EU varuje Muska poté, co se na Twitteru objevila nejvyšší míra dezinformací
29. 9. 2023
čas čtení
10 minut
Muskovi bylo sděleno, že jeho platforma Twitter musí
dodržovat nové zákony určené k boji proti falešným zprávám a ruské
propagandě
EU je obzvláště znepokojena pokračující ruskou propagandou v
sociálních médiích před klíčovými volbami, které se uskuteční v neděli
na Slovensku a 15. října v Polsku
EU vydala Elonu Muskovi varování, aby dodržoval
nové rozsáhlé zákony týkající se falešných zpráv a ruské propagandy,
poté co bylo zjištěno, že platforma X - dříve známá jako Twitter - má
nejvyšší podíl dezinformačních příspěvků ze všech velkých platforem
sociálních médií.
Zpráva analyzovala poměr dezinformací pro novou
analýzu, která poprvé odhaluje rozsah falešných zpráv na sociálních
médiích v EU. TikTok a LinkedIn odstranily miliony falešných účtů.
Podle vůbec první analýzy zaznamenávající příspěvky, které budou podle zákona o digitálních službách (DSA), jenž vstoupil v platnost v srpnu, považovány v celé EU za nezákonné, byl druhým nejhorším pachatelem Facebook.
Facebook a další technologičtí giganti, včetně společností Google, TikTok a Microsoft, nicméně podepsali kodex postupů, který EU vypracovala, aby se mohli včas připravit na fungování v mezích nových zákonů.
Twitter kodex praxe opustil, ale podle nového zákona je povinen dodržovat pravidla, jinak mu hrozí zákaz v celé EU.
"Pan Musk ví, že opuštěním kodexu praxe není z obliga," řekla evropská komisařka Věra Jourová, která je odpovědná za dodržování nového kodexu proti dezinformacím.
"Existují povinnosti vyplývající z tvrdých zákonů. Takže můj vzkaz pro Twitter/X zní: Musíte je dodržovat. Budeme sledovat, co děláte."
"X, dříve Twitter ... je platforma s největším poměrem dezinformací/dezinformací následovaná Facebookem," řekla novinářům.
Dvousetstránková analýza je popisem práce, kterou velké platformy vykonaly v prvních šesti měsících roku 2023, aby se připravily na dodržování nového zákona, a informuje o úsilí Facebooku a dalších subjektů ohledně potlačení ruské propagandy, nenávistných projevů a dalších dezinformací.
"Ruský stát se zapojil do války idejí, aby znečistil náš informační prostor polopravdami a lžemi a vytvořil falešný obraz, že demokracie není lepší než autokracie," uvedla Jourová.
Vlastník sítě LinkedIn, společnost Microsoft, zastavil vytváření 6,7 milionu falešných účtů a odstranil 24 000 kusů falešného materiálu.
YouTube, vlastněný společností Google, sdělil EU, že odstranil více než "400 kanálů zapojených do koordinovaných vlivových operací spojených s ruským státem sponzorovanou 'Agenturou pro výzkum internetu'".
Tiktok odstranil téměř 6 milionů falešných účtů a 410 neověřitelných reklam.
Google odstranil reklamu z téměř 300 stránek napojených na "státem financované propagandistické weby" a odmítl více než 140 000 politických inzerentů, protože "neprošli procesy ověřování totožnosti".
Společnost Meta podle zprávy rozšířila ověřování faktů na 26 partnerů pokrývajících 22 jazyků v EU, nyní také češtinu a slovenštinu.
Uvádí, že 37 % uživatelů také zrušilo sdílení, když byli upozorněni na falešné zprávy, což je podle EU známkou toho, jakou hodnotu spotřebitelé přikládají označování dezinformací.
EU je obzvláště znepokojena pokračující ruskou propagandou v sociálních médiích před klíčovými volbami, které se uskuteční v neděli na Slovensku a 15. října v Polsku.
Společnost TikTok, která byla nedávno pokutována částkou 345 milionů eur za porušení pravidel ochrany údajů týkajících se dětí, rovněž pracuje na dodržování DSA.
Její factcheck pokrývá ruštinu, ukrajinštinu a dalších 17 jazyků a nově spolupracuje se zpravodajskou agenturou Reuters.
Ta uvedla, že prostřednictvím této sítě zkontrolovala 832 videí týkajících se války na Ukrajině, z nichž 211 bylo odstraněno.
Společnost Microsoft, další účastník kodexu chování, sdělila EU, že v souvislosti s 800 000 vyhledávacími dotazy týkajícími se války na Ukrajině buď povýšila informace, nebo snížila jejich hodnocení na pochybné.
Jourová uvedla, že tato zpráva je důkazem toho, že Rusko vede "válku idejí" a že kremelské dezinformace jsou na velkých platformách stále velmi rozšířené.
Podle ní si Kreml vybral Slovensko více než Polsko jako "úrodnou půdu" pro rozdělování a zasahování do demokracie.
Uvedla, že jedním z jejích hlavních poselství velkým platformám je, aby si uvědomily volby, včetně voleb do Evropského parlamentu v příštím roce, a "riziko dezinformací".
Kremelská propaganda je podle ní "zbraní masové manipulace za miliony eur, která je zaměřena jak interně na Rusy, tak na Evropany a zbytek světa. A my se tím musíme zabývat. Velmi rozsáhlé platformy musí toto riziko řešit."
Nejčastějším tématem propagandy byla válka na Ukrajině, ale platformy zaznamenaly také nenávistné projevy v souvislosti s migrací, komunitami LBGTQ+ a klimatickou krizí.
"Myslím, že je to jedna z výhod dezinformací, že jsou tak předvídatelné," řekla Jourová, což usnadňuje jejich nalezení pro factcheckery.
Podle vůbec první
analýzy zaznamenávající příspěvky, které budou podle zákona o
digitálních službách (DSA), jenž vstoupil v platnost v srpnu, považovány
v celé EU za nezákonné, byl druhým nejhorším pachatelem Facebook.
Facebook
a další technologičtí giganti, včetně společností Google, TikTok a
Microsoft, nicméně podepsali kodex postupů, který EU vypracovala, aby se
mohli včas připravit na fungování v mezích nových zákonů.
Twitter kodex praxe opustil, ale podle nového zákona je povinen dodržovat pravidla, jinak mu hrozí zákaz v celé EU.
"Pan
Musk ví, že opuštěním kodexu praxe není z obliga," řekla evropská
komisařka Věra Jourová, která je odpovědná za dodržování nového kodexu
proti dezinformacím.
"Existují povinnosti vyplývající z tvrdých
zákonů. Takže můj vzkaz pro Twitter/X zní: Musíte je dodržovat. Budeme
sledovat, co děláte."
"X, dříve Twitter ... je platforma s největším poměrem dezinformací/dezinformací následovaná Facebookem," řekla novinářům.
Dvousetstránková
analýza je popisem práce, kterou velké platformy vykonaly v prvních
šesti měsících roku 2023, aby se připravily na dodržování nového zákona,
a informuje o úsilí Facebooku a dalších subjektů ohledně potlačení
ruské propagandy, nenávistných projevů a dalších dezinformací.
"Ruský
stát se zapojil do války idejí, aby znečistil náš informační prostor
polopravdami a lžemi a vytvořil falešný obraz, že demokracie není lepší
než autokracie," uvedla Jourová.
Vlastník sítě LinkedIn,
společnost Microsoft, zastavil vytváření 6,7 milionu falešných účtů a
odstranil 24 000 kusů falešného materiálu.
YouTube, vlastněný
společností Google, sdělil EU, že odstranil více než "400 kanálů
zapojených do koordinovaných vlivových operací spojených s ruským státem
sponzorovanou 'Agenturou pro výzkum internetu'".
Tiktok odstranil téměř 6 milionů falešných účtů a 410 neověřitelných reklam.
Google
odstranil reklamu z téměř 300 stránek napojených na "státem financované
propagandistické weby" a odmítl více než 140 000 politických inzerentů,
protože "neprošli procesy ověřování totožnosti".
Společnost Meta
podle zprávy rozšířila ověřování faktů na 26 partnerů pokrývajících 22
jazyků v EU, nyní také češtinu a slovenštinu.
Uvádí, že 37 %
uživatelů také zrušilo sdílení, když byli upozorněni na falešné zprávy,
což je podle EU známkou toho, jakou hodnotu spotřebitelé přikládají
označování dezinformací.
EU je obzvláště znepokojena pokračující
ruskou propagandou v sociálních médiích před klíčovými volbami, které se
uskuteční v neděli na Slovensku a 15. října v Polsku.
Společnost
TikTok, která byla nedávno pokutována částkou 345 milionů eur za
porušení pravidel ochrany údajů týkajících se dětí, rovněž pracuje na
dodržování DSA.
Její factcheck pokrývá ruštinu, ukrajinštinu a dalších 17 jazyků a nově spolupracuje se zpravodajskou agenturou Reuters.
Ta uvedla, že prostřednictvím této sítě zkontrolovala 832 videí týkajících se války na Ukrajině, z nichž 211 bylo odstraněno.
Společnost
Microsoft, další účastník kodexu chování, sdělila EU, že v souvislosti s
800 000 vyhledávacími dotazy týkajícími se války na Ukrajině buď
povýšila informace, nebo snížila jejich hodnocení na pochybné.
Jourová
uvedla, že tato zpráva je důkazem toho, že Rusko vede "válku idejí" a
že kremelské dezinformace jsou na velkých platformách stále velmi
rozšířené.
Podle ní si Kreml vybral Slovensko více než Polsko jako "úrodnou půdu" pro rozdělování a zasahování do demokracie.
Uvedla,
že jedním z jejích hlavních poselství velkým platformám je, aby si
uvědomily volby, včetně voleb do Evropského parlamentu v příštím roce, a
"riziko dezinformací".
Kremelská propaganda je podle ní "zbraní
masové manipulace za miliony eur, která je zaměřena jak interně na Rusy,
tak na Evropany a zbytek světa. A my se tím musíme zabývat. Velmi
rozsáhlé platformy musí toto riziko řešit."
Nejčastějším tématem
propagandy byla válka na Ukrajině, ale platformy zaznamenaly také
nenávistné projevy v souvislosti s migrací, komunitami LBGTQ+ a
klimatickou krizí.
"Myslím, že je to jedna z výhod dezinformací,
že jsou tak předvídatelné," řekla Jourová, což usnadňuje jejich nalezení
pro factcheckery.
Na Twitteru bylo zjištěno, uvedla Jourová, že dezinformační aktéři mají výrazně více sledujících než jejich nedezinformační protějšky a mají tendenci se k platformě připojovat nověji než nedezinformační uživatelé".
3821
Diskuse