Lidský proud: Ai Weiwei zkoumá děsivou situaci migrantů na pochodu
8. 12. 2017
čas čtení
2 minuty
Nový dokumentární film čínského konceptuálního umělce nenabízí jednoduché odpovědi. Projevuje však hluboce dojemnou empatii pro lidi, kteří se
stali obětí globální krize.
Čínský umělec Ai Weiwei
vytvořil ambiciozní, lidskou a často šokující filmovou esej na téma
migrantů a jejich situace v jednadvacátém století. Se svým filmovým
štábem cestuje po celém světě a nachází globalizovaný příběh bídy a
zoufalství. Jsou to lidé, kteří jsou v tak děsivé situaci, že se vzdali
všechno ve svých životech a vydali se na cestu - a tak se stali
záhadnými, nejasnými, těžko interviewovatelnými. Není to jen jazyková
bariéra. Oddělili se od kulturního kontextu, v němž vyrostli, a
nedostali svolení stát se součástí toho kontextu, v němž existuje
privilegovaný filmař. Pojivá tkáň rozhovoru neexistuje. Film velmi silně
závisí na své vizuální stránce, píše filmový kritik Peter Bradshaw.
Weiwei se nesnaží hledat politická vysvětlení ani politická řešení. Snaží se s empatií pochopit, co to lidsky znamená být migrantem. Často média předpokládají, že chudoba uprchlíků a jejich údajná neschopnost se vyjádřit je jaksi součástí jejich integrální totožnosti - přitom ovšem oni často bývali tak bohatí a vzdělaní jako ti lidé, kteří nyní rozhodují, co s nimi.
Ai Weiweiův film je nejsilnější, když je v pohybu a sleduje proud lidí. Nejděsivější je záběr na mrtvé tělo: možná je to dítě nebo dospělý, leží v prachu, je to rozbitá a částečně rozložená mrtvola.
Jeden komentátor poukázal na to, že třemi hlavními faktory dnes jsou sociální sítě, doprava a globalizace. Sociální sítě mobilizují disent a rozhořčení rychleji, doprava je dnes levnější než kdy předtím a globalizace vytvořila větší nerovnost a větší povědomí o nerovnosti.
Možná čtvrtým faktorem je existence Evropské unie, která je nyní majákem naděje tak, jak jím kdysi bývaly Spojené státy. Ai Weiwei nemá žádné odpovědi, ale aktivně se problémem zabývá, a to hluboce lidským způsobem, a přesvědčivě ukazuje, že migrace sama je způsobena globálními tržními silami, které rozervaly životy lidí způsobem, jak to dělávaly války.
Původně jsem se již nechtěl k problematice humanitární
krize vyjadřovat. Nicméně pokud i veřejnoprávní médium ČT nechá několik minut
plejádě politiků zleva doprava omílat jedinou větu: „Kvóty nic neřeší, popř.:
Kvóty nefungují“, tak se musím ...
Byl jsem dětským uprchlíkem, přiznává čínský umělec a aktivista
Ai Wei Wei. V roce, kdy jsem se narodil, 1957, Čína potrestala více než
300 000 intelektuálů, spisovatelů, učitelů a novinářů a kohokoliv, kdo
se odvážil kritizovat ...
Diskuse