Občanská válka v Izraeli?
27. 7. 2023
čas čtení
6 minut
Desítky let
trvající koloniální a náboženská válka Izraele proti Palestincům vyvrcholila,
jak se zdá, židovským občanským konfliktem hraničícím s občanskou válkou.
Zatímco
statisíce lidí pokračují v pouličních pochodech proti vládě, prezident varuje,
že země stojí na okraji propasti, a přední komentátoři upozorňují, že
občanská válka již začala, míní politický analytik Al Džazíry Marwan Bishara.
Tento
konflikt se odehrává především mezi dvěma typy sionismu, jinými slovy mezi
liberálnějším a sekulárním sionismem na jedné straně a fanatičtějším a fašistickým sionismem na straně druhé.
Zatímco se
těmto typům sionismu dařilo v průběhu posledních pěti desetiletí smiřovat své
rozdíly, prohlubující se izraelský okupačně-apartheidní systém židovské
nadvlády poskytl obrovský impuls extrémním prvkům v izraelské společnosti.
Vyvrcholil
také vytvořením nové vládní koalice šesti stran, z nichž pět je
"náboženských" - buď ultraortodoxních, nebo ultrasionistických - anebo
obou.
Tato vláda
patří k nejextrémnějším a nejrasističtějším prvkům izraelské společnosti; je
odhodlána přeměnit židovskou komunitární demokracii ve fanatickou židovskou
autokracii tím, že podřídí izraelské soudnictví své parlamentní většině, což jí
následně otevře cestu ke změně systému vlády.
Historie nám může pomoci při objasnění této geneze.
Od svého
vzniku v roce 1948 jako osadnického koloniálního státu šli izraelští
představitelé ve stopách jiných osadnických států, jako jsou Spojené státy,
Kanada a Austrálie, a zvládali napětí mezi různými přistěhovaleckými komunitami
prostřednictvím legálních demokratických procesů. Byl to jediný způsob, jak
sladit rozdíly mezi například iráckými, polskými, marockými nebo ruskými
přistěhovaleckými komunitami. Netřeba dodávat, že to neplatilo pro palestinské
občany Izraele, kteří trpěli pod přímou vojenskou kontrolou až do roku 1966.
Po celé toto
období měly sekulární aškenázské elity - soustředěné v dělnickém hnutí, které
vytvořilo a vedlo dřívější osídlení Palestiny - výhodu nad konzervativnějšími
sefardskými přistěhovalci a náboženskými skupinami. Staly se pány země.
Válka v roce
1967 to však změnila. Okupace a osídlení východního Jeruzaléma a ostatních nově
obsazených území dodávaly od té doby energii mesianistickým, fanatickým a
hypernacionalistickým Izraelcům.
Jejich hnutí
se poprvé dostalo k moci v roce 1977 s podporou marginalizovaných sefardských
Židů a několika labouristických vůdců, kteří snili o Velké zemi
izraelské nebo o úplné kontrole celé historické Palestiny.
Od té doby
poskytovala americká spoluúčast v podobě ekonomické a vojenské podpory
radikální izraelské pravici tolik potřebný impuls. A v poslední době arabský a
palestinský appeasement vůči fanatickému Izraeli jeho rasismus ještě více
utužil. Palestinská samospráva potlačovala vlastní lid, aby poskytla ochranu
upevňujícímu se izraelskému apartheidu, čímž se její přežití stalo izraelskou
nutností.
Stejně tak
ochota autokratických arabských režimů opustit formuli "země za mír"
a podepsat bezpodmínečný mír a normalizaci s koloniálním Izraelem poskytla
Netanjahuovi a jeho fanatickým spojencům legitimitu a důvod zdvojnásobit svou
expanzivní politiku.
Vzhledem k
tomu, že se po celé Palestině rozmnožily statisíce osadníků ve stovkách
nelegálních židovských osad, které stírají hranice mezi Izraelem a jeho
okupovanými územími, bylo jen otázkou času, kdy se vládnoucí fašisté obrátí
dovnitř a pokusí se upevnit svůj fanatismus v Izraeli stejně jako v Palestině,
ať se děje, co se děje.
Až příznivci
ministra národní bezpečnosti Itmara Ben-Gvira splní jeho výzvu k nošení zbraní,
budou tyto zbraně použity nejen proti Palestincům - ale také proti sekulárním,
liberálním Izraelcům.
To sotva bylo
neočekávané.
To rovněž
vyvolává otázku, proč sekulárnější a méně fanatičtí Izraelci, kteří plní ulice,
nechtějí nebo nejsou schopni vidět souvislost mezi prohlubujícím se apartheidem
a rostoucím mesiášským fašismem?
Stručná
odpověď zní: mnozí nejsou ochotni a mnozí další toho nejsou schopni. Ti, kteří
nejsou ochotni, se možná obávají, že spojení fašismu s apartheidem hnutí
rozbije a oslabí jeho dynamiku. Ti, kteří nejsou schopni tuto souvislost vidět,
chtějí i nadále mít svůj koláč a jíst ho také; trvají na tom, že Izrael může a
musí být sekulární, liberální a demokratický a zároveň si zachovat židovskou
nadvládu a utlačovatelskou okupaci Palestiny.
Soudě podle
složení izraelského parlamentu tvoří tento druhý tábor většinu opozice vůči
vládě a má velké zastánce mezi vojenskými špičkami a korporátními elitami.
Nebýt osoby Benjamina Netanjahua, kterému strašlivě nedůvěřují, mohly by se
strany jako Národní jednota, Jisrael Bejtenu a dokonce i Ješ Atid nadšeně
připojit k sekulárnější koaliční vládě vedené kterýmkoli jiným vůdcem radikálně
pravicové strany Likud.
Tyto strany
by ve skutečnosti mohly nakonec dosáhnout kompromisu s koaliční vládou ohledně
jí navrhovaných zákonů, které by do jisté míry zajistily liberálnost systému
vůči Židům a zároveň mu umožnily prosazovat jeho rasistickou agendu vůči
Palestincům v Izraeli a na okupovaných územích.
To by mohlo
situaci uklidnit, ukončit pouliční protesty a obnovit zdání normálnosti. Alespoň
na chvíli. Ale nenechte se mýlit, džin je vypuštěn z láhve a fanatici, kteří se
z okraje přesunuli do centra moci a kteří se živí konflikty a válkami, se
nezastaví, dokud nebude jejich mesiášské vykoupení dokončeno, ať se děje, co se
děje.
Nevím, kam nakonec
rozhořívající se sekulárně-náboženský konflikt Izrael dovede. Ale ti, kdo jsou
na Západě odhodláni zabránit Íránu v získání jaderné zbraně, musí přestat
podporovat stále fanatičtější jaderný stát - Izrael, který stále intenzivněji válčí sám
se sebou.
Celý text
v angličtině ZDE
5672
Diskuse