Německá permakrize 2024
19. 11. 2024
čas čtení
7 minut
"Naši rodiče jezdí v Audi, BMW, Mercedesu nebo Porsche - to jsou auta starých lidí."
Navzdory obrovskému propouštění: německému automobilovému průmyslu chybí 10 000 kvalifikovaných pracovníků. Propady zisků, propouštění pracovních míst a klesající trhy jako v Číně, kde mladí lidé upřednostňují domácí značky: německý automobilový průmysl čelí velkým výzvám. Automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer osvětluje příčiny krize a ukazuje možná východiska.
Špatná zpráva pro německý automobilový průmysl
Začalo to čtvrtletní zprávou od Tesly 24. října. Pyšná jedenáctiprocentní zisková marže (EBIT) na trhu s elektromobily, který se v Německu zmenšuje a v Evropě a USA stagnuje na nízké úrovni. Novinka vypadala jako malý elektromobilový zázrak.
Následovaly nonstop špatné
zprávy: Mercedes-Benz měl ziskovou marži pod pět procent, Audi bylo
téměř v červených číslech (i kvůli odpisům), vozy Volkswagen měly zisk
EBIT pod dvě procenta a BMW - hrdá značka z Mnichova – měla ve třetím
čtvrtletí v automobilovém průmyslu historicky nízkou marži 2,3 procenta
EBIT.
Série zisků klesá s výjimkou zázraku Tesly. Co se stalo, že
titulky
hovoří pouze o snižování
pracovních míst a propouštění tisíců zaměstnanců automobilek?
Permakrize
2024: Situace horší než bankrot banky Lehman Brothers
Čtvrtletní údaje z posledních
týdnů jasně ukázaly, že nemáme co do činění s jedním velkým problémem,
ale s celou řadou problémů: v Německu, EU, v Číně a na pár dní i s
Donaldem Trumpem. v USA. Výrobci a dodavatelé automobilů už byli po
kotníky ve vodě, když se globální ekonomika v roce 2009 zhroutila
bankrotem banky Lehman Brothers. Tehdy byla spouštěčem nestabilita finančního systému.
Hospodářství z propadu tehdy dokázala vytáhnout opatření fiskální
politiky a silné poptávkové impulsy z Číny. Tentokrát to vypadá hůř.
Uvízli jsme ve strukturální díře. Dostat se z této díry bude vyžadovat
více času a úsilí.
1. Problém Německa
Začněme
problémem Německa. Německo je případem restrukturalizace. Nejvyšší
náklady na energie, logistické stavby, které torpédují naši mezinárodní
konkurenceschopnost padajícími mosty, nečekaná nespolehlivost železnic a
chátrajících silnic, ale i vysoké mzdové náklady, přehnaný sociální
systém a vysoké administrativní náklady na neustále rostoucí množství
zákonů.
Vyrábět
auta v Německu je drahé potěšení. Přesto výrobci a dodavatelé do
elektromobility investovali miliardy. Poté, co byla zrušena výkupní
prémie za elektromobily, trh s elektromobily v Německu zkolaboval.
Najednou investice zničily odpisy. Tam, kde se neprodávají
elektromobily, nejsou potřeba továrny na baterie ani stroje a systémy na
výrobu elektromobilů. To byl první výdělkový šok pro průmysl. Ziskový
šok, který způsobil ministr hospodářství Robert Habeck svou kampaní za zastavení ekologické prémie.
2. Problém Evropské komise
Pak
přišel problém s Evropskou komisí. Evropská komise trvala na uvalení
cel na elektromobily z Číny. Generální ředitel BMW Oliver Zipse nedávno
mluvil o „střelbě do vlastní nohy“. Celé odvětví je proti clům. Předsedu
Evropské komise to nezajímá, působí téměř „autisticky“. Elektromobily od
německých výrobců, které se vyrábějí v Číně, jsou uměle zdražovány
tarify. Evropská komise si bere žert a uměle zdražuje auta, která
potřebujeme pro takzvanou zelenou dohodu EU. Že to kupujícím aut radost
nedělá, je vidět z registračních počtů. Každý fotbalový tým, který nemá
výhodu domova – tedy žádné fanoušky – sestupuje. Evropská komise ničí
naši domácí výhodu těmito směšnými tarify. Naši výrobci automobilů
netěží z úspor z rozsahu, když je poptávka nízká. Kromě špatných
cenových pozic nyní existují také nevýhody rozsahu. Každý, kdo v Německu
vyrábí elektromobily, bude potrestán dvakrát.
3. Problém Číny
Zisky
německého automobilového průmyslu za posledních deset let pocházely z
Číny. Čína je absolutně největším automobilovým trhem a tím nejlepším
pro prémiová vozidla. Po roce 2030 bude čínský automobilový trh velký
jako Evropa a USA dohromady. Pokud nejste v Číně, nejste v automobilovém
průmyslu. Vozy, které byly vyvinuty ve Wolfsburgu, Ingolstadtu,
Mnichově a Stuttgartu, se v posledních letech v Číně skvěle prodávaly a
dosahovaly fantastických zisků. Tomu je konec a to je přesně jeden z
hlavních spouštěčů propadu zisků za posledních pár týdnů. Přiznejme si
to: tuto sérii bude v příštích letech těžké zastavit. V Číně je nyní
více než polovina nových vozů takzvaná New Energy Vehicles (NEV), tedy
plně elektrická nebo s plug-in hybridními systémy. Bohužel německé
elektromobily jsou v Číně odmítány. Mezi mladými Číňany se říká: „Naši
rodiče jezdí v Audi, BMW, Mercedesu nebo Porsche. To jsou auta starých
lidí. My mladí Číňané řídíme NIO, Xiaomi, XPeng, BYD, Li-Auto & Co.“
a proč?
Protože
vozy mají stejnou kvalitu jako ty německé, lepší ceny s kvalitními
bateriemi a digitální výbavou, o které si můžete nechat jen zdát.
Operační systémy jsou pokročilejší než ty od Googlu nebo Applu. Navigace
na Autopilot (NOA), automatizované řízení a Smart Cockpit jsou v Číně
jako doma. Auto budoucnosti je v Číně doma. Inteligence, mozek, nového
auta se nachází v Říši středu. Toto je skutečná revoluce.
Politické
přešlapy a jejich důsledky
Jak hloupé je, aby federální ministryně
zahraničí Annalena Baerbock trestala Čínu? Jak hloupé je od Bruselu
riskovat obchodní válku s Čínou pomocí cel namísto spolupráce s
technologickým národem Čínou? Huawei, Tencent, Baidu, Horizon Robotics
jsou tech šampioni, které potřebujete, abyste postavili auto
budoucnosti. Donald Trump tvrdě zavede „Pouze Amerika“.
Jak může Brusel v
takové situaci narazit do obchodní války na dvou frontách s USA a
Čínou? Špatné zprávy nepřestanou.
Stříbrná kulka „Inženýrství jde do
Číny“
Společnosti v německém automobilovém průmyslu nemají za úkol
Německo zachránit, ale spíše zajistit, aby byly jejich firmy stabilní a udržitelné. Vývoj produktů zde hraje ústřední roli. Na trhu
přežijí jen ti, kteří mají nejlepší produkty. A kde se vyrábí ty
nejlepší produkty, tedy baterie, funkce digitální zábavy, funkce
autonomního řízení, navigace a autopilot, operační systémy a mnoho
dalšího v softwarovém sektoru? V Číně.
Know-how pro nový vůz je k
dispozici v Číně a ne ve Wolfsburgu nebo Ingolstadtu. Dává proto smysl
přesunout více vývojových a konstrukčních oddělení do Číny. Výrobci
automobilů tak snižují politické riziko války na dvou frontách, vyhýbají
se clům a mají domov, kde inovace a dynamika mění svět. První fází „Go
China“ byla výroba s automobilkami v Číně. Druhou etapou by mohla být
nová velká designová a vývojová centra pro německý automobilový průmysl v
Číně. —
(Shrnutí připravil Milan Lelek)
1977
Diskuse