Rok 2025 - volební cirkus přijíždí, chovanci jsou postrkem odváděni do domovské obce…. Děkuji, nechci!
31. 12. 2024
/
Pavel Veleman
čas čtení
7 minut
“….Chovanci
chodili v erárních oblecích, věnovali se drobné prospěšné
práci, byt a stravu měli zaručenou. Předpokladem k tomu bylo
ovšem domovské právo. Ano, to byly ty staré zlaté časy, za
kterými padla opona...“
(Jiří
Peňás, A co takhle domovské právo? Týdeník Echo, 6.12.2024)
Bombardéry
všech politických agentur, které protlačí podprůměrné
političky a politiky do teplých křesel sněmovny pod heslem: Ulov
si svého nejlepšího markeťáka - pálí již naplno. Obchodníci
s toxickým deštěm zkoušející všechny reklamní triky a
nejraději se hrabou v smrdutých stokách intrik, pomluv, prostě v
kanálech….
Jeden
cíl je však všem těmto krysím (vymazleným) týmům společný:
Ani slovem nepojmenovat skutečný stav země, voliči přece
nechtějí žádné národohospodářské plány (politici také
žádné nemají) a veřejný a mediální prostor zaplníme
politickým kýčem zbytečných, vteřinových témat. Absolutně
vytěsnit skutečné problémy lidí…Toť heslo volebního roku
2025 (skoro) všech stran a hnutí.
Je
až neuvěřitelné, jak se za několik dekád podařilo vyprázdnili
nejen personálně politické strany a hnutí. Všichni ti političtí
bafuňáři se změnili na prodavače vyprázdněných blábolů,
které jim určují najaté tlupy přeplacených cirkusáků kroužící
nad světem. Kdo nám zaplatí, tam se zastavíme se svým programem
totální prázdnoty v krásném obalu (pro každý stát vlastní
obal). A do tohoto šapitó oblud a příšer - nás každé čtyři
roky zavedou politici a řeknou tu památnou větu: “Voliči, volte
nás, teď jde o vše, jde o budoucnost země….”.
“Hovnajs, hovnajs”, jak by
řekl “Král Ubu”. “Vše přece máme ve svých špinavých
prackách, matko Ubu” a pomocí všech těch jejich ďábelských
algoritmů a počítačových hraček světa - řídíme prakticky
vše, milí poddaní: Vaše sny, vaše emoce, měníme vaši realitu
pomocí vytěsnění toho podstatného, podněcujeme ve nás
zlobu,nenávist, sobectví, hamižnost, necitelnost k těm
nejubožejším …. “Za to je, matko Ubu, přece královsky
platíme!”
V
tomto je každá oligarchie vždy sjednocená. Domnívám se, že od
roku 1989 nebyl život v této zemi tak mimoběžný mezi světem
aktivní politiky a občanských iniciativ. Aktivní politika v této
podobě - je stejně jako třeba v roce 1985 za mojí osobu -
nemravně pragmatická a osobně prospěchářská hanebnost
prakticky na všech politických úrovních. Toto je moje praktická
zkušenost s politiky a političkami, kteří spíše patří tzv. k
tomu lepšímu (ty horší si vůbec nedovedu představit, to už je
prakticky jen skrytý zločin). I tak to bylo obrovské zklamání.
Za mně tudy žádná cesta změny už není možná jako v
roce 1989.
A
jako silvestrovskou perličku si dovolím popsat současnou, absurdní
debatu, kterou jsem tak těžko vysvětloval nedávno kolegovi v
oboru sociální práce z Finska - na jedné konferenci při panelové
diskusi.
Jde
o řešení nárůstu obrovského počtu lidí bez domova (jedná se
opět jednoznačně o politický, systémový problém, kde
vzrůstající počet lidí bez domova - má objektivní, společenské
příčiny).
V
této sociálně společenské individualizaci prakticky všeho v
sociální oblasti, v té beznaději opuštěných samospráv a
sentimentálních milovníků historie - fungují politikové bez naprosté znalosti
základního vývoje sociální politiky a sociální práce.
Nejdříve jeden senátor/právník navrhuje trestat chudobu vězením
(ani nevím, proč jsem si vzpomněl na dr. jur. Hanse Franka,
prezidenta Akademie německého práva od roku 1933). Ta humánnější
část politiků, novinářů a veřejnosti zase navrhuje zcela vážně
návrat tzv. “domovského práva”.
Tento
zákon z roku 1863, který byl zrušen k 1. 1. 1949 (opravdu to však
nemá nic společného s “únorem roku 1948” - Gottwald a
sovětský poradce Zorin opravdu tehdy nejspíše neřešili domovské
právo. To jen věční, infantilní milci starých časů mé
generace - spojených se stejně věčným zamrzlým antikomunismem v
každém tématu - nám tyto pohádky vyprávějí. Zákon o zrušení byl schválen v červnu 1948 a připravován od roku 1946 (v letech
1918 - 1938 sice formálně platil, avšak byl již tzv. právně
vyhaslý).
A
dnes nápad znovu zavést domovské právo ožívá třeba i u osvícené starostky na
Praze 1, která ho zmiňuje jako alternativu k senátorovi Hrabovi.
Svatá prostoto, to chcete všechny nástroje na potírání
prekarizované třídy v 19 století znovu oživit? Chcete skutečně
zřídit opětovně v každé obci ohřívárny, šatlavy za potulku,
levné útulky pro psychicky nemocné, levné obecní chorobince a
ještě levnější obecní starobince - kde by dotyčný nebo
dotyčná byli povinně drženi bez možnosti rozhodovat o svém
pohybu a pobytu? To snad omezíte všechny chudé na svéprávnosti,
nebo zde uděláte výjimku a chudoba a bezdomovectví budou
automaticky trestány odnětím svobody pohybu?
Opravdu
se chcete právně vracet do 19. století, kdy povinná starost obce
navazuje spíše na středověké právo spojené s územím a
panstvím, než současné občanské právo volnosti pohybu
svobodných občanů? Opravdu si například nejen politické
samosprávy, ale renomovaní novináři myslí, že lze opětovně
zavést tzv. “hnance”, kteří v 19. století honili žebráky
například z Prahy do rodné vsi? To opravdu chceme zaměstnat a
platit spíše středověká komanda, která s holí budou stát u
všech cest a dohlížet, zda “chovanec” nepodniká nedovolené
návštěvy mimo obec a postrkem je budeme vracet?
Ano,
až do této argumentační tragédie jsme spadli v zemi, která
zcela rezignovala na řešení sociální politiky jasnými a
ověřitelnými nástroji v celé poválečné Evropě od konce druhé
světové války.
V
zemi, která “Otázku sociální” díky svému praktickému i
duchovnímu zakladateli v postavě T.G.M. si určila jako základní
podmínku pro udržení demokracie bez komunistické nebo fašistické
totality. Masaryk je přitom vzorem například i pro mého pracovního
kolegu z Finska (opravdu se tam stále tato kniha čte). Pro něj
byla tato naše debata naprosto neuvěřitelná a opravdu mi ji
nechtěl věřit. Nejdříve jsem se smál, ale potom se skutečně
styděl.
Ano,
tato děsivá neznalost historie sociální politiky, která byla
skutečně stěžejní při vzniku státu Československa v roce 1918
a kterou řídili obrovské persony těchto oborů nejen v
Československu, například národohospodář Karel Engliš nebo
opakovaně byl ministrem sociální péče jeden z největších
mezinárodních odborníků v oblasti sociálního zákonodárství a
sociálního pojištění Lev Winter. Ten věru neprosazoval
domovské právo. Srovnejme s zemědělcem Jurečkou.
Volby
nám opravdu nijak zásadně nepomohou, pomůže nám jen občanská
soudržnost, spojování se v zájmových skupinách, odvaha chránit
jeden druhého, dokázat se zastávat slabších, občanská
neposlušnost k arogantní moci a laskavá až láskyplná solidarita
mezi sebou - spojená s humorem.
Držme
při sobě v těžkém roce 2025🇨🇿
4768
Diskuse