posudkové komise postupují v rozporu se zákonem.“ Po další dávce dat a odkazů na rozsudky správních soudů a judikatury NSS doplnil: „A dělají to již dlouho zcela záměrně.“ Krmil jsem Chobot dál. Nasypal jsem údaje, data, čísla a ceny, doplnil otázkou, kolik v českých by dle reálného stavu mělo být vyplaceno za šest nezvládaných ZŽP. Chobot sčítal, přidával dílčí aktivity násobil hodinami a přepočítával na ceny zdejší, aby vyplivl: 32 550 Kč za měsíc péče, prosím pěkně. Inu, zděsil jsem se a žádal, aby odvolal, než se zjeví fialová policie a chobot Chobotu vypráší. Trval si na svém, že počítal dobře, že špatně musí být něco jiného, více fialového.
* * *
Posudkový Triptych
– Státní správa nedbá práva
Při bedlivém čtení
víc než sta soudních rozsudků ve sporech žalobce (zdravotně
postižený marně žádající o přiměřenou výši příspěvku
na péči dle práva) a žalovaný (Ministerstvo práce a sociálních
věcí dále už jen MPSV nedbající na právo zdejší) jsem
ztratil poslední zbytky iluzí o českém kolabujícím státu
založeném na věčném neprávu ve prospěch silnějšího a
majetnějšího.
Psychopatická vládní pravice se rozhodla hojit na
nejslabších členech společnosti navazujíc na neblahé doby
minulé. Některé případy jsou vskutku velmi nestoudné. Jurečka
a úředníci z MPSV by zasloužili vytahat za uši a vyhodit bez
pardonu a odstupného z práce. Hned za nimi by na dlažbu měl
letět nadutý profesor premiér Fiala imitující lidskost. Za ním
prodavač strachu Stanjura, který nikdy žádnou lidskost
nepředstíral a za nimi politik zvaný oficiálně též Don Pablo,
neoficiálně též Bytař.
A o co vlastně jde?
Jde o velmi závažná řízení, kdy se odborný pohled správního
soudu a nemocný posudek MPSV liší v nezvládaných základních
životních potřebách (dále už jen ZŽP) v počtu ne zrovna
malém. Není problém najít případy, kdy posudek MPSV od stolu
udělá z těžce zdravotně postiženého podpisem a razítkem
papírově svižného atleta, kterému tak nezbývá nic jiného než
vyrazit na start. Rozdíl čtyři, pět, šest, sedm ZŽP, ano,
umíme, ano, zařídíme, ano, zdůvodníme. Kdykoli, kdekoli,
komukoli. Podobné případy se pochopitelně táhnou dlouhou dobu a
nejednou dojde stav do stavu, kdy původní žadatel žalobce již
dlí v záhrobí, kde správu provádí poněkud laskavější
instituce než instituce českého státu.
Je mi záhadou, jak
je možné, že MPSV s celou slavnou světovou digitalizací
číslo jedna nijak nereaguje na obrovské množství odvolání
proti naprosto odfláknutým posudkům posudkových lékařů.
Takto
zfušované, na pochybných metodikách založené posudky opepřené
rouhavým dílem z Plzně dál putují správním řízením až
k žalobám u správních soudů. Zmršené posudky obsahují
nestoudnou nálož plzeňské vyvrácené interpretace, čímž jsou
ve své podstatě nezákonné, avšak ministerstvem potvrzené jako
jedinečně správné.
Jak dopadají žaloby na tyto paskvily, jsme si
již nastínili v minulé části. Statistika nuda je, leč ty
údaje, Jurečka, údaje.
I velice hloupý ministr by si mohl
povšimnout procenta neúspěšnosti jím řízené (raději zřízené)
dočasně svěřené žalované státní instituce u správních
soudů. Ale na hloupé ministry bohužel my máme dlouhodobě smůlu.
Vrcholem jejich ministerské práce je zlít se na vánoční
ministerské besídce jako mužik. Holdovat tam neřestem do božího
rána, a následně lhát národu do očí, že nelil, jako mužik
nebyl a rozhodně byla tma, když ho dobří lidé odnesli domů. A o
střelbě nic nevěděl, fakt ne, Bohu a straně přísahal.
Jako spravedlivý a
přísný ministr leč musí držet ochranný palcát nad přestárlou
stájí vyhořelých posudkových lékařů, které ani tak moc
nezajímají právní nároky správního řízení, jakožto spíše
fakt, že jen oni mají podle sebe vždy pravdu. A ty prachy také
nejsou k zahození. A žádná zodpovědnost, žádná
odpovědnost. Ostatní účastníci posudkového zájezdu jsou jen
posudkoví červi nehodni zřetele, tudíž je týrání zdravotně
postižených plně zajištěno ku spokojenosti ministra strany
lidové vlády strachu poddané.
Následující hrubé
vykreslení drsného řízení o příspěvku na péči by mělo být
začátkem konce. Nejen směšně zbytečného ministra Jurečky,
nejen nadutého premiéra Fialy, ale hlavně protizákonných praktik
MPSV a všech podléhajících horentně pokyvujících posudkových
pomahačů. I toho spícího Křečka, co obsadil ombudsmanovu noru
prskaje kolem sebe mraky smogu neužitečných frází a škrobených
floskulí.
Kauza se táhne už
skoro šest dlouhatánských let. Šest let, kdy zdravotně postižený
pln naděje ve spravedlnost, se svou vírou na morálku a předvídatelnost
práva, podal sobě žádost o příspěvek na péči. Dočkal se?
Nikoli, došlo jen k odhalení selhání celého systému posudkové
služby. Zjistil, spolu se soudem, jak orgány posudkové služby
zcela ignorují závazné pokyny soudního rozhodnutí.
A kdyby jen
jednou. Sociální šetření stále považují posudkové manekýny
za kus špinavého hadru, kterým si nebudou špinit ruce a kazit
příjemné odpoledne, kdy za hodinu sfouknou tucet odvolání.
Vždyť
je to jasné, oni zdravotně postižení chtějí lacino k penězům,
nic jiného v tom není, víme. Naše peníze by rádi utratili
za chlast, žrádlo, drogy a jen by doma leželi, ničeho nedělali,
čemuž musíme s nasazením fíglů odpovědně, třebas
v rozporu se zákony, houževnatě čelit.
Všechny čtyři
kruhy posudkového pekla od posledního Úřadu práce po první MPSV
kálí na zákony a vyhlášky. Opírají se o vlastní interní
zdeformované instrukce, coby novodobé zlaté tele dogmatické
posudkové víry.
Víc než pět let směšná mašinérie posudkové
služby není schopna řádně zjistit skutkový stav věci, natož
odůvodnit na obdiv vystavené nepřezkoumatelné závěry vlastních
jedovatých posudků. Soud nevěda jak s nepolepšitelným MPSV
kryjící mizerné posudkové komise dál, znaleckou radu dle práva
správně povolal.
Profesionální
posudek soudem stanoveného znalce vyprášil zatuchlý plesnivý
kabát ministerského posudkového neřádu. Odůvodnil brilantně
své závěry a ukázal posudkové službě, jak má, jak by měla,
vypadat práce posudkového profesionála, nikoli podivných
posudkových amatérů v noční košili.
Kdyby tak vypadala
(dle zákona a vyhlášky tak vypadat samozřejmě má), ušetřil by
stát velké sumy miliard, které by pak mohl přidělit zdravotně
postiženým. Stačí přeci správně dle zákonů a práva
vyhotovený posudek a je hotovo. Není pak nutno se odvolávat a hnát
ministerstvo žalobou postrkem až do soudní síně, odkud si MPSV
sice odnese výprask, ovšem na způsobu špatné práce nic měnit
nehodlá.
V nekonečném koloběhu morálního úpadku MPSV následují
další posudky, další sociální šetření, další odvolání a
další žaloby se stejným koncem. Jaká míra nenávisti, zloby a
malicherného vzteku panuje na straně posudkových lékařů a
komisí pracujících pro ministerstvo? Kde se to v nich vzalo?
Jaký důvod zášti ke zdravotně postiženým žene posudkové
lékaře a úředníky MPSV do boje proti nejslabším členům české
společnosti?
Je to snad iluze moci nad papírově, zdravotně a
finančně slabším? Přesně jaké komplexy si to na nás
kompenzují? A proč zase na nás? Nějaká hrdá národní tradice
vyfintěné pravice?
MPSV skrze posudkové
komise opakovaně uznává pouze první stupeň závislosti,
přivolaný odborný znalec prokázal stupeň čtvrtý. To je
propastný rozdíl. Žalované MPSV musí věcně opíraje se o
relevantní podklady zdůvodnit posudkový názor, opětovně se
nechal slyšet soud.
MPSV se má po dvou závazných právních
názorech soudu po pěti létech už konečně odpovědně zaměřit
na všechna zdravotní postižení a řádně posoudit jejich
společný dopad na zvládání ZŽP žadatele, ostatně takto hovoří
zákon a vyhláška.
Ministerstvo i
v tomto případě našlo nové definice základních pojmů a
nebojí se je zneužít. Třeba. Dílčí aktivity ZŽP se považují
za nezvladatelné pouze v případě, že osoba uvedenou aktivitu
nezvládá zcela nebo pokud je zvládání aktivity narušené těžkým
způsobem.
Jak jako zcela, jakože nezvládati tři čtvrtě se
nepočítá, nebo jako jak jako narušen těžkým způsobem?
Máme
takovou národní pohádku… napůl oblečen, napůl syt, napůl
pěšky, napůl zvládá a napůl ne, jsem nevěděl, že se úředníci
řídí pohádkami, ale ostatně vlastně ano, jak jinak si vysvětlit
kvalitu jejich práce.
Nezvládání dílčích aktivit vykonávaných
pouze výjimečně či sporadicky není posudkovým kritériem pro
závislost na pomoci druhé osoby. Výjimečně a sporadicky
nezvládati denně povoleno.
Opět a zase, posudkové komise si
účelově vykládají základní pojmy v neprospěch žadatele.
Zejména se mají použít veškeré dostupné facilitátory, přičemž
následuje opětovný obecný prostý výčet, co by mohlo, kdyby
bylo možno být mělo.
Berle, hole, ortézy a apod., zlepšují
Mobilitu. Jupí, zvládá! Vhodný oděv a vhodný bot a apod.,
zlepšují ZŽP Oblékání a obouvání, která je poté prosta
dopomoci. Jupí, zvládá! Odpovídající krmě ba i pití v
přítulných obalech vhodně křížené s protézou, holí,
vozíkem a apod., značí ovládnutí Stravování. Jupí, uhodli,
šikovní, zvládá! A tradiční bezbariérový vstup, madlo, trdlo,
držák, sedadlo, protiskluz a apod., skvěle zařídí zvládnout
Tělesnou hygienu, navíc bezpečně. Ano, jupí! Ten apod., bude
zřejmě nějaký univerzální facilitátor, co umí vše, asi
nějaká cizina. Napíšu Jurečkovi o zaslání vzorku. Zatím jsem
jej nikde nenašel, ale víru neztrácím. V oba.
Kvůli všem
nedostatkům, které MPSV zatím předvedlo, roztrpčený soudce po
létech tahanic zvolil cestu posudkového znalce, načež MPSV a
posudkové komise začaly dupat nožičkama a mávat ručičkama, že
to není fér.
Vždyť neměli ani šest let na posudkový výkon,
copak to je nějaká ta spravedlnost?
Odborný posudkový znalec
očekávaně totálně zahanbil MPSV a posudkové komise. Pomalu a
zřetelně objasnil základní slova, jako jsou provázaně,
kombinovaně, komplexně, kumulovaně i do synergie zabrousil. Po
menší chvilce, než se posudkový orgán vzpamatoval, se jal
vysvětlovat definice základních pojmů. Práci
posudkových komisí následně uznal za rigidní a byrokratickou,
stále zaostale rády komise hodnotí podle roztroušených bodů
vyhlášek a k tomu naplácají nevyhovující ingredience
z interní metodiky bez ladu a skladu. Posudky posudkových
komisí jsou plné chyb, bez souvislostí a obsahují rozporné
závěry. Posuzovat se musí schopnost provádět daný úkon či
aktivitu samostatně nebo za pomoci, dohledu nebo péče jiné
osoby komplexně, kumulativně, protože se na ní mohou
souběžně podílet poruchy různých tělesných systémů. Jak
praví zákon a vyhláška. Je nutno brát zřetel i na synergické
efekty negativního působení dvou nebo více tělesných,
senzorických či psychických poruch žadatele. Různé poruchy
funkčních schopností se mohou vzájemně prolínat, doplňovat,
kumulovat a zesilovat své negativní účinky na schopnost
samostatně vykonávat potřeby v potřebném standardu a
každodennosti. Jak praví zákon a vyhláška.
Haló, posudkoví
lékaři, kam prcháte, a proč kvičíte? Znalec zdůraznil, že
stačí nezvládání jedné jediné aktivity, aby z posudkového
pohledu byla ZŽP uznána za nezvládanou. Ne, ne, ne, a ne dupe
vzteky Jurečka, vzteky bledne MPSV a vzteky puká každá posudková
komise. I premiér Fiala křičí, že nic nedá, že sám nemá dost
na provoz.
MPSV
podumalo, právníky povolalo a směle vyhlásilo. Soud se nemá co
orientovat na samotné posouzení zdravotního stavu žadatele, „do
prdele už“, vždyť má tiše souhlasit, případně chválit,
zkoumáme-li skutkový stav věci dostatečně kvalitně. Tak přeci
zní věčná dohoda!
Po pěti létech zbabrané posudkové práce si
MPSV stále myslí, že postupuje správně dle litery zákona a
obsahu vyhlášky. Soud nás nemá, nás nesmí přeci vystavovat
posudkovému přezkumu, nás tedy rozhodně ne. Jako malý fracek
přistižený při zlobení právní oddělení oznámí, že MPSV a
jeho komise pracuje řádně, a naopak práce posudkového znalce je
velmi, ale velmi ošklivá. Soudce popuzen obří lží ministerstva
konstatuje, že znalec vše posoudil ze všech stran přesně dle
zákona, čehož MPSV nikdy ani náznakem neráčilo činit.
Posudkové
komise pro jistotu nahrazují další definici. Pokud člověk zvládá
dílčí aktivity za použití facilitátorů sám bez pomoci druhé
osoby, nejde o neschopnost zvládat ZŽP.
Tohle se dá zneužít na
miliony způsobů a posudkové komise neváhají a zneužívají na
miliony způsobů.
Ptáte se jak? No, jednoduše. Posudková komise
rozhodne, že za pomoci facilitátorů (brýle, sedák, protéza či
hák a všudypřítomný všeobecný univerzální apod.) zvládá
každou dílčí aktivitu, aniž by své tvrzení jakkoli dokázala a
zvládání prokázala. Když se zdravotně postižený odvolá a
provolá, že to zdravotně objektivně bez pomoci nelze, komise
provolá, že ona ví, že to naopak krásně lze, a ať nelže, že
něco nelze, když lze, lže.
Vystrašené
a uražené MPSV popírá, že by snad znalecký posudek posudkového
znalce mohl být důkazem způsobilým ověřit správnost postupu
MPSV. Někdo překvapen? Znalec se nedal a označil závěry MPSV za
primitivní souhrn citací, obecných kritérií, právních
ustanovení a známého balastu.
Posudková komise žalovala u soudu
na znalce, nehledal kompenzační pomůcku, která by kompenzovala
magickou silou na nižší stupeň zdravotní poruchy zdravotně
postiženého.
Inu, pravil znalec, pokud brýle nezajistí lepší
vidění, tak nekompenzují. Pokud berle nekompenzují na nižší
stupeň poruchy, tak prostě nekompenzují, a tudíž nejsou
kompenzační pomůckou, která by umožnila zvládat ZŽP.
Kompenzační pomůcky mají kompenzovat poruchu na její nižší
stupeň, když toho nedělají, nelze se na ně odvolávat, nelze
s nimi snižovat výši příspěvku na péči.
A proč ne, diví
se posudkoví komisaři?
Soud
zase a zase zbytečně připomněl, že nerespektování právního
názoru soudu je samo o sobě důvodem pro zrušení napadeného
rozhodnutí pro nezákonnost. Ani po pěti létech toto na MPSV a
v posudkových komisích plných plně vzdělaných lékařů
nebyli schopni pochopit a jakkoli akceptovat.
Soud chtěl již od
prvního řízení vysvětlit ohromné rozdíly mezi sociálním
šetřením a neuznáním potřeb za nezvládané. Opravdu nestačí
napsat, že se na šetření posudkoví koukli a co jako. Rozdíly
jsou běžné, proč se soud opět jako ptá? Formální vysvětlení
si mají laskavě odpustit, vzkázal soud. Soud naopak požaduje
každý konkrétní rozpor mezi šetřením a posudkem věcně
vysvětlit. Laciný argument, že „posudková komise má vždy
oproti sociálním odborníkům posudkovou pravdu, nebude dál uznán,
a nechť si MPSV nemyslí, že je tady jediná povolaná. Potřetí
se soud dočetl, jak není sociální šetření posudkově
spolehlivé a jak je objektivní jen vyhodnocení posudkových
lékařů. Plné podobných zaostalých myšlenek pak opět
ministerstvo a posudkové komise nedokázaly vlastní závěry o
zvládání ZŽP odůvodnit, i když jim soud v rozsudku jasně
přesně toto nařídil.
Soudem
stanovený posudkový znalec profesionálně zhodnotil ZŽP
stravování, oblékání a obouvání a tělesnou hygienu. Nikdo
nebude zřejmě překvapen, že hodnotil zcela jinak než ufňukané
ministerstvo a lajdácké posudkové komise. Klasicky typicky ony
posuzují jeden typ zdravotního postižení, aniž by okem pohlédly
na další přítomné v lékařských zprávách popsané.
Odbyly tedy celkové zhodnocení zdravotního stavu pouhým
zhodnocením funkčnosti rukou (ty byly v relativně dobrém
stavu), přidaly řady nanicovatých facilitátorů a
nekompenzujících kompenzátorů, odmítly dohled, dozor, prevenci a
pomoc (na adaptaci nemysleli) a voilá, máme hotovo. Kategorii
Stravování zdecimovali posudkoví mocní na schopnost pouhé
konzumace, když poněkud zapomněli na ostatní dílčí aktivity.
Vyhláška se diví.
U oblékání a obouvání přišlo znalci
krajně podezřelé, že pomoc druhé osoby jde nad rámec
zdravotního postižení, ač sama komise na vlastní posudkové oči
zřela, kterak je žadatel bez pomoci doslova neschopen navléci
tepláky. Vyhláška se diví, zákon zlostí kvílí. U Tělesné
hygieny, krom již známých ústrků se posudková komise ráda
kochá i odpíranou bezpečností zdravotně postiženým majíc
dohled a pomoc za pouhou prevenci, jež se zohledňovati nesmí.
Místo toho radí zdravotně postiženým, kterak se do vany leze a
na sedátko sedá. Pár boulí, něco naštípnutých žeber a
nejeden zlomený obratel nemůže poctivou posudkovou komisi zviklat.
Vyhláška se diví, zákon kvílí, právo skučí. Už jen čekám,
že bude soudruh ministr Jurečka veřejně předčítat o hrdinských
skutcích soudruha letce Meresjeva, kterak on beznohý před
nepřítelem utíkal, přes propasti skákal.
Je
to stále kol dokola a pořád kolem v bok, posudková komise
moc dobře ví, že bez pomoci druhé osoby žadatel nezvládá ZŽP,
avšak v rozporu s právem bez ohledu na posudkové důkazy
komise konstatuje zvládání bez pomoci.
Proč? Jednoduše, když
neexistuje žádná odpovědnost za politické zlé činy, tak
neexistuje odpovědnost za zlé posudkové činy. Ops, ona existuje,
leč pouze pokud posudková komise v rozporu s lékařskými
zprávami a sociálním šetřením neoprávněně zvýšila a
uznala, ne v případech, kdy v rozporu s lékařskými
zprávami a sociálním šetřením neoprávněně snížila a
neuznala. Státu ubližováno býti nesmí, zdravotně postiženým
stát ubližovati může a rád.
MPSV
a posudkové komise ani potřetí nesplnily závazný právní názor,
který plynul z druhého rozsudku krajského soudu plynoucí
z prvního rozsudku krajského soudu. Názory u nás volně
plynout musí! Opět tedy zbla dbaly a neopřely ani třetí
ministerské rozhodnutí v této kauze o skutkovou oporu a
poctivé odůvodnění ve vztahu ke zvládání ZŽP.
Bohužel, soud
nechápe, že MPSV ani posudková komise nemohou, ba nesmí,
ustoupit. Kdyby byla ustoupila i činy hanebné napravila, musela by
totiž veřejně doznat, že práce ministerstva a posudkové komise
jsou opřeny o bezpráví a pošlapávání právních norem za
účelem poškodit zdravotně postižené. Museli by uznat pětileté
martyrium zdravotně postiženého žadatele o příspěvek na péči.
A to nemohou, k tomu je někdo musí donutit.
Tak
se stalo, co se stát i muselo, a to nejen v tomto řízení,
leč i v mnoha dalších stejného ražení bez konečného
řešení. Spor se bude dál protahovat. Ministerstvo a posudková
komise nemohou z nemorálních důvodů jinak, zdravotně
postižený a soud má na své straně správní právo, takže také
ne. Soud dodal, že MPSV i posudková komise nabourávají důvěru
ve stát a státní instituce. A to jen, by zdravotně postiženým
nepřiznaly, co jim garantuje zákon a doplňuje vyhláška. Po druhé
prohře dal soud ještě šanci MPSV a posudkové komisi, žel
bohužel bohu naději do nich vložené znovu žalované úřady
vztekle odvrhly jako naduté hříšné duše.
Dle
zásad správního práva zklamaný soudce povolal posudkového
znalce. Správní řízení musí jednou dojít konce dostatečným
zjištěním skutkové podstaty. Povolaný odborník mohl tít slepou
spravedlností na jednu, ale i na druhou stranu. Miska plná práva
dopadla však na stranu zdravotně postiženého žadatele, a tudíž
panika zde.
Soud proto objasnil, co je úkolem správního práva.
Soud má povinnost zajistit účinnou ochranu práv žalobce, tedy
zdravotně postiženého. Hlavním úkolem správního soudnictví je
poskytovat lidem ochranu jejich veřejných subjektivních práv.
Evropský soud pro lidská práva a Ústavní soud stvrzuje, že
vůdčím principem soudní ochrany práv je, aby byla praktická
a účinná, nikoliv pouze teoretická a iluzorní.
MPSV kroutí
očima, Jurečka spěchá na akci a křeček? Stále spinká, žádná
změna. Pak tady máme ještě mezinárodní závazek týkající se
osob se zdravotním postižením podle čl. 13 Úmluvy o právech
osob se zdravotním postižením. Smluvním stranám této úmluvy se
ukládá, aby zajistily osobám se zdravotním postižením účinný
přístup ke spravedlnosti. MPSV koulí ušima, a dělá, že oni
tomu jaksi nerozumět, že to na schůzi nebrat. Křeček
pochopitelně chrní, jak jinak.
Soud:
„Žalující argumenty žalované strany, že se soud „nemá
zabývat zdravotním stavem žadatele, že může jen hodnotit, zda
MPSV dostatečně zjistilo skutkový stav věci, jsou po pěti létech
nemístné. Znamenalo by to totiž, že správní soudy v oblasti
příspěvků na péči mají poskytovat ochranu, která je pouze
iluzorní a teoretická. Aby se dostalo zdravotně postiženému
účinné ochrany práv, musel být povolán odborný znalec.
Posudkové komise a MPSV stále ignorovaly pokyny krajského soudu
bez vidiny konce správního řízení. Pokud by soud takto nemohl
postupovat, tak by pokračoval nejen nikdy nekončící, ale také
nikdy neukončitelný ping pong. Nejde tedy o nahrazování
činnosti správního orgánu ani porušení dělby moci, ale o
právem předvídanou protiváhu opřenou o plnění lidskoprávního
závazku České republiky, aby se osobě zdravotně postižené
dostalo účinné soudní ochrany. Soud dodává, že jeho postup v
této věci odůvodňuje i obecně velice nízká úroveň posudků
posudkových komisí a na nich stojících rozhodnutí MPSV ve věcech
příspěvků na péči. Tato nízká úroveň posudků a rozhodnutí
MPSV už podle soudu dosahuje úrovně systémového selhávání. Na
celorepublikové úrovni z judikatury správních soudů vyplývá,
že se opravdu velké procento rozhodnutí MPSV v těchto věcech
ruší.“
Jak
přitom upozorňuje Evropský soud pro lidská práva, opakované
rušení rozhodnutí a vracení věcí k novému projednání
poukazuje na určité systémové nedostatky. Tedy pokud by to
MPSV, Jurečku, Fialu, Blažka či někoho jiného vůbec zajímalo.
Fakt ho nebuďte, nemá to smysl.
Vše
musí směřovat co nejefektivněji k určitému rozuzlení. V
opačném případě by soud selhal ve své roli poskytovatele účinné
ochrany veřejných subjektivních práv. A jeho postup by odporoval
zárukám spravedlivého procesu i čl. 13 Úmluvy o právech osob se
zdravotním postižením.
Spravedlivý proces a práva zdravotně
postižených, fuj, co to je? Co my s tím tady u nás na MPSV?
A to vše, znovu to opakuji, jen protože čeští politici
zajistili, aby MPSV zdravotně postiženým neuznalo a nedalo, co jim
dle práva této republiky náleží. Ne, nefungujícího Zemanova
veřejného ochránce práv fakt není nutné budit, patří do
předminulého století páry. Ne, Jurečkovi nepište, ten rozumí
dotovanému kombajnu, a ještě snad kvalitě mrvy. Ne, premiér a
prezident jsou tady jen do počtu, hrají své šaškovské role
přímo dokonale.
Na
rozdíl od posudků ministerstva mající nízkou úroveň,
oplývající neprofesionalitou a trpící infantilitou, je posudek
osloveného odborného znalce precizní, úplný a přesvědčivý.
Postup znalce je kvalitně dopodrobna objasněn, čímž je vyloučena
jakákoli libovůle. Všechny ZŽP znalec rozebral dle dílčích
aktivit, odůvodnil nezvládané aktivity dle zásad přijatelného
standardu. Každý závěr znalec dokázal podložit zdroji
z lékařských zpráv, funkčních vyšetření a ze sociálního
šetření. Což se nedá říci o posudkových komisích a o
ministerstvu už vůbec ne, ty věští z posudkové koule.
Soud
má na základě znaleckého posudku skutkový stav za konečně plně
prokázaný, přičemž dle odborného posudku znalce zdravotně
postiženému náleží čtvrtý stupeň závislosti, nikoli první,
jak se pět let snaží soud a zdravotně postiženého přesvědčit
MPSV a posudkové komise nesprávným a leckdy podivně zatuchlým
maršem správním polem procesu zvaném příspěvek na péči. Toto
je závazný právní názor soudu, kterým se bude MPSV v dalším
řízení řídit. Zda se však MPSV a posudkové komise zastydí,
napraví a už se po pěti létech budou řídit právem správním,
jakožto i právem republiky zdejší, není po zkušenostech a
skutečnostech vůbec o mnoho jistější. Troufalost a nemravnost
MPSV a ministra Jurečky jsou pověstné a pravicová doktrína
neoblomná.
Cesta
s přizváním znalce v oboru posudkového lékařství je
snad jedinou nadějí pro zdravotně postižené, jež po obstrukcích
ministerstva svá řízení ještě nevzdali a pár let navíc
hodlají vydržet laskavosti českého sociálního systému
založeného na hodnotách.
Zdravotně
postiženým bránícím se ničemnosti posudkových lékařů,
nadutosti posudkových komisí a protizákonnému jednání MPSV
doporučuji nedbat na strázně a rázně se do všech výše
uvedených opřít velkou silou. Je dost organizací, jež dokáží
dobře poradit, také je dost takých, které by radit raději
neměly. Já jsem kupříkladu zabrousil na ten Chobot GPT.
Milý
hoch, ten Chobot. Mrknutím AI oka dokáže ledacos vysvětlit. Fakt
dokáže najít vše požadované, pochopitelně dotaz musí být
dobře strukturován. Umí vygenerovat objasnění pojmů vhodných
pro odvolání proti posudkovým lékařům i žalob proti MPSV.
Poradí dokonce i s mazanými právními fígly.
Objasnil věčnou
otázku rozdílu mezi: byť jen jednu aktivitu kontra alespoň jednu
aktivitu, chválím Chobot GPT, a kupodivu ono to dávalo smysl víc
než plzeňské blábolení. Zabrousil po vhodném tázání i do
procentního zvládání či nezvládání ZŽP, což jsem nikde
jinde nenašel, Chobot jeden lišácká.
Po nalití mnoha soudních
rozsudků, provětrání zákona a vyhlášky o sociálních službách
a správním právu Chobot zatroubil: „MPSV a posudkové komise
postupují v rozporu se zákonem“. Po další dávce dat a
odkazů na rozsudky správních soudů a judikatury NSS doplnil: „A
dělají to již dlouho zcela záměrně“. A pokud takto posudková
komise postupovala, na plzeňský verdikt odvolávala, v potaz
kompletní posouzení nebrala, tak proti zákonu činila.
Je-li
libo dozvědět se, jak se k nevidomým mají u sousedů? Stačí
jedna otázka a lze číst, kolik financí sousedé poskytují. Je-li
libo země severské, Francie, Británie, Itálie či snad USA, není
problém, Chobot umí, leč čtení jen pro otrlé. Ve zdegenerované
cizině, jak nám káže konzervativní pravice nevidomí nedostanou
4 900 Kč jako v České kocourkové republice, ale 5x až
10x více. Může zahřát, že tam mají vyšší ceny energií,
bydlení, potravin a služeb, a nižší invalidní důchody, že je
tam mají, že ano, premiére Fialo ze strany strachu ODS?
Nedbal
jsem na příspěvky na péči v cizině a krmil Chobot dál. Nasypal
jsem údaje, data, čísla a ceny, doplnil otázkou, kolik v českých
by dle reálného stavu mělo být vyplaceno za šest nezvládaných
ZŽP. Chobot sčítal, přidával dílčí aktivity násobil hodinami
a přepočítával na ceny zdejší, aby vyplivl: 32550 Kč za měsíc
péče, prosím pěkně. Inu, zděsil jsem se a žádal, aby odvolal,
než se zjeví fialová policie a chobot Chobotu vypráší. Trval si
na svém, že počítal dobře, že špatně musí být něco jiného,
více fialového. Při pohledu na čísla finanční podpory pro
zdravotně postižené západním, jižním i severním směrem jsem
mu musel dát za pravdu, opravdu.
Český
humanitní stát sice uzákonil příspěvek na péči domácí
s tím, že péče doma státu ušetří ohromné miliardy,
avšak jak je tradicí v České republice, politici zapomněli
ušetřené peníze předat zdravotně postiženým na péči a místo
toho si je sami rozdělili. Dali nezbytné minimum, a ještě se
tváří tváři pravice úsměvem Kalouska Stanjury a Drábka
Jurečky jako morální majáky plné mravů a lidskosti.
A teprve
pak se zavlnila fialová 40 % inflační vlna, kterou vláda většině
zdravotně postiženým morálně hnusně (v době, kdy klient
korupční systém tyje 500 miliard ročně pro nejbohatší) fakt
nemůže kompenzovat, „bo nima kurva prachy“. Místo 32 550
Kč tady máme, a to po tuhém boji s posudkovým orgánem,
4 900Kč v bohaté zemi, kde chudoby není, protože jeden
z tisíce se má dobře, a jeden z milionu přímo božsky.
Chobot GPT umí
promptně další mnohé analýzy. Třeba porovná, kolik péče si
mohl zdravotně postižený dovolit v roce 2008, a proč dnes
ani ne polovinu co tehdy. Nebo, kolik by dnes měl být příspěvek
na péči v druhém stupni, když započítáme veškeré
inflační a další změny. Nebo, jak moc se liší v prvním
stupni nezvládání čtyř ZŽP a nezvládání jiných čtyř ZŽP.
V prvním případě (Orientace, Komunikace, Oblékání a
obouvání a Péče o zdraví) a v druhém (Mobilita, Péče o
domácnost, Osobní aktivity a Stravování).
První případ dle
Chobota spolkne cca 6 600 Kč (hodiny krát cena) za měsíc péče,
druhý leč cca 24 900 Kč (hodiny krát cena). Fakt, že oba
případy v prvním stupni dostávají neskutečných 880 Kč na
péči za měsíc je obžalobou zvrhlosti českého stylu sociální
péče a důkazem, že koncept příspěvku na péči je v lepším
případě hodně vadný.
Nebo odpověď, proč je probůh tak
obrovský rozdíl mezi druhým stupněm (4900 Kč) a třetím stupněm
(14 800 Kč) mi vyrazila dech i zuby.
Poté si Chobot odpověděl
na otázku, proč MPSV a posudkové komise tak moc lpí na každé
dílčí aktivitě, která by mohla uznána za nezvládanou posunout
zdravotně postiženého do třetího stupně.
Věřte, stálo to za
přečtení, leč zkuste si sami obcovat s Chobotem na svém
počítači, telefonu apod. (ops) a uvidíte, co vám nadělí.
Prosba o vysvětlení v tomto kontextu o porovnání s Úmluvou
o právech zdravotně postižených v České republice byla jen
třešničkou na pomyslném AI dortu.
Neváhejte, ptejte se a
požadujte, milí zdravotně postižení a nenechte se obelhávat a
oblbovat vládní nelidskou pravicí imitující dobrou a poctivou
vládu, prý nejlepší od 1938. pche. Pište poslancům, senátorům,
ministrům i prezidentovi, i když to nečtou rádi, oni to nečtou
vůbec, ale pište jim denně, posílejte jim příběhy bezmoci a
sociálního zmaru.
A pokud se nemýlím, do voleb nám fialová
vláda neoliberální pravice prostřednictvím Jurečky a Blažka
ještě hodně zavaří. Jako lék na fialové ekonomické lhaní a
pravicovou národohospodářskou blamáž pod vedením ODS vzývají
usvědčení viníci českou verzi argentinského psychopata Mileiho,
který blahobyt na masových hrobech sociálně slabých v tuzemsku
pro ně zajistí.
Volte dlouze a blaze
až navěky, nebo tak nějak. V novém roce se mějte fanfárově.
Haraším Petr Orlau
Komentář nevidomého jedné obludné správní kauzy MPSV a pár dobrých konzultací s AI Chobotem
2725
Diskuse